Τελείωσε το εμπόριο όπως το ξέραμε;

της Δανάης Στελλάκη

Εμπόριο: Αλλαγές εν καιρώ πανδημίας

Το 2020, λόγω της παγκόσμιας πανδημίας, αναμφίβολα ήταν η χρονιά των ραγδαίων αλλαγών, του εγκλεισμού και της προσαρμογής σε μια νέα καθημερινότητα ακόμα και στο εμπόριο. Δεν ήταν λίγοι λοιπόν αυτοί, που πέρα από το ύστατο αγαθό της υγειάς, ψυχικής και σωματικής, ήρθαν αντιμέτωποι με τις οικονομικές επιπτώσεις του «αόρατου εχθρού», αναφορικά με το εμπόριο.

Το εμπόριο, ως επέκταση της οικονομίας, είναι εξάλλου από τους τομείς που επηρεάστηκαν περισσότερο από τον κορονοϊό, καθώς, νέοι όροι τέθηκαν σε εφαρμογή σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο. Καταστηματάρχες και καταναλωτές, συμπεριέλαβαν ταχύτατα στην ρουτίνα τους  το click away, το πλαστικό χρήμα και τις διαδικτυακές αγορές αφού δεν είχαν και άλλη επιλογή. Το ερώτημα βέβαια  που παραμένει ανοικτό ακόμα και τώρα είναι: Κατά πόσο αυτές οι συνήθειες είναι προσωρινές και τι επιπτώσεις θα έχουν, στις μέχρι πρόσφατες  συνήθειες μας για βόλτες και ψώνια στα συμβατικά καταστήματα;

Εμπόριο: Η ψυχολογία ως  βασικός παράγοντας

Το κλειδί, αυτής της πολυσχιδούς αναζήτησης  βρίσκεται, για άλλη μια φορά στην ανθρώπινη ψυχολογία, όπως υποστηρίζουν οι ειδικοί. Χαρακτηριστικό παραμένει  το δόγμα του σύγχρονου ανθρώπου, ανεξαρτήτως συνθήκων, το «καταναλώνω άρα υπάρχω» (Consuma ergo sum). Έτσι, η κατανάλωση ως τη δραστηριότητα οδηγεί τις περισσότερες φορές το άτομο  σε ψυχολογική εκτόνωση και ανακούφιση από την ένταση της καθημερινότητας. Η πλειοψηφία λοιπόν, αυτών που καταναλώνουν συναισθηματικά βλέπει το προϊόν, εκτός της χρηστικότητας του, και ως μια μελλοντική εκπλήρωση, η οποία θα ικανοποιηθεί, μόνο με την ατέρμονη αναζήτηση του, δια ζώσης και το κυνήγι των ευκαιριών, στα συμβατικά μαγαζιά. Εξάλλου, αυτή  η επιπρόσθετη δυσκολία της άμεσης αγοράς  είναι  για πολλούς το εθιστικό κόμματι της καταναλωτικής διαδικασίας.

Η ανάγκη για ανθρώπινη επαφή

Δεν πρέπει να λησμονούμε βέβαια, το γεγονός ότι το «να κάνουμε τα ψώνια μας» αποτελεί μια ακόμα αφορμή για κοινωνικοποίηση. Οι άνθρωποι, σήμερα μετά από αυτή την υγειονομική πρόκληση, κατάλαβαν την αξία της ανθρώπινής επαφής καθώς τους απαγορεύθηκε ενώ  την είχαν μεγαλύτερη ανάγκη από ποτέ, οπότε θεωρείται εύλογο, μετά  από αυτή την εμπειρία, η δημιουργία αναμνήσεων και ξέγνοιαστων στιγμών, στα καταστήματα να λειτουργήσει ως αντίδοτο της παρατεταμένης μοναξιάς που βιώσαμε.

Το συμφέρον των εμπλεκόμενων

Προφανώς, οι αγορές εξ αποστάσεως έδωσαν μια ανάσα σε έμπορους και καταστηματάρχες που βυθίζονταν σε ύφεση, ωστόσο, δεν μπορούν με οικονομικούς όρους να αποτελέσουν μια μόνιμη λύση για την πλειοψηφία. Οι κλάδοι που επηρεάζονται είναι πολλοί, από τους  ενοικιαστές μέχρι τους πωλητές. Ενώ ταυτόχρονα, εν τέλει, οι μικρότερες επιχειρήσεις ή/και αυτές στις επαρχίες δεν επωφελούνται αφού ισοσταθμίζονται ανταγωνιζόμενες  με τους κολοσσούς των πόλεων. Έτσι τις πολλές φορές χάνουν το σταθερό, ίσως μακροβιότερο και εγγυημένο αγοραστικό τους κοινό που βασίζεται σε μία ανθρώπινη αλυσίδα εξυπηρέτησης.

Αν επιθυμείς να διεκδικήσεις υποτροφίες στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ο Οδηγός Υποτροφιών του citycampus που μόλις κυκλοφόρησε σου προσφέρει ό,τι χρειάζεσαι!