Προϋπολογισμός marketing: Πώς να πετύχεις τα μέγιστα με τα λιγότερα χρήματα
της Ελευθερίας Χασάπη
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του 2022 σχετική με τον τομέα του marketing παρατηρήθηκε ότι παρότι ο προϋπολογισμός του marketing – που έχει εξελιχθεί εξαιτίας του ψηφιακού μετασχηματισμού, λόγω της μεγάλης σημασίας των ψηφιακών δεδομένων- έχει αυξηθεί από το 6.4% (που άγγιζε το 2021) στo 9.5% το 2022, οι επιχειρήσεις υστερούν ακόμα στις δαπάνες marketing σε σχέση με την προ-πανδημική εποχή.
Στις μέρες μας δυστυχώς οι τελευταίες έρχονται αντιμέτωπες με πολλές προκλήσεις, ιδίως οικονομικές. Ενώ οι προϋπολογισμοί έχουν κατά κάποιο τρόπο ανακάμψει, οι επιχειρηματίες αντιμετωπίζουν ολοένα και περισσότερα προβλήματα, καθώς καλούνται να προσαρμόσουν τις στρατηγικές marketing, ώστε να προκαλέσουν την αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς. Ωστόσο, όλα αυτά τα εγχειρήματα δυσχεραίνουν εξαιτίας της αστάθειας που επικρατεί παγκοσμίως στον χώρο του marketing, που συχνά αντιμετωπίζεται ως μία υποτιμημένη επιχειρηματική λειτουργία.
Μειωμένος προϋπολογισμός,αιτίες και αυξανόμενες προσδοκίες
Είναι γνωστές οι καταστροφικές συνέπειες που προκάλεσε η πανδημία σε όλους τους τομείς της ζωής και ιδίως στην οικονομία. Οι υπεύθυνοι marketing αντιμετωπίζουν τη μεγαλύτερη επιχειρηματική πρόκληση από όλες: να πετύχουν τη μεγαλύτερη δυνατή αξία μέσω της αλληλεπίδρασης με τον πελάτη, ενώ ταυτόχρονα παρέχουν ελκυστικές και εμπνευσμένες εμπειρίες, που ενισχύουν την αφοσίωση στο πρόσωπό τους. Η ανάγκη για ανάπτυξη είναι υψίστης σημασίας, γι’αυτό οι επιχειρήσεις χρειάζονται νέους και προγενέστερους πελάτες που θα τους βοηθήσουν να μείνουν στην επιφάνεια. Δυστυχώς όμως, η επιχειρηματική αβεβαιότητα οδηγεί αναγκαστικά τους εμπόρους σε συνεχόμενες περικοπές στον τομέα αυτό. Όμως πώς οι επιχειρήσεις θα αναπτυχθούν, εάν δεν επενδύσουν στο marketing;
Λόγοι μείωσης του προϋπολογισμού στο marketing και αποτελέσματα
Όταν μία επιχείρηση έχει αποκλειστικά στραμμένη την προσοχή της στις πωλήσεις, τα έσοδα και τη γενικότερη ανάπτυξή της, συχνά αυτό την οδηγεί να μην εστιάζει στη σημασία του marketing στην αγορά. Συχνά προτεραιότητα της είναι η διοχέτευση χρημάτων σε άλλες δραστηριότητες που θα φέρουν γρήγορα έσοδα και όχι η προϋπολογισμός marketing. Σίγουρα το αποτελεσματικό marketing δεν αποτελεί μια εύκολη υπόθεση, παρότι αρκετοί θεωρούν πως αφορά αποκλειστικά την αποστολή email και τις δημοσιεύσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας τα σχετικά κόστη μειώθηκαν εξαιτίας μιας σειράς μέτρων εξοικονόμησης κόστους και λόγω του ότι συγκεκριμένες δραστηριότητες marketing αναστάλθηκαν. Οι επιχειρήσεις πρέπει να βρίσκονται σε επαγρύπνηση όταν προβαίνουν σε τέτοιες επιλογές, καθώς έτσι αποτυγχάνουν να πετύχουν στόχους, με επακόλουθο την αμφισβήτηση της επιχειρησιακής αξιοπιστίας. Από την άλλη επιτυγχάνοντας τους στόχους δημιουργείται η λανθασμένη εντύπωση στους διαχειριστές των χρημάτων, ότι πλέον ο συγκεκριμένος προϋπολογισμός είναι περιττός και ως εκ τούτου μειώνεται το ύψος του για το επόμενο οικονομικό έτος, με ότι αυτό συνεπάγεται για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων.
Οφέλη από τις πλατφόρμες marketing
- Δημιουργία συνεπών διαδρομών πελατών.
- Ευκαιρία ανακάλυψης των ενδιαφερόντων και αναγκών των πελατών.
- Ενημέρωση ομάδων εξυπηρέτησης πελατών για το ιστορικό αυτών.
- Συνδρομή της ομάδας ψηφιακού μετασχηματισμού για τον εντοπισμό UX περιοχών για βελτίωση.
- Παροχή ανατροφοδότησης σχετικά με προϊόντα και υπηρεσίες για την ανάπτυξη νέων προϊόντων.
- Βελτίωση επικοινωνίας σε επίπεδο οργανισμού.
Τρόποι επίτευξης του μέγιστου με το χαμηλότερο κόστος
Ευθυγράμμιση στόχων με εκείνους του CDO ή του CIO. Ο σχηματισμός αυτών των συμμαχιών θα βοηθήσει να αποκτήσετε την επένδυση που χρειάζεστε για την ομάδα marketing, καθώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι δείκτες KPI του ψηφιακού marketing για να μετρήσουν την αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων ψηφιακού μετασχηματισμού τους.
- Εξοικονόμηση δαπανών marketing αξιοποιώντας τα υπάρχοντα προγράμματα ψηφιακού μετασχηματισμού. Επικεντρωθείτε σε περιπτώσεις χρήσης marketing που δίνουν έμφαση στις δυνατότητες αύξησης των εσόδων από την τεχνολογία που παρέχει δυνατότητες ανάλυσης σε πραγματικό χρόνο, εξατομίκευσης και υπερ-στόχευσης.
- Προτεραιότητα η καταγραφή δεδομένων. Τα δεδομένα μηδενικού και πρώτου μέρους είναι απαραίτητα. Βεβαιωθείτε ότι τα συλλέγετε σε κάθε σημείο επαφής για να δημιουργήσετε αυτοματισμούς κύκλου ζωής με επίκεντρο τον πελάτη που εξοικονομούν χρόνο και δημιουργούν έσοδα.
- Χρησιμοποίηση πληροφοριών πελατών) προς εντοπισμό πελατών υψηλής αξίας και ευκαιριών πωλήσεων. Αυτό θα εστιάσει τις προσπάθειές σας στους πελάτες που είναι πιο πιθανό να μετατραπούν, βελτιώνοντας έτσι την αποδοτικότητα της ομάδας μάρκετινγκ σας.
- Επίκεντρο η αξία διάρκειας ζωής του πελάτη (CLV). Έτσι, θα καταδείξετε τη χρηματική αξία της δραστηριότητας marketing BAU που εμπνέει αφοσίωση, καθώς και πωλήσεις.