crowdfunding

Της Χριστίνας – Ιωάννας Σουλκανά

Το crowdfunding αποτελεί μια νέα έννοια για τα ελληνικά δεδομένα. Αποτελεί μια νέα μορφή χρηματοδότησης, δανεισμού, επένδυσης, συλλογικής προσπάθειας για να ξεκινήσει η δουλειά. Όλα αυτά μαζί θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν στον ορισμό του crowdfunding  ή αλλιώς, όπως αποδίδεται στα Ελληνικά, στη «χρηματοδότηση από το πλήθος».

Στην πράξη, το κοινό που μαθαίνει μέσω Διαδικτύου για μια «επιχειρηματική ιδέα» που την εμπιστεύεται  και που θέλει να επενδύσει σε  αυτή,  μπορεί να το κάνει με όσα χρήματα διαθέτει. Συνήθως, αναφερόμαστε στη χρηματοδότηση κάποιου έργου /project ή κάποιας ιδέας από πολλούς ανθρώπους, οι οποίοι προσφέρουν μικρά ποσά ο καθένας, αλλά από τη συμβολή όλων καλύπτεται στο τέλος ο οικονομικός στόχος για κάθε έργο.

Η αλήθεια είναι πως, αν κοιτάξουμε στην ελληνική ιστορική παράδοση και πραγματικότητα, αναγνωρίζουμε την ανάγκη για συλλογική οικονομική συνεισφορά σε πάρα πολλές περιστάσεις της καθημερινής ζωής, από το «γλέντι με ρεφενέ», το γάμο του νέου ζευγαριού, το χτίσιμο της εκκλησίας του χωριού, αλλά ακόμα και καθαρά επιχειρησιακά εγχειρήματα όπως το ναύλωμα του καραβιού, γνωστό και ως «Σερμαγιά» (ναυτικός όρος): το αρχικό κεφάλαιο εξόδων ταξιδιού ελληνικού εμπορικού πλοίου, επί τουρκοκρατίας και λίγο μετά την ανεξαρτησία. Με τη μέθοδο της Σερμαγιάς και με την απουσία μεγάλων κεφαλαίων, πολλά άτομα μαζί έβαζαν τα χρήματα, με μικρή συμμετοχή ο καθένας, για να καταφέρει το πλοίο να ταξιδέψει και στο τέλος, με τα έσοδα από το εμπόριο, έπαιρναν πίσω το αρχικό κεφάλαιο με την ανάλογη προσαύξηση.

Στην Ελλάδα η λογική του crowdfunding μπορεί να γίνει μέσω διάθεσης μετοχών υπό ανάπτυξη Ανωνύμων Εταιρειών με βάση τις ισχύουσες διατάξεις που προβλέπουν την εμπλοκή ή μη της επιτροπής κεφαλαιαγοράς.

Αυτή η μέθοδος ιδιαίτερα για έργα μεσαίας κλίμακας παρουσιάζει ισχυρά πλεονεκτήματα τα οποία υπάρχουν σε προηγμένες νομοθετικές ρυθμίσεις του crowdfunding στο εξωτερικό. Η συμμετοχή μέσω αγοράς μετοχών για τη χρηματοδότηση έργων συνδέει σε βάθος χρόνου τον επενδυτή με την πορεία της επένδυσης, ενώ ταυτόχρονα, εάν προστεθεί η παραμονή εκείνου που κάνει την επενδυτική πρόταση στο έργο, και οι δύο πλευρές καθίστανται σύμμαχοι που συμπορεύονται πλήρως προς την ίδια κατεύθυνση της διατήρησης ή και αύξησης της κερδοφορίας της επένδυσης.

Αποτελεί δηλαδή μια ισχυρή διασφάλιση του επενδυτή ότι βρίσκεται στην ίδια πλευρά με εκείνον που χρηματοδοτεί. Ιδιαίτερα στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο μας δίνει τη δυνατότητα να εφαρμόσουμε την ουσία της λογικής του crowdfunding με έναν εξαιρετικά απλό, αποτελεσματικό και ιδιαίτερα αποδοτικό τρόπο δίνοντας τη δυνατότητα σε ανθρώπους που αλλιώς δεν θα διέθεταν τα πραγματικά αναγκαία κεφάλαια που χρειάζεται για να υλοποιηθεί μια αποδοτική επένδυση στις ΑΠΕ να συμμετέχουν στο μέρισμα από αυτές τις επενδυτικές προτάσεις.

Ανοίγουμε δηλαδή την πόρτα στην κερδοφορία σε μεσαίας ή και χαμηλής οικονομικής επιφάνειας επενδυτές που τα μεγάλα μεγέθη των επενδύσεων δεν θα τους επέτρεπαν την είσοδο στον κερδοφόρο κλάδο των παραγωγών Ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές.

Η υλοποίηση έργων με τη λογική του crowdfunding μπορεί να αποδειχθεί αρκετά σημαντική για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας μέσα από διαδικασίες που διασφαλίζουν τους επενδυτές και ωθούν τα επιχειρηματικά σχέδια των εταιρειών.

Η ίδια λογική παραμένει και στο σύγχρονο crowdfunding και, αν και λειτουργεί εδώ και μόλις μερικά χρόνια, καταγράφει ήδη εντυπωσιακές ιστορίες επιτυχίας, για χιλιάδες εμπνευσμένους σχεδιαστές, επιχειρηματίες, καλλιτέχνες, φιλανθρωπικές οργανώσεις, εμπόρους, ακόμη και γεωργούς, που κατάφεραν να κάνουν την ιδέα τους πράξη χάρη στις μικρές επενδύσεις χιλιάδων χρηστών του διαδικτύου.

Οι συνεισφορές στη διαδικτυακή χρηματοδότηση κυµαίνονται από 1 δολάριο ως πάνω από 1.000 δολάρια, ενώ η συντριπτική πλειονότητα των χρηστών καταθέτουν γύρω στα 20-50 δολάρια. Τα χρήματα εκταμιεύονται, µόνο αν συγκεντρωθεί το σύνολο του ποσού, ειδάλλως επιστρέφονται στους μικροεπενδυτές. Όσο για τα ανταλλάγματα για την επένδυση, κυµαίνονται από την αποστολή προϊόντων, εισιτηρίων και διαδικτυακών εφαρμογών ως την παροχή μετοχών της νεοσύστατης εταιρείας.

Εν µέσω κρίσης, η μέχρι πρότινος συντηρητική ελληνική αγορά «ανοίγεται » και σε πρωτοβουλίες τέτοιου τύπου. Συγκεκριμένα στις 15 φεβρουαρίου ξεκινάει η πλατφόρμα Winnersfund η οποία στοχεύει στην χρηματοδότηση επιχειρηματικών ιδεών. Οι πρώτες τρεις επιχειρηματικές ιδέες που θα ενταχθούν στην πλατφόρμα WinnersFund είναι: Η παραγωγή «πράσινων» ενεργειακών καυσίμων από άλγη (βιοελαίου, πέλετ και μπρικέτ) που προωθεί η εταιρεία Algae Farms (Hellas) Α.Ε. με έδρα την Πρέβεζα. Η ανάπτυξη και προώθηση του SpreeadeHipp, του πρώτου ελληνικού ισοτονικού αναψυκτικού (sportsdrink), το οποίο είναι το μοναδικό στον κόσμο που αξιοποιεί ως βάση του το φυτό ιπποφαές. Η δημιουργία της πρώτης μονάδας κτηνοτροφικής παραγωγής σε συνδυασμό με πολυκαλλιέργεια. Στην πλήρη του ανάπτυξη, η μονάδα αυτή που βρίσκεται στο Δοξάτο Δράμας προβλέπει τη βιολογική πολυκαλλιέργεια 500 στρεμμάτων με φρούτα, κηπευτικά, καλαμπόκι και βίκο που θα ταΐζουν 500 αιγοπρόβατα, 10.000 κότες αυγοπαραγωγής και 100-500 χοίρους, όλα ελευθέρας βοσκής.

Ενδιαφέρoν προκαλει το γεγονός ότι μια απο τις πιο επιτυχημένες πλατφόρμες κοινωνικής χρηματοδότησης αποτελεί το Kickstarter στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Συγκεκριμένα το 2014 χρηματοδοτήθηκαν πάνω απο 22.000 επιχειρηματικές ιδέες και δραστηριότητες με το ποσό των 529 εκατομμυρίων δολλαρίων.

Σήμερα, υπάρχουν διάφορες πλατφόρμες στο internet που προσφέρουν τη δυνατότητα υλοποίησης κάποιας μορφής crowdfunding. Αναφέρουμε μερικές από τις πιο γνωστές:

Ελληνικές πλατφόρμες:

www.groopio.com

www.giveandfund.com

Ξένες πλατφόρμες:

www.gofundme.com

www.kickstarter.com

www.indiegogo.com

www.youcaring.com

www.causes.com

www.giveforward.com

www.crowdrise.com

www.fundly.com

www.fundrazr.com

www.firstgiving.com

Εάν το άρθρο σου φάνηκε ενδιαφέρον ή συνέβαλε στην ποιοτική πληροφόρησή σου, τότε μπορείς να κάνεις like στη σελίδα μας στο facebook:

https://www.facebook.com/pages/citycampusgr/461609287249537

Ή μπορείς να γίνεις μέλος στην ομάδα μας:

https://www.facebook.com/groups/citycampus.gr/

Ή να μας δώσεις το email για να ενημερώνεσαι μέσω του newsletter μας

http://citycampus.gr/wp-login.php?action=register

Αν πάλι είσαι πρωτοετής, έλα να ανταλλάξεις απόψεις και εμπειρίες στην ομάδα μας:

https://www.facebook.com/groups/protoeteis2014/

Αν θέλεις να συμμετέχεις στη συγγραφική ομάδα του CityCampus, στείλε μας παρουσίαση του εαυτού σου, ενδιαφέροντα, Τμήμα και Πανεπιστήμιο και το προφίλ σου στο facebook στο: info@citycampus.gr

Η φωτογραφία είναι από το freedigitalphotos.net

Αν επιθυμείς να διεκδικήσεις υποτροφίες στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ο Οδηγός Υποτροφιών του Citycampus που μόλις κυκλοφόρησε σου προσφέρει ό,τι χρειάζεσαι!

Θέλεις να ενημερώνεσαι έγκυρα και γρήγορα με το πάτημα ενός κουμπιού; Κατέβασε την εφαρμογή μας από το Playstore (citycampus.gr) και διάβασε όλα τα νέα άρθρα εύκολα και γρήγορα!