Η κ. Τριανταφυλλιά (Λίνα) Παπαδοπούλου είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Συνταγματικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Η συνέντευξη δόθηκε στον C.E.O. του citycampus.gr, Κωνσταντίνο Πολέμη, και αποτελεί τμήμα της έρευνας του citycampus.gr για την τηλεκπαίδευση στα Πανεπιστήμια.

Κ. Παπαδοπούλου, σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σας στην έρευνα. Πιστεύετε ότι η τηλεκπαίδευση, όπως προέκυψε και εφαρμόστηκε από την έναρξη της πανδημίας CoVid19 είναι μια αναγκαιότητα ή μια ευκαιρία και γιατί;

Είναι προφανώς και τα δύο: επιβλήθηκε ως αναγκαιότητα, προκειμένου να καλυφθεί η ανάγκη για εκπαίδευση χωρίς εκ του σύνεγγυς συνεύρεση, αλλά αποτέλεσε και μία ευκαιρία αφενός να αναπτυχθούν τα μέσα, αφετέρου οι δεξιότητες αλλά και η αποδοχή των μέσων.

Πόσο εξοικειωμένη ήσασταν στην έναρξη της τηλεκπαίδευσης με τη συγκεκριμένη πρακτική;

Πολύ.

Ποια πιστεύετε ότι ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετώπισαν οι φοιτητές σας κατά την εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης;

Αρχικά κάποιες τεχνικές δυσκολίες, που οι περισσότερες ξεπεράστηκαν για τα περισσότερα συμμετέχοντα άτομα πολύ γρήγορα.

Ήταν έτοιμο το Τμήμα σας να αντιμετωπίσει τις πρώτες δυσκολίες που προέκυψαν από την εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης;

Ετοιμάστηκε πάρα πολύ γρήγορα, όπως και όλο το ΑΠΘ, χάρη στον επαγγελματισμό των εργαζομένων στο ΚΗΔ και στην Κοσμητεία της Νομικής Σχολής.

Η αλληλεπίδρασή σας με τους φοιτητές μέχρι ποιο βαθμό επηρεάστηκε;

Προφανώς επηρεάστηκε, υπό την έννοια ότι άλλαξε κάπως, εφόσον δεν υπήρχε η εκ του σύνεγγυς προσέγγιση. Περισσότερο πέρυσι (εαρινό εξάμηνο 2020) και πολύ λιγότερο φέτος χειμερινό (2020/21), καθώς οι φετινοί πρωτοετείς είχαν ήδη την εμπειρία της τηλεκπαίδευσης της γ’ λυκείου.

Έγινε αρκετός λόγος για την πιθανή έκθεση προσωπικών δεδομένων από την εφαρμογή τηςτηλεκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Εσείς τι πιστεύετε πάνω στο συγκεκριμένο θέμα;

Δεν υπάρχει ιδιωτικότητα στο διαδίκτυο. Όποιος χρησιμοποιούσε και πριν google, twitter, facebook, Instagram κλπ είχε προ πολλού χάσει την ιδιωτικότητά του.

Η διδασκαλία αντικειμένων της ειδικότητάς σας (Νομική, Συνταγματικό Δίκαιο) πιστεύετε ότι επηρεάστηκε θετικά ή αρνητικά εξαιτίας της εφαρμογής της τηλεκπαίδευσης;

Προσαρμόστηκε στα νέα δεδομένα, χωρίς να χαθεί η ουσία της.

Πιστεύετε ότι η τηλεκπαίδευση αποτελεί μια ευκαιρία για εξοικονόμηση οικονομικών πόρων στο Ελληνικό Πανεπιστήμιο;

Σίγουρα, αλλά και εξοικονόμησης χρόνου. Είχαμε ήδη πριν την πανδημία της COVID19 αρχίσει να χρησιμοποιούμε τηλεδιασκέψεις για εκλεκτορικά και ήταν σαφής η χρησιμότητά τους.

Ποια είναι η άποψή σας για την οικονομική παράμετρο της τηλεκπαίδευσης;

Όπως προείπα, γίνεται μεγάλη εξοικονόμηση πόρων.

Προσωπικά προτιμάτε τηλεκπαίδευση ή δια ζώσης εκπαίδευση και γιατί;

Προτιμώ τις blended μεθόδους.

Πιστεύετε ότι η τηλεκπαίδευση είναι ένας θεσμός που ήρθε για να μείνει μόνιμα έστω σε κάποια έκταση αν όχι συνολικά;

Οπωσδήποτε σε κάποια έκταση, ιδίως σε πανεπιστήμια όπως στο ΕΑΠ, που ενώ θα έπρεπε δεν χρησιμοποιούσε επαρκώς τέτοιες μεθόδους.

Κ. Παπαδοπούλου, σας ευχαριστούμε για τη συνέντευξη!

Και εγώ σας ευχαριστώ.