Πανεπιστήμιο: Η αμφίδρομη σχέση Παιδείας και Εκπαίδευσης
της Αδαμαντίας Κωνσταντάρα
Αναμφισβήτητα, η επιλογή της ακαδημαϊκής πορείας στις μέρες μας θεωρείται μονόδρομος, αν αναλογιστεί κανείς ότι από την παιδική του κιόλας ηλικία σκέφτεται το αντικείμενο και το εύρος των σπουδών που πρόκειται να ακολουθήσει στην ενήλική του ζωή, προκειμένου να εξασφαλίσει την επαγγελματική του ειδίκευση ώστε να ενταχθεί άμεσα στην αγορά εργασίας. Ωστόσο, μέχρι να φτάσει στον τελικό του στόχο, ακολουθεί μια μακρά πορεία, η οποία περνά τόσο από την εκπαιδευτική διαδικασία όσο και από την παιδεία.
Πρώτα απ’ όλα, ο υποψήφιος φοιτητής οφείλει να επιλέξει το αντικείμενο των σπουδών του, μελετώντας τον οδηγό σπουδών του εκάστοτε Πανεπιστημιακού ιδρύματος, καθώς διαφοροποιείται ανάλογα με την επιστημονική έρευνα. Σαφώς το πρόγραμμα αλλά και τα μαθήματα που προσφέρονται, οφείλουν να αναβαθμίζονται και να εξελίσσονται, ανάλογα με τις απαιτήσεις τις σύγχρονης εποχής. Το εκπαιδευτικό προσωπικό, θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των φοιτητών παρέχοντάς τους απλόχερα γνωστικό υλικό ενώ παράλληλα να υπάρχει η αμεσότητα, αλλά και η διαδραστικότητα κατά τη διάρκεια του μαθήματος, προκειμένου να αφομοιώνεται η ακαδημαϊκή γνώση.
Δεύτερον, εκτός από τη γνώση, αναγκαία είναι και η προοπτική της επαγγελματικής σταδιοδρομίας. Έχει παρατηρηθεί η αύξηση των θέσεων πρακτικής άσκησης για μελλοντικούς υποψήφιους εργαζόμενους, δίνοντάς τους την ευκαιρία, εφόσον πληρούν τα κριτήρια, να εργαστούν στο αντικείμενο των σπουδών τους. Ακόμη και η συνεργασία με πανεπιστήμια του εξωτερικού είναι μια πολύ καλή επιλογή, ώστε να ανακαλύψει κάποιος φοιτητής την εναλλακτική λύση της διαφυγής. Επιπλέον, σημαντικό κομμάτι της, συνιστά η δυνατότητα της ερευνητικής διαδικασίας που μπορεί να διεξάγει το κάθε πανεπιστήμιο, ώστε να προωθείται το έργο και να υλοποιείται η αξιοποίηση των φοιτητών από τα εγχώρια πανεπιστήμια.
Τρίτον και εξίσου σημαντικό, αποτελεί το γεγονός πως η παιδεία οφείλει να μεταδώσει σε κάθε έναν φοιτητή ξεχωριστά, με σκοπό να διαμορφώσει ολοκληρωμένες προσωπικότητες. Η παιδεία αναβλύζει από μέσα της, μέσω της ανάδειξης της αλληλεγγύης μεταξύ των φοιτητών, αλλά και τη φιλική συνεργασία με τους καθηγητές, υιοθετώντας παράλληλα τη φιλοσοφία του επιστημονικού ενδιαφέροντος. Οι φοιτητές οφείλουν να αντιληφθούν τη σπουδαιότητα της ακαδημαϊκότητας, όπως και συνάμα την έννοια του ανθρωπισμού και της κοινωνικής συνεισφοράς. Έτσι, καθίστανται όχι μόνο επιστήμονες, αλλά πάνω από όλα άνθρωποι, με ανεπτυγμένο το ένστικτο της ανταπόδοσης και της αγάπης.
Είτε προβάλλεται, λοιπόν, η παιδεία είτε η εκπαίδευση, καλό θα ήταν να υπάρχει ένας συνδυασμός με σκοπό να επιτευχθεί ένα άρτιο ακαδημαϊκό επίτευγμα. Ωστόσο, είναι στο χέρι του εκάστοτε φοιτητή να αντιληφθεί το αγαθό της γνώσης και να το αξιοποιήσει κατάλληλα!