Επικοινωνιακές δεξιότητες: Πώς να αποφύγεις τις παρερμηνείες
του Σπύρου Κατρανίδη
Οι επικοινωνιακές δεξιότητες θεωρούνται από τα βασικά soft skills που καλούμαστε να διαθέτουμε. Καλύπτουν ένα μεγάλο εύρος και με την κατάλληλη εκπαίδευση και πρακτική μπορούν να ενισχυθούν, πετυχαίνοντας τη βελτιστοποίηση συνεργασίας, κατανόησης, εμπιστοσύνης, απόδοσης και διαπραγμάτευσης. Η ενίσχυση των επικοινωνιακών δεξιοτήτων, αν και απαιτεί αρκετό χρόνο και προσπάθεια, μπορεί να βοηθήσει στον εργασιακό τομέα και στην προσωπική ζωή.
Επικοινωνιακές δεξιότητες
Η επικοινωνία αποτελείται από τη λεκτική και τη μη λεκτική, την ικανότητα να ακούς το δέκτη καθώς και γραπτή επικοινωνία και παρουσιάσεις. Οι μη λεκτικές δεξιότητες που περιλαμβάνουν τις κινήσεις του προσώπου, των ματιών, των χεριών, τη στάση, τον ρυθμό ή τον τόνο της φωνής καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της επικοινωνίας με πάνω από 50%. Εκτιμήσεις ισχυρίζονται πως το 70-80% της επικοινωνίας είναι μη λεκτική.
Η κακή επικοινωνία, η δυσκολία κατανόησης, οι παρερμηνείες όπως παρατηρούμε και από την καθημερινή εμπειρία μας μπορεί να δημιουργήσει δυσκολίες στην κατανόηση του άλλου, στη συνεργασία, σε διαφωνίες και συγκρούσεις, στην αποτυχία στόχων ή ακόμη και σε θανατηφόρα λάθη, όπως τα ιατρικά.
Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους δεν επιτυγχάνεται επαρκής επικοινωνία. Αναπάντεχες συναισθηματικές αντιδράσεις, έλλειψη ανατροφοδότησης, αμηχανία είναι κάποιες ενδείξεις. Επίσης, προκύπτουν εμπόδια που έχουν ως βάση την ηλικία, τις πολιτισμικές καταβολές, την οικογένεια, το φύλο, τον τρόπο ζωής, τη διάθεσή μας ή τη στάση που έχουμε όταν ακούμε τον πομπό.
Πώς διορθώνεις το «σπασμένο τηλέφωνο»
Εξαιρετικά σημαντικό είναι να μπορείς να διορθώνεις την παρερμηνεία νωρίς. Το μήνυμα (γραπτό ή προφορικό) χρειάζεται να μεταφέρει ό, τι χρειάζεται να ξέρει ο συνομιλητής με καθαρό τρόπο. Αυτά περιλαμβάνουν τα βασικά σημεία του μηνύματος, κατατάσσοντας ή ομαδοποιώντας τα, παραμελώντας περιττές λεπτομέρειες. Επικοινώνησε απευθείας μαζί του και όχι μέσω τρίτων. Επίσης είναι σημαντικό να βοηθάς τον άλλο να συμμετέχει στη συζήτηση. Είναι προτιμότερο να ζητάς ανατροφοδότηση όπως: Θα πρόσθετες κάτι παραπάνω; Τι θα έκανες εσύ; ή Ποια είναι η γνώμη σου; ή Έχεις να προσθέσεις κάτι; από ότι «Με ακούς;», ή «Κατάλαβες;». Επιπλέον, η ανακεφαλαίωση στο τέλος της συνομιλίας ενισχύει την κατανόηση και προωθεί πιθανές απορίες. Επίσης, απόφευγε να διακόπτεις τον συνομιλητή. Αν είναι αναγκαίο ζήτα αν μπορείς να παρέμβεις.
Όπως αναφέρθηκε, η επικοινωνία διαταράσσεται από πολλούς λόγους. Χρειάζεται να ακούμε τι λέει ο συνομιλητής, δηλαδή, να μπορούμε να τον κατανοήσουμε, αποφεύγοντας παράλληλα να σκεφτόμαστε τι θα πούμε. Κοιτάζοντας τον συνομιλητή στα μάτια εξασφαλίζεται η κατανόηση και η εμπιστοσύνη, με τον συνομιλητή να είναι πιο ανοικτός και να νιώθει ότι τον κατανοούμε. Επιπλέον, είναι σημαντικό να δείχνουμε κατανόηση στις δυσκολίες που προκύπτουν σ’εμάς και στους δέκτες.
Σε περίπτωση λάθους το καλύτερο είναι να αναγνωρίσουμε τις ευθύνες μας και να ζητήσουμε συγγνώμη το συντομότερο αποφεύγοντας την εστίαση στην εξήγηση ή την αιτιολόγηση.
Μέσω της επικοινωνίας μεταφέρονται πληθώρα συναισθημάτων. Είναι σημαντικό να μεταδίδουμε θετικά συναισθήματα, με ηρεμία και αυτοπεποίθηση, περιορίζοντας τα αρνητικά και τον υψηλό τόνο που τυχόν φέρουμε.
Αν επιθυμείς να διεκδικήσεις υποτροφίες στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ο Οδηγός Υποτροφιών του Citycampus που μόλις κυκλοφόρησε σου προσφέρει ό,τι χρειάζεσαι!