Niche Markets: Η δύναμη της εξειδίκευσης
της Χριστίνας Γούρα
Όλες οι επιχειρήσεις επιθυμούν να πρεσβεύουν κάτι το διαφορετικό, κάτι φρέσκο. Επιθυμούν ένα νέο κοινό, πιο σταθερό. Η λύση για μία τέτοια αναβάθμιση υπάρχει και είναι απλή: Σωστή στόχευση και niche marketing.
Τι είναι το niche market;
Αν και στην πράξη είναι πολύ συχνό, λίγοι γνωρίζουν τι ακριβώς περιλαμβάνει. Το niche market είναι μια μικρή αγορά, εστιασμένη σε ένα συγκεκριμένο προϊόν και περιορισμένη πελατεία. Η ανάπτυξη ενός brand στο πλαίσιο ενός niche marketing είναι μία πολλά υποσχόμενη στρατηγική.
Η αγορά αλλάζει για να ανταποκρίνεται και στην πιο εξειδικευμένη ή σπάνια ανάγκη του καταναλωτή. Στοιχεία που εξειδικεύουν τα μικρότερα τμήματα της αγοράς, δηλαδή τα niche markets, είναι η τιμή, η γεωγραφική περιοχή (χώρα, αστική ή αγροτική περιοχή), το φύλο και οι ηλικίες στα οποία απευθύνονται, στοιχεία που αφορούν την ποιότητα (χειροποίητο, υψηλής ποιότητας υλικά) κ.α.
Πλεονεκτήματα των niche markets
Η στρατηγική των niche market έχει πολλά πλεονεκτήματα. Το βασικότερο: Δεν υπάρχει ανταγωνισμός. Αυτό διότι η επιχείρηση επιλέγει και στοχεύσει σε μια συγκεκριμένη ομάδα, σε ένα συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία, σε συγκεκριμένο περιβάλλον αγοράς.
Εξαιτίας της μεγάλης αυτής εξειδίκευσης, οι πιθανότητες για ουσιώδη ανταγωνισμό είναι ελάχιστες. Ακόμη, το περιθώριο για κέρδος αυξάνεται σημαντικά. Το κοινό εύκολα διαθέτει μεγαλύτερα ποσά για ένα προϊόν που δύσκολα θα βρει αλλού.
Λόγω της περιορισμένης πελατείας, και η καλύτερη εξυπηρέτηση πελατών είναι ευκολότερη. Έτσι, είναι και πιθανότερο αυτοί να μείνουν ευχαριστημένοι και γίνουν αφοσιωμένοι πελάτες.
Top στρατηγικές
Το πρώτο βήμα για να εφαρμόσει κάνεις επιτυχημένα το niche market είναι η σωστή έρευνα αγοράς. Δεν υπάρχει πιο σημαντικό πράγμα από το να γνωρίζει μια επιχείρηση τις ανάγκες του καταναλωτή, τις ανερχόμενες τάσεις της αγοράς και τις ελλείψεις της. Πολύ χρήσιμο εργαλείο εδώ είναι τα social media!
Επιπλέον, η επιχείρηση πρέπει να αποδεικνύει την πραγματική αγάπη για το αντικείμενό της. Ο πελάτης περιμένει από την επιχείρηση που προσφέρει το πολυπόθητο σε αυτόν προϊόν να συμμερίζεται το δικό του πάθος και να κατανοεί απόλυτα τις ανάγκες του.
Εν κατακλείδι
Σε μία εποχή που ο ανταγωνισμός χτυπάει κόκκινο, είναι στο χέρι της επιχείρησης να περάσει στο επόμενο επίπεδο αντί να συνεχίσει να μάχεται μαζί με τις υπόλοιπες. Κάθε πρωτοπόρα ιδέα μπορεί να δημιουργήσει τη δική της αγορά και να εδραιωθεί σε ένα niche market.