Οι 5 μεγαλύτεροι μύθοι για το franchising

της Όλγας Κέφη

To franchise (ή franchising) είναι μια μέθοδος διανομής προϊόντων και υπηρεσιών,  κατά την οποία ένα ανεξάρτητο πρόσωπο (franchisee) υιοθετεί το επιχειρηματικό μοντέλο και την επονομασία μίας επιχείρησης (franchisor). Πρόκειται για μία εναλλακτική λύση για την οικοδόμηση “αλυσίδας καταστημάτων” η οποία έχει γνωρίσει μεγάλη απήχηση στην Ελλάδα τις τελευταίες δεκαετίες και παρουσιάζει μεγάλες δυνατότητες εξέλιξης και κερδοφορίας.

Ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του μοντέλου είναι η ταχεία ανάπτυξη που μπορεί να προσφέρει στην επιχείρηση, χρησιμοποιώντας πόρους και μέσα τρίτων (συνεργατών), εμφανίζοντας ταυτόχρονα μικρό επιχειρηματικό ρίσκο για την μητρική εταιρεία. Βέβαια η ταχεία αυτή ανάπτυξη μπορεί να παρουσιάσει δυσκολίες στη δημιουργία κεντρικής υποδομής σε σχέση με το μέγεθος του δικτύου, καθώς και στην εποπτεία του.

Η ελκυστική προοπτική του franchising βρίσκει μεγάλο ενδιαφέρον από όσους επιθυμούν να μπουν στον κόσμο της επιχειρηματικότητας ως ιδιοκτήτες επιχείρησης, παρόλα αυτά, κάποιες κοινές παρανοήσεις που υπάρχουν σχετικά με τον κόσμο του franchising, μπορεί να δημιουργούν δισταγμό. Ποιες είναι αυτές οι παρανοήσεις όμως; Παρακάτω παρουσιάζονται αναλυτικότερα οι 5 σημαντικότερες.  

Το franchising απαιτεί μεγάλο επενδυτικό κεφάλαιο

franchisingΠράγματι υπάρχουν franchises τα οποία κοστίζουν υπέρογκα ποσά, χωρίς όμως αυτό να αποτελεί τον κανόνα για την απόκτηση ενός franchise. Όπως υπάρχει ποικιλία στους κλάδους έτσι αντίστοιχα υπάρχουν franchises σε διάφορα κοστολογικά εύρη, καθώς και πολλά προγράμματα χρηματοδότησης για τους φιλόδοξους επιχειρηματίες που αποφασίζουν να κάνουν το βήμα και να ανοίξουν την δικιά τους επιχείρηση. Η τιμή καθορίζεται κατά βάση από την αναγνωρισιμότητα της επωνυμίας και την πιθανότητα επιτυχίας σε περίπτωση υιοθέτησής της. Σίγουρα, οι επενδύσεις franchising είναι κάτι που απαιτεί αρκετή σκέψη, αλλά δεν πρέπει να παραβλέπεται το γεγονός ότι έρχονται με το πρόσθετο πλεονέκτημα της ύπαρξης ενός καθιερωμένου μοντέλου προϊόντος και υπηρεσίας.

Απαιτείται εμπειρία πάνω στον κλάδο για την διεύθυνση ενός franchise

Η ομορφιά του franchising είναι ότι προσφέρει ευκαιρίες σε κάθε κλάδο και συνοδεύεται από ένα δοκιμασμένο επιχειρηματικό σχέδιο. Τα franchises είναι έτσι σχεδιασμένα ώστε να απευθύνονται σε επιχειρηματίες χωρίς να προϋποθέτουν αντίστοιχη εμπειρία, αφού παρέχουν υποστήριξη, εκπαίδευση, υπηρεσίες, προϊόντα και την απαραίτητη στρατηγική μάρκετινγκ! 

To franchising αφορά αποκλειστικά τον κλάδο της εστίασης

Παρόλο που ο συγκεκριμένος κλάδος έχει συντελέσει στην ευρεία διάδοση και γνωστοποίηση του franchise ως ένα ελκυστικό επιχειρηματικό μοντέλο, στην πραγματικότητα δεν περιορίζεται σε αυτόν. Οι δυνατότητες είναι απεριόριστες, σε όλους τους τομείς απασχόλησης, καλύπτοντας περισσότερες από 75 άλλες  βιομηχανίες, όπως είναι οι κατασκευές, οι μεταφορές, αλλά και οι κλάδοι της ομορφιάς, των καλλυντικών και της υγείας. 

To franchising ταυτίζεται με μεγάλες πολυεθνικές αλυσίδες 

Ενώ οι αλυσίδες καταστημάτων ανήκουν σε μία μεγάλη εταιρική οντότητα ή θυγατρική εταιρεία, τα franchises ανήκουν σε επιχειρηματίες (entrepreneurs), οι οποίοι είναι μέρος της κοινότητας που εξυπηρετούν. Η κύρια διαφορά έγκειται δηλαδή στο ποιος διευθύνει ή διαχειρίζεται την επιχείρηση. Σε ένα franchise, ένα τρίτο μέρος ή δικαιοδόχος διευθύνει την επιχείρηση για λογαριασμό της εταιρείας, ενώ ένα υποκατάστημα διευθύνεται από την ίδια την εταιρεία. Η παρανόηση αυτή οφείλεται εν μέρει στην συνεχή έκθεση που υπάρχει σε μεγάλες μάρκες/επωνυμίες μεγάλων πολυεθνικών, οι έννοιες όμως αλυσίδα και franchising δεν είναι ταυτόσημες. 

Το μόνο που χρειάζεται, είναι η επένδυση σε ένα franchise για σίγουρο κέρδος

Η επιτυχία δεν είναι ποτέ εγγυημένη. Απαιτείται πολλή σκληρή δουλειά για μια επιτυχημένη επιχείρηση. Οι δικαιοπάροχοι παρέχουν τα εργαλεία και την τεχνογνωσία, δεν υπάρχει όμως μία μυστική συνταγή της επιτυχίας. Στόχος θέτεται μια σταθερή και κλιμακούμενη ανάπτυξη που χτίζει μακροπρόθεσμα κέρδος και αξία. Η κερδοφορία του franchise θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο με τον οποίο ο επενδυτής θα αξιοποιήσει την τεχνογνωσία και την υποστήριξη που βρίσκεται στην διάθεσή του.  

Αν επιθυμείς να διεκδικήσεις υποτροφίες στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ο Οδηγός Υποτροφιών του Citycampus σου προσφέρει ό,τι χρειάζεσαι!