#Debate: Αναλογική ή Ψηφιακή Κάμερα;

της Άντας Παπαράπτη & της Μαίρης Ζωγράφου 

#Υπέρ: Αναλογικής Κάμερας

Φωτογραφία με Φίλμ: Νοσταλγία ή αναβίωση;

Η λέξη φωτογραφία ετυμολογικά προέρχεται από τις ελληνικές λέξεις φως και γραφή. Είναι μια μορφή τέχνης συγγενική με τη ζωγραφική. Το φιλμ, από τα πρώτα πινέλα αυτής της τέχνης, έχει κατονομαστεί ως η ψυχή της φωτογραφίας, προσδιορισμός που το χρωματίζει με μια νοσταλγική διάθεση. Μετά την εμφάνιση της ψηφιακής φωτογραφίας το φιλμ, ενώ θα μπορούσε να αποτελεί μια παρωχημένη μέθοδο, διατηρεί και εξελίσσει την ύπαρξή του.

Για να επιβεβαιώσουμε τον ισχυρισμό, μιλήσαμε με τη Διονυσία από τη lomography.gr και μας είπε τα εξής: «Παρατηρείται η αναβίωση του φιλμ από πολύ κόσμο, επαγγελματίες και ερασιτέχνες. Η ψηφιακή προσπαθεί να προσομοιάσει στην αναλογική φωτογραφία, σε όρους ποιότητας και αισθητικής. Εκτός από το γεγονός ότι μέσα από την αναλογική μαθαίνεις την αλφάβητο της φωτογραφίας, σε εκπαιδεύει να συγκεντρώνεσαι και να μη χάνεις τη στιγμή, συνθήκη που δεν μπορεί να αποτραπεί όταν το ψηφιακό κλικ σου εθίζει τα δάχτυλα και το πατάς απερίσκεπτα».

Η διαφορά στην αισθητική των δύο μέσων μπορεί να αναζητηθεί στη διαδικασία, από τη λήψη και την επεξεργασία ως την εκτύπωση. Στην αναλογική φωτογραφία, ξεκινώντας με την αποτύπωση της φωτογραφίας η απαίτηση για συγκέντρωση και εστίαση είναι αυξημένη, διότι το φιλμ δεν είναι απεριόριστο και υπάρχει σαφής διαφορά στο κόστος της κάθε λήψης. Το κυνήγι της στιγμής αποκτά άλλη διάσταση και ο φωτογράφος έρχεται σε επαφή με τις φωτογραφίες του καθώς έχει πλήρη έλεγχο.

Photo by sushi 9009. Camera : Lomo LC-A

Έπειτα, ακολουθεί η εμφάνιση του φιλμ, κατά την διάρκεια  της οποίας γίνεται η επεξεργασία για τη σταθεροποίηση της εικόνας, ώστε να μπορεί να εκτεθεί στο φως χωρίς να καταστραφεί. Εν συνεχεία, γίνεται η εκτύπωση σε φωτογραφικό χαρτί, το οποίο έχει τις κατάλληλες φωτοευαίσθητες επιστρώσεις. Αυτή γίνεται με την προβολή της εικόνας του αρνητικού πάνω στο εν λόγω χαρτί. Μέρος της διαδικασίας είναι οι παρεμβάσεις που γίνονται με σκοπό να δώσουν στο αποτέλεσμα ένα συγκεκριμένο χαρακτήρα. Και εκεί αυτό που γοητεύει είναι ότι δε λείπει το λάθος, δε λείπει το φώς.

Στην ψηφιακή φωτογραφία, αντί για το κοινό χημικό φιλμ, χρησιμοποιούνται φωτοευαίσθητοι αισθητήρες.

Photo by palkina. Camera: Lomo LC-A

Ένα ακόμη ερώτημα που θέσαμε στη Διονυσία αφορά το που εντοπίζεται η διαφορά σε όρους ποιότητας: «Η ψηφιακή προσπαθεί να αντιγράψει και να προσομοιάσει την ποιότητα της αναλογικής διότι η αναλογική φωτογραφία υπερτερεί σε όρους ανάλυσης. Το  φιλμ αποτυπώνει όλα τα στοιχεία του φωτός πάνω στην ταινία σε μορφή αρνητικού ενώ οι ψηφιακές κωδικοποιούν τα στοιχεία της εικόνας σε pixel. Εξαιτίας αυτού, η τελική ανάλυση στο αναλογικό μοντέλο καταλήγει να είναι μεγάλη,  έως και 200 MegaPixel».

Αυτά τα χαρακτηριστικά φαίνεται να εκτιμούν και να επαναπροσεγγίζουν αρκετά παραδείγματα δημοφιλών καλλιτεχνών, όπως του βραβευμένου Daisuke Yokota που συνεχίζει να αναδημιουργεί την τέχνη τη φωτογραφίας και να πειραματίζεται με το φιλμ καθώς και μεγάλες εταιρείες, όπως η KODAK που λάνσαρε εκ νέου το ektachrome slide film, κατόπιν αυξημένης ζήτησης του κοινού, γεμίζοντας με ενθουσιασμό τους λάτρεις του αναλογικού.

Photo by saidseni. Camera : Lomography Spinner 360

Όλα είναι ανοιχτά στην εξέλιξη. Πάντα πρέπει να κινούμαστε προς το καινούργιο και άγνωστο, αλλά να μη θεωρούμε το πρότερο ως γνώριµο και παρωχημένο. Έτσι, διαιωνίζεται το ταξίδι της φωτογραφίας, και µαζί της η περιέργεια για τα νέα αλλά και η σοφία να αγγίξεις ξανά τα παλιά.

#Υπέρ: Ψηφιακής Κάμερας

Ο σύγχρονος τρόπος είναι και ο πιο πρακτικός

Σήμερα, η επάνοδος της αναλογικής φωτογραφίας ή αλλιώς φωτογραφίας με φιλμ, γίνεται άκρως αισθητή, κοινώς mainstream, ξαναζωντανεύοντας την εποχή της εμφάνισής της, γύρω στα τέλη του 19ου αιώνα.

Αντίθετα, ο ψηφιακός τρόπος αποτύπωσης μιας εικόνας, ο οποίος πρωτοεμφανίστηκε περί τον 20ο αιώνα, είναι αυτός που συνάδει καλύτερα με την εποχή και εξακολουθεί φυσικά να κρατάει επιτυχημένα τα ηνία του καλλιτεχνικού κόσμου της φωτογραφίας.

Φυσικά και οι δύο τρόποι υπηρετούν -ο καθένας έχοντας τη δική του γοητεία- τον σκοπό τους, ωστόσο, το ερώτημα είναι το εξής:

Γιατί συνεχίζει να υπερέχει το «ψηφιακό μάτι»;

Αρχικά, ο πρώτος λόγος υπεροχής, είναι το γεγονός ότι η αναλογική φωτογραφία σε σχέση με την ψηφιακή, είναι πολυδάπανη.

Τί σημαίνει αυτό;

Το κόστος αγοράς των φιλμ συν το κόστος εμφάνισης αυτών. Εάν είσαι μάλιστα και οπαδός της φωτογραφίας, το κόστος γίνεται αισθητό, σκεπτόμενοι μάλιστα πως το κάθε φιλμ έχει την δυνατότητα των 36 κλικ. Συνεπώς: 36 κλικ με φιλμ VS ∞ κλικς ψηφιακά.

Πέραν αυτού, το φιλμ κατά μια έννοια καταλήγει κουραστικό, εάν συμμεριστεί κανείς πως την στιγμή της λήψης ο ενδιαφερόμενος δεν μπορεί να δει άμεσα το αποτέλεσμα, μιας κι ακολουθεί η διαδικασία εμφάνισης του φιλμ σε σκοτεινό θάλαμο, όπως και αναφέρθηκε παραπάνω. Αντίθετα, η ψηφιακή μηχανή έρχεται για να μείνει λόγω της  αμεσότητας και της ταχύτητάς της.

Ένας ακόμη λόγος του γιατί να επιλέξει κάποιος την ψηφιακή λύση, είναι και το κομμάτι της επεξεργασίας. Δηλαδή: οι δυνατότητες επεξεργασίας μιας εικόνας τραβηγμένης ψηφιακά είναι πολύ περισσότερες σε σχέση με την εικόνα ενός φιλμ, η εμφάνιση της οποίας κάνει απαραίτητη τη χρήση χημικών για την επίτευξη αυτού του σκοπού.

Σημαντικό κομμάτι επίσης, τα αντίγραφα. Η ψηφιακή φύση της εικόνας καθιστά πιο εύκολη την δημιουργία πανομοιότυπων αντιγράφων, σε σχέση με το φιλμ, που τείνει να υποβαθμίζει την ποιότητά τους. Συμπληρωματικά εδώ, η διαδικασία δημιουργίας αντιγράφων γίνεται πιο ήπια και «ανώδυνα» μέσω υπολογιστή πιθανόν ή μέσω ενός απλού εκτυπωτή.

Επιπρόσθετα, σημαντικό ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα μιας εικόνας παίζουν φυσικά και τα φίλτρα, τα οποία ψηφιακά μπορούν να ονομαστούν και φίλτρα πραγματικού χρόνου μιας και κάποιος θέλει ελάχιστη χρονική διάρκεια για να ενεργοποιήσει εκείνο της αρεσκείας του. Για παράδειγμα, μπορεί να διαλέξει ανάμεσα σε πολλά διαθέσιμα χρώματα, χωρίς να περιορίζεται στην επιλογή του έγχρωμου ή ασπρόμαυρου φιλμ.

Τέλος, τα ψηφιακά μέσα αποθήκευσης (βλ. κάρτες SD κ.ό.κ) δεν επηρεάζονται από τυχόν θερμοκρασιακές αλλαγές και υγρασία ή ακόμα και από την ίδια την πάροδο του χρόνου, σε αντίθεση προφανώς με το φιλμ.

Θέλεις να ενημερώνεσαι έγκυρα και κυρίως έγκαιρα με το πάτημα ενός κουμπιού; Κατέβασε την εφαρμογή μας από το Playstore (citycampus.gr) και διάβασε όλα τα νέα άρθρα εύκολα και γρήγορα!






Αν επιθυμείς να διεκδικήσεις υποτροφίες στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ο Οδηγός Υποτροφιών του citycampus που μόλις κυκλοφόρησε σου προσφέρει ό,τι χρειάζεσαι!

Θέλεις να ενημερώνεσαι έγκυρα και κυρίως έγκαιρα με το πάτημα ενός κουμπιού; Κατέβασε την εφαρμογή μας από το Playstore (citycampus.gr) και διάβασε όλα τα νέα άρθρα εύκολα και γρήγορα!