#FoitiTips: Τα eSports στη ζωή του νέου

Του Μάριου Κωστόπουλου

Μια δεκαετία και κάτι ψιλά πίσω, κανείς δε θα μπορούσε να φανταστεί, όντας μικρό παιδί, όταν οι γονείς του του δώριζαν το πρώτο του βιντεοπαιχνίδι, ότι η εικονική πραγματικότητα θα μπορούσε να αλλάξει ριζικά τη ζωή του στο μέλλον. Εν έτει 2017, όμως, οι διαγωνισμοί βασισμένοι σε ψηφιακά παιχνίδια, ή αλλιώς eSports, δίνουν βροντερό παρόν στην παγκόσμια τεχνολογική κοινότητα, ενώ παράλληλα διεισδύουν όλο και περισσότερο στην καθημερινότητα του νέου.

Αρχικά, τι εστί eSports; Εν τάχει, eSports είναι η ενασχόληση με ένα βιντεοπαιχνίδι σε διαγωνιστικό επίπεδο, με κύριο στόχο την κατάκτηση χρηματικών επάθλων. Οι διαγωνισμοί γίνονται κατά κόρον μέσω διαδικτύου, ώστε ο καθένας να μπορεί από την άνεση του σπιτιού του να κυνηγήσει το δέλεαρ των τεράστιων χρηματικών ποσών και πλουσιοπάροχων δώρων που προσφέρονται στους διακριθέντες. Βεβαίως, η συμμετοχή είναι εντελώς δωρεάν, έτσι ώστε άτομα από όλες τις κοινωνικές ομάδες να έχουν μια ευκαιρία για μια πολυπόθητη θέση σε κάποιο παγκόσμιο πρωτάθλημα. Το μόνο που απαιτείται από τον εκάστοτε συμμετέχοντα είναι μια σταθερή διαδικτυακή σύνδεση και μια κονσόλα για βιντεοπαιχνίδια, στοιχεία που έχουν γίνει τόσο δεδομένα σε κάθε σπίτι πια, όπως οι τηλεοράσεις την δεκαετία του 2000.

Καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται αδιάκοπα, είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το marketing, ψηφιακό και μη. Έτσι έχει διαμορφωθεί μια αγορά γύρω από τα eSports, η οποία έχει μπει σφήνα στις παγκόσμιες αγορές και σταθερά ανθίζει από οικονομικής απόψεως. Δεν είναι τυχαίο ότι τα βιντεοπαιχνίδια που γίνονται μέλη της, καθώς και τα ποσά που μοιράζονται στους νικητές, αυξάνονται γεωμετρικά κάθε χρόνο. Παραδείγματος χάριν, παιχνίδια όπως το Dota2 και το League of Legends, το 2016 μόνο, μοίρασαν στους παγκόσμιους πρωταθλητές και στους επιλαχόντες 20 και 5 εκατομμύρια αντίστοιχα. Είναι κατανοητό, λοιπόν, πως οι διαφημιστικές δυνατότητες μέσω μιας τέτοιας αγοράς είναι πολυσχιδείς. Aθλητικοί σύλλογοι παγκοσμίου βεληνεκούς αλλά και πολυεθνικές-κολοσσοί χρηματοδοτούν τέτοιες διοργανώσεις, αλλά και προσφέρουν σταθερή εργασία στους διακριθέντες σε βιντεοπαιχνίδια που λαμβάνουν καθολική αποδοχή. Πρωταρχικός τους σκοπός είναι να εκμεταλλευτούν αυτή την προσοδοφόρα ευκαιρία της συγκεκριμένης διαφημιστικής καμπάνιας, ώστε να συνεχίσουν να ευημερούν.

Αναμφίβολα, οποιοσδήποτε, ανεξαρτήτως ηλικίας, είναι καλοδεχούμενος να συμμετάσχει στο φαινόμενο αυτό. Βέβαια, είναι μια αγορά που προσελκύει κυρίως τον νέο, και κατ΄ επέκτασιν το φοιτητή. Στους δύσκολους καιρούς της οικονομικής ύφεσης, το να κερδίσεις υπέρογκα χρηματικά ποσά που ουσιαστικά θα σου αφαιρέσουν το άγχος της οικονομικής σταθερότητας για το υπόλοιπο της ζωής σου, είναι μια ιδέα που το λιγότερο που μπορεί να κάνει είναι να σε ιντριγκάρει. Σε περιόδους όπου οι οικονομικές – επαγγελματικές φιλοδοξίες ενός νέου και οι εργασιακές προοπτικές είναι ποσά αντιστρόφως ανάλογα, το να αναπτυχθείς οικονομικά, κάνοντας κάτι που σε διασκεδάζει από μικρό, είναι ένα αβλαβές ρίσκο που αξίζει να παρθεί. Παράλληλα, διευρύνονται οι πολιτισμικοί ορίζοντες, διότι περιλαμβάνονται δωρεάν ταξίδια σε χώρες του εξωτερικού και αλληλεπίδραση με άτομα που ασχολούνται επίσης με το αντικείμενο, στα πλαίσια  της ψυχαγωγίας του συμμετέχοντα. What a time to be alive που λένε και στην αγγλική.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εταιρίες που «τρέχουν» το εγχείρημα τούτο έχουν φροντίσει να μην απαιτείται ενασχόληση παραπάνω από μία – δύο ώρες με το εκάστοτε βιντεοπαιχνίδι, ενασχόληση που ενδεχομένως να οδηγήσει στο νέκταρ της διάκρισης. Προφανώς, το πώς ο καθένας διαχειρίζεται τον προσωπικό του χρόνο και πώς κατανέμει τις προτεραιότητες του έγκειται σε υποκειμενικά κριτήρια. Σκοπός δεν είναι να αμεληθούν ολότελα οι φοιτητικές υποχρεώσεις στο βωμό της οικονομικής ευμάρειας, αλλά να εναρμονιστούν τα eSports με τις σπουδές. Στόχος είναι η φοίτηση να μορφώσει και ύστερα να οδηγήσει σε επαγγελματική αποκατάσταση, οπότε οτιδήποτε κάνει κάποιος πρέπει να αποσκοπεί πρώτα στην πολύπλευρη μόρφωση του και μετά σε κάποια άλλη έκφανση της προσωπικότητάς του. Η επιτυχία στα eSports πρέπει να είναι μια παρασκηνιακή φιλοδοξία, μια μορφή εξειδικευμένης διασκέδασης, και όχι αυτοσκοπός.

Αν επιθυμείς να διεκδικήσεις υποτροφίες στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ο Οδηγός Υποτροφιών του citycampus που μόλις κυκλοφόρησε σου προσφέρει ό,τι χρειάζεσαι!