Μεταπτυχιακό στον ίδιο τομέα με το πτυχίο ή σε εντελώς διαφορετικό;
της Άρτεμις Βενιέρη και της Έλενας Χαβαλεδάκη
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των προπτυχιακών σπουδών, ακολουθούν συνήθως οι μεταπτυχιακές σπουδές, αργά ή γρήγορα, προκειμένου να γίνει το βιογραφικό μας πιο ανταγωνιστικό για να διεκδικήσουμε μια καλύτερη θέση εργασίας, ή για να διευρυνθούν οι ορίζοντές μας. Οπότε έρχεται το μεγάλο debate: μεταπτυχιακό στο ίδιο αντικείμενο με το προπτυχιακό ή σε διαφορετικό;
Μεταπτυχιακό στον ίδιο κλάδο με το πτυχίο
Οι μεταπτυχιακές σπουδές στο ίδιο γνωστικό αντικείμενο στοχεύουν στην ειδίκευση των αποφοίτων, στην προαγωγή της γνώσης και στην ανάπτυξη της έρευνας. Γιατί ακόμη αξίζει οι πτυχιούχοι να επενδύσουν σε ένα μεταπτυχιακό του ίδιου γνωστικού αντικειμένου;
Αρχικά, θα μπορέσουν να ειδικευτούν και να προχωρήσουν στο γνωστικό αντικείμενο που έχουν επιλέξει, με την προϋπόθεση ότι είναι ο τομέας σπουδών που τους ενδιαφέρει να ακολουθήσουν.
Ενδεχομένως μπορεί να τους βοηθήσει στα μελλοντικά επαγγελματικά τους σχέδια και να τους βοηθήσει να εξελιχθούν στο αντικείμενο που έχουν επιλέξει. Επιπλέον, λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού στην αγορά εργασίας, πολλές φορές μόνο οι βασικές σπουδές, δεν αρκούν για να εισέλθει κάποιος σε ένα επάγγελμα. Οι μεταπτυχιακές σπουδές μπορούν να κάνουν την εύρεση εργασίας αρκετά πιο εύκολη, αλλά σε καμία περίπτωση δεν εξασφαλίζουν μια θέσης εργασίας.
Σε περίπτωση που οι απόφοιτοι δεν αισθάνονται έτοιμοι να εισέλθουν στην αγορά εργασίας, μπορούν να παρατείνουν την φοιτητική τους ιδιότητα συνεχίζοντας με μεταπτυχιακές σπουδές ειδίκευσης. Έτσι, μπορούν να αξιοποιήσουν αυτό το χρονικό διάστημα, να αποκτήσουν περαιτέρω γνώσεις και να διερευνήσουν τις προοπτικές που μπορούν να προκύψουν για τη σταδιοδρομία τους.
Μεταπτυχιακό σε εντελώς διαφορετικό τομέα με το Πτυχίο
Αρχικά, ένα μεταπτυχιακό σε άλλον κλάδο είναι μια μεγάλη ευκαιρία για προσωπική ανάπτυξη των δεξιοτήτων αλλά και των ικανοτήτων. Ο φοιτητής έρχεται σε επαφή με διαφορετικά περιβάλλοντα, διαφορετικές γνώσεις αλλά και ανθρώπους. Η πολύπλευρη γνώση, εκείνη δηλαδή που δεν περιορίζεται σε ένα και μοναδικό πεδίο, οι διαφορετικές συνθήκες και οι άνθρωποι με τους οποίους θα έρθουμε σε επαφή, αποτελούν σημαντικά εφόδια για ωρίμανση, κατανόηση διαφορετικών οπτικών και επίλυση πλήθους ζητημάτων.
Επιπλέον, το ίδιο το μεταπτυχιακό αλλά και τα προαναφερθέντα εφόδια, μπορούν να καταστίσουν τον φοιτητή κατάλληλο υποψήφιο για ένα ευρύτερο φάσμα τομέων, από ότι εάν ακολουθούσε εξειδίκευση στον τομέα που μελέτησε ως προπτυχιακός φοιτητής. Μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις οι μεταπτυχιακές σπουδές μπορούν «να ανοίξουν πόρτες» σε εντελώς διαφορετικό φάσμα τομέων. Φυσικά, ένας εργοδότης μπορεί να αναγνωρίσει πως δυο αυτά πτυχία σε διαφορετικούς τομείς εκτός από τις διευρυμένες γνώσεις που φέρουν, προσφέρουν και τις παραπάνω αρετές, που αποτελούν στοιχεία μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί πως σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει διεπιστημονικότητα και αλληλεπίδραση μεταξύ των τομέων. Ας πούμε, η κοινωνιολογία, η ανθρωπολογία και η ψυχολογία μοιράζονται κοινά μεταξύ τους στοιχεία. Συνεπώς, υπάρχει η πιθανότητα ο φοιτητής να μην βρίσκεται σε απόλυτα «άγνωστα εδάφη». Σε αυτή την περίπτωση, οι γνώσεις του ενός με τον άλλων τομέα θα λειτουργήσει συμπληρωματικά για μια βαθύτερη αλλά και πιο εύκολη κατανόηση των προς μελέτη θεμάτων.
Τι να κάνω τελικά;
Κλείνοντας, για τη λήψη απόφασης για μεταπτυχιακές σπουδές στο ίδιο αντικείμενο ή διαφορετικό με αυτό του προπτυχιακού τίτλου σπουδών δεν υπάρχει σωστή ή λάθος απάντηση. Η απόφαση είναι καθαρά προσωπική και εξαρτάται από την προσωπικότητα, τις δυνατότητες, τα ενδιαφέροντα και τους επαγγελματικούς στόχους του κάθε ανθρώπου. Απαιτεί αναζήτηση, συγκέντρωση πληροφοριών και προσωπική αξιολόγηση για να καταλήξει ένας νέος για το τι είναι προτιμότερο για το μέλλον του. Το οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον μπορούν να λειτουργήσουν βοηθητικά, ωστόσο οι νέοι είναι αυτοί που θα λάβουν την τελική απόφαση.