οπτική ταυτότητα

Γιατί χρειαζόμαστε μια ισχυρή οπτική ταυτότητα για το brand μας;

της Αρτέμιδος Βενιέρη

Όταν σκεφτόμαστε τις αγαπημένες μας μάρκες, συνήθως μας έρχεται στο μυαλό ένα λογότυπο, ένα χρώμα ή μια συγκεκριμένη διαφήμιση. Αυτό δηλώνει πως η οπτική ταυτότητά μιας μάρκας μπορεί να αποτελέσει ένα εργαλείο με μεγάλη ισχύ, οδηγώντας σε αναγνωρισιμότητα και αυξημένες πωλήσεις.

Αν γίνει σωστά, η οπτική ταυτότητα μπορεί να μεταφέρει ένα συγκεκριμένο συναίσθημα ή μήνυμα, δίχως λόγια. Αντιθέτως, μια κακώς σχεδιασμένη ταυτότητα, με ελλιπή μηνύματα και ασυνάρτητα γραφικά μπορεί να μπερδέψει τους επικείμενους πελάτες.  Επομένως, δεν αποτελεί έκπληξη πως οι συνεπείς μάρκες είναι 3,5 φορές πιο πιθανό να έχουν ισχυρότερη ορατότητα και αναγνωρισιμότητα από τις ασυνεπείς. Η οπτική ταυτότητα παίζει σημαντικό ρόλο στο “branding, για αυτό είναι σημαντικό να κατανοήσουμε τι απαρτίζει μια ταυτότητα και πώς δημιουργείται.

Τι είναι η οπτική ταυτότητα ;

Πρόκειται για την οπτική αναπαράσταση μιας μάρκας. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Tο λογότυπο
  • Τα χρώματα
  • Τα γραφικά
  • Τα κινούμενα σχέδια και τα εικονίδια
  • Η παλέτα χρωμάτων
  • Οι εικόνες
  • Ο σχεδιασμός των φυσικών καταστημάτων
  • Οι συσκευασίες
  • Τα φυλλάδια
  • Οι διαφημιστικές πινακίδες
  • Οι ψηφιακές και έντυπες διαφημίσεις

Όλα αυτά συμβάλουν στην δημιουργία συναισθηματικής σύνδεσης με τους πελάτες, το οποίο με την σειρά του οδηγεί σε 57% αύξηση των πωλήσεων. Παράλληλα, συμβάλλουν στην δημιουργία εμπιστοσύνης μεταξύ μάρκας και πελάτη, και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό μιας και το 64% των πελατών θέλουν οι μάρκες να συνδέονται με εκείνους.

Visual Identity vs Brand Identity

Η οπτική ταυτότητα (Visual Identity), διαφέρει από την γενικότερη ταυτότητα της εκάστοτε μάρκας (Brand Identity). Ειδικότερα, η οπτική ταυτότητα επικεντρώνεται στο πως η μάρκα εκφράζεται οπτικά. Από την άλλη πλευρά, η ταυτότητα μιας μάρκας περιλαμβάνει τις αξίες, τους στόχους, τα ιδανικά, το ύφος, το κοινό στο οποίο απευθύνεται και πάρα πολλά άλλα. Γενικότερα, αποτελεί το “είναι” της συγκεκριμένης μάρκας.

5 Εταιρείες με ιδιαίτερη οπτική ταυτότητα

Headspace

Ο στόχος της Headspace είναι να βελτιώσει την υγεία και την ευτυχία του κόσμου. Η συγκεκριμένη εφαρμογή διαλογισμού χρησιμοποιεί γοητευτικούς χαρακτήρες και ζωηρά χρώματα που αποσκοπούν στη δημιουργία μιας μοναδικής ταυτότητας στον κόσμο της ευεξίας. Ακόμα και οι κινούμενες εικόνες προσθέτουν μια αίσθηση σύνδεσης και χιούμορ καθώς εξηγούν έννοιες περί ενσυνειδητότητας.

Airbnb

Από ευέλικτες ημερομηνίες, μέχρι μοναδικές διαμονές, η οπτική ταυτότητα της Airbnb αναδεικνύει την αγάπη της εταιρείας για την προώθηση της περιπέτειας. Το ροζ λογότυπο, τα παιχνιδιάρικα γραφικά και οι εκπληκτικές εικόνες ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να εξερευνήσουν τόπους πέρα από τις συνηθισμένες επιλογές.

Spotify

Η ακρόαση είναι το παν για το Spotify, και αυτό φαίνεται μέσω της οπτικής ταυτότητας της μάρκας. Μια έντονη παλέτα χρωμάτων και εξυπνες διαφημιστικές εκστρατείες, όπως το #SpotifyWrapped, αναδεικνύουν το παθιασμένο και παιχνιδιάρικο χαρακτήρα της εταιρείας σε όλες τις εφαρμογές και τις online πλατφόρμες.

Δημιουργώντας μια ισχυρή οπτική ταυτότητα

  1. Καθορισμός του Brand Identity

Καταρχήν θα πρέπει να ορίσει κανείς το Brand Identity της μάρκας, όπως οι αξίες, ο τόνος, το ύφος, οι στόχοι, η προσωπικότητα κ.α. Με αυτόν τον τρόπο θα ξέρει που να επικεντρωθείς, όταν θα σχεδιάζει τα οπτικά στοιχεία της μάρκα.

  1. Κατανόηση των αρχών του γραφικού σχεδιασμού

Τα οπτικά στοιχεία παίζουν σημαντικό ρόλο στο πώς οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται τη μάρκα.  Γι’ αυτό είναι σημαντικό να δημιουργήσει κανείς άρτια στοιχεία που ταιριάζουν με το Brand Identity που έχεις ορίστεί. 

  1. Δημιουργία ιστοριών

Οι άνθρωποι θυμούνται περισσότερο τις ιστορίες από τα γεγονότα, γι’ αυτό η οπτική ταυτότητα πρέπει να επικεντρώνεται στο να διηγείται μια μεγάλη ιστορία. Μπορεί να προσελκύσει κανείς πελάτες με την δημιουργία χαρακτήρων ή να ενσωματώσει τις αξίες στα οπτικά στοιχεία.

  1. Συνέπεια

Η συνέπεια είναι απλή όταν η εταιρεία είναι μικρή. Όμως, όσο μια μάρκα μεγαλώνει, τόσο λιγότερο πιθανό είναι να διατηρηθεί η συνέπεια. Από διαφημιστικές καμπάνιες και παρουσιάσεις σε συνέδρια μέχρι αναρτήσεις στα social media ή πωλητικές παρουσιάσεις, είναι εύκολο να αφήσει κανείς την δραστηριότητα να ξεφύγει.οπτική ταυτότητα

Ωστόσο, η δημιουργία ενός οδηγού, και ο καθορισμός συγκεκριμένων συστημάτων οπτικής ταυτότητας μπορεί να βοηθήσει την ομάδα  να συνδυάσει τα υπάρχοντα οπτικά στοιχεία με νέα.

  1. Προσοχή στο μέσο

Τέλος, πρέπει να έχει υπόψιν κανείς σου το μέσο. Τα οπτικά στοιχεία διαφέρουν σε κάθε κανάλι – ένα εκτυπωμένο λογότυπο μπορεί να φαίνεται πιο σκούρο από ό,τι σε μια οθόνη. Γι’ αυτό, είναι σημαντικό να προσαρμόζονται τα οπτικά στοιχεία με βάση το μέσο που χρησιμοποιείται για την προώθηση της μάρκας.

Η δημιουργία μιας ισχυρής οπτικής ταυτότητας είναι ουσιώδης για την επιτυχία μιας μάρκας. Όχι μόνο δημιουργεί μια συναισθηματική σύνδεση με τους πελάτες και ενισχύει την εμπιστοσύνη τους, αλλά βοηθά στην κατανόηση της ιστορίας και της προσωπικότητας της εκάστοτε εταιρείας.

Ακολουθώντας τις βασικές αρχές που περιγράφονται παραπάνω και επενδύοντας στη δημιουργικότητα και την καινοτομία, κάθε εταιρεία μπορεί να αναπτύξει μια ξεχωριστή και αναγνωρίσιμη οπτική ταυτότητα που θα την καθιερώσει στον ανταγωνιστικό κόσμο  της αγοράς.

 

Αν επιθυμείς να διεκδικήσεις υποτροφίες στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ο Οδηγός Υποτροφιών του Citycampus που μόλις κυκλοφόρησε σου προσφέρει ό,τι χρειάζεσαι!