Επιχειρήσεις: 4 συστατικά για την διαχείριση της κρίσης
Τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας βιώνουμε μία σειρά κρίσεων. Είτε πρόκειται για οικονομικές είτε όχι, όπως η πρόσφατη της πανδημίας του κορωνοϊού, η οικονομία επηρεάζεται σημαντικά. Αυτό με τη σειρά του μεταβάλλει την πραγματικότητα για τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες, αλλά και όσους φιλοδοξούν να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση. Εύλογα προκύπτει ένας έντονος προβληματισμός σχετικά με τα επόμενα βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσει κανείς. Πώς θα επιβιώσει, αλλά και θα προοδεύσει, ακόμα και στις αντίξοες συνθήκες κατά τη διαχείριση της κρίσης;
Business Impact Analysis
Πρόκειται για μία ανάλυση, η οποία βοηθά τις επιχειρήσεις να ανιχνεύσουν τους παράγοντες, οι οποίοι διαταράσσουν την εύρυθμη λειτουργία τους. Αφού έχουν συλλέξει τις απαραίτητες πληροφορίες, μπορούν να υπολογίσουν τον χρόνο ανάκαμψης από μία κρίση, καθώς και τα επίπεδα αντοχής σε αυτή. Η διαδικασία αυτή μπορεί να εξασφαλίσει τη συνέχεια της επιχείρησης.
Αν και η παραπάνω ανάλυση εμφανίζει ομοιότητες με το risk assessment (αξιολόγηση του ρίσκου), στην πραγματικότητα, το δεύτερο έπεται. Αφού πραγματοποιηθεί η ανάλυση, η αξιολόγηση του ρίσκου προσδιορίζει το ακριβές μέγεθος του. Τότε η επιχείρηση μπορεί βάσει στοιχείων να θέσει προτεραιότητες σχετικά με τον τρόπο που θα διαχειριστεί τους επιμέρους παράγοντες.
Νέα προϊόντα και υπηρεσίες
Η καινοτομία αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης. Ενώ πολλοί επιλέγουν να εστιάσουν στη διατήρηση της γνωστής και προκαθορισμένης κατάστασης, η νεωτερική αντιμετώπιση μπορεί:
- να εξυπηρετήσει καλύτερα τις μεταβαλλόμενες ανάγκες των πελατών,
- να αξιοποιήσει με πιο ολοκληρωμένο τρόπο τις ευκαιρίες που προκύπτουν,
- να θέσει τις βάσεις για την μετά-κρίση ανάκαμψη και ανάπτυξη.
Η σημασία του εργαζόμενου
Αν και μία συχνή στρατηγική των επιχειρήσεων που έχουν χτυπηθεί από την οικονομική κρίση είναι οι περικοπές στους εργαζομένους της, αυτή η λύση δεν είναι πάντα η πιο σωστή. Οι εργαζόμενοι έχουν αποκτήσει εμπειρία στον δικό τους τομέα. Μπορούν να παρέχουν μία διαφορετική οπτική σε ένα πρόβλημα. Άλλωστε, γνωρίζουν πολλά για τη λειτουργία της επιχείρησης, το προϊόν/υπηρεσία και τους πελάτες. Έτσι, μπορούν οι ίδιοι να λειτουργήσουν ως λύση των προβλημάτων που δημιουργεί μία κρίση.
Business plan
Αν δεν διαθέτετε business plan, είναι επιτακτική η ανάγκη να το δημιουργήσετε. Χωρίς το κατάλληλο επιχειρηματικό σχέδιο, μία επιχείρηση πορεύεται χωρίς «χάρτη», αποστολή και στόχους. Εφόσον υπάρχει μία κρίση, θα πρέπει να επαναπροσδιοριστούν οι στόχοι και η μεθοδολογία της επιχείρησης και να καταγραφούν, ώστε να υπάρξει μία σαφής εικόνα για τα επόμενα βήματα.
Αν ήσασταν αρκετά προνοητικοί, ώστε να έχετε φτιάξει business plan, επικαιροποιήστε το. Εφόσον οι συνθήκες μεταβάλλονται, είναι πολύ πιθανό να πρέπει να γίνουν αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της, προκειμένου να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητά της.
Με αυτά τα τέσσερα βήματα, μπορεί να γίνει μία σημαντική αρχή για την αντιμετώπιση μίας κρίσης. Οι εποχές είναι δύσκολες, επομένως όσο πιο προετοιμασμένος είναι κανείς, τόσο μεγαλύτερες είναι και οι πιθανότητες όχι μόνο να πετύχει στη διαχείριση της κρίσης, αλλά και να εξελιχθεί.