Ανταγωνισμός και στα πανεπιστήμια;

Ανταγωνισμός και στα πανεπιστήμια;

της Ανδριάνας Μισυρλή

Η εισαγωγή των φοιτητών στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα πραγματοποιείται υπό το πρίσμα μιας άκρως ανταγωνιστικής διαδικασίας, κατά την οποία μόνο οι «καλύτεροι» της βαθμολογικής αρένας κατορθώνουν να στεφθούν νικητές, ενώ οι  υπόλοιποι  ακόμα και για ελάχιστα μόρια δεν καταφέρνουν να κόψουν το νήμα της επιτυχίας. Τίθεται, λοιπόν, το ερώτημα αν αυτός ο ανταγωνισμός που έχουν υποστεί  οι μαθητές  καθ’ όλη τη διάρκεια της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, πρέπει να διαιωνίζεται και στα πανεπιστημιακά ιδρύματα, δεδομένου ότι έχουν πετύχει τον τελικό τους στόχο, την εισαγωγή τους στο πανεπιστήμιο.

Ως κεντρικός στόχος των πανεπιστημίων προβάλλεται η ανάδειξη ατόμων ικανών να ανταποκριθούν και να επιβιώσουν στις ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας. Θα μπορούσαμε να υποθέσουμε, λοιπόν, ότι η πανεπιστημιακή εκπαίδευση οφείλει να αναπαράγει τον ανταγωνιστικό χαρακτήρα που πρωταγωνιστεί στα κοινωνικά τεκταινόμενα σήμερα και να επιβραβεύει τους «καλύτερους» των καλύτερων. Επομένως, το παιχνίδι της βαθμοθηρίας συνεχίζεται και στο χώρο των πανεπιστημίων, με τους φοιτητές να κοπιάζουν με όλα τους τα μέσα, θεμιτά η αθέμιτα, να πετύχουν τον τίτλο της αριστείας και να ξεχωρίσουν από τον υπόλοιπο φοιτητικό πληθυσμό.

Μιλώντας για ανταγωνισμό οφείλουμε να κάνουμε μια διάκριση: τον θεμιτό και τον αθέμιτο ανταγωνισμό. Μέσα από τον θεμιτό ανταγωνισμό -ή αλλιώς συναγωνισμό– τα άτομα αποκτούν ισχυρότερα κίνητρα για την κατάκτηση των στόχων τους, εξοικειώνονται με το σενάριο της αποτυχίας και μαθαίνουν να δρουν όχι εις βάρος αλλά σεβόμενοι την προσπάθεια που καταβάλλει ο συνάνθρωπός τους. Έτσι, περιορίζονται οι αδικίες και τα φαινόμενα αναξιοκρατίας, που οφείλονται στα πλαίσια του αθέμιτου ανταγωνισμού και δυστυχώς, μαστίζουν τόσο τους πανεπιστημιακούς χώρους, όσο και την κοινωνία ευρύτερα. Μόνο τότε ο ανταγωνισμός αποκτά νόημα και δρα ευεργετικά στους πανεπιστημιακούς κύκλους, ενώ παράλληλα, θέτει τα θεμέλια για μία υγιή και δίκαιη κοινωνία.

Συμπερασματικά, πρέπει να κάνουμε λόγο για συναγωνισμό στα πανεπιστήμια –και γενικότερα σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης- για την καλλιέργεια πολιτών ετοιμοπόλεμων για όλους τους κοινωνικούς αγώνες που έπεται να ακολουθήσουν, πολιτών που θα διατηρούν το ήθος και την ακεραιότητα τους σε στιγμές που κάποιοι θα τους προκαλούν για το αντίθετο. Για να επιτευχθεί, βέβαια, κάτι τέτοιο, η αξιολόγηση για την ανάδειξη των καλύτερων πρέπει να πάψει να γίνεται μόνο από τον βαθμό σε ένα χαρτί εξέτασης και να λαμβάνονται υπόψιν κι άλλα χαρακτηριστικά, όπως η γενικότερη παρουσία του φοιτητή στην πανεπιστημιακή αίθουσα.

Αν επιθυμείς να διεκδικήσεις υποτροφίες στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ο Οδηγός Υποτροφιών του Citycampus που μόλις κυκλοφόρησε σου προσφέρει ό,τι χρειάζεσαι!

Θέλεις να ενημερώνεσαι έγκυρα και κυρίως έγκαιρα με το πάτημα ενός κουμπιού; Κατέβασε την εφαρμογή μας από το Playstore (citycampus.gr) και διάβασε όλα τα νέα άρθρα εύκολα και γρήγορα!