6+1 συμβουλές για επαγγελματική εξέλιξη
Η εξέλιξη αποτελεί ίδιον του ανθρώπου και αφορά τόσο τον προσωπικό, όσο και τον επαγγελματικό τομέα. Η πρόοδος απαιτεί πειθαρχία, πρόθεση εξέλιξης, καθώς και ένα συνδυασμό αρχών και ενεργειών που μπορούν να οδηγήσουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Ο ειδικός του marketing James Marshall Reilly αναφέρει στο βιβλίο του πως διαθέτουμε μονάχα εξελισσόμενες καριέρες. Με την πρόοδο της τεχνολογίας μπορούμε να αξιοποιήσουμε τις λαμβάνουσες πληροφορίες και να τις εξελίξουμε σε καινούργιες ιδέες και σχέδια. Παρακάτω αναλύονται 7 tips για ευκολότερα αποτελέσματα!
1. Ευπαρουσίαστη εμφάνιση και θετική κουλτούρα
Ανεξάρτητα από τον ενδυματολογικό κώδικα που ίσως θέτει μια επιχείρηση, κάθε εργαζόμενος πρέπει να φροντίζει για την εμφάνισή του, η οποία αποπνέει σοβαρότητα και σεβασμό για το επάγγελμά του. Προφανώς πρέπει να καταβληθεί εργασιακή προσπάθεια που θα οδηγήσει στην επαγγελματική εξέλιξη, ωστόσο η εμφάνιση – ως πρώτη εικόνα του εαυτού μας– δεν παίζει λιγότερη σημασία. Μέρος της εμφάνισης είναι φυσικά και η χαρά κάποιου για εργασία. Οι χαρούμενοι εργαζόμενοι παράγουν την καλύτερη ποιότητα δουλειάς, επειδή η ζωή και η εργασία τους εξισορροπούνται, καθώς και γιατί είναι ανοιχτοί σε θελκτικές προκλήσεις.
2. Επαγγελματική εξέλιξη: Πρωτοβουλίες
Κάθε εργαζόμενος πρέπει να αντιμετωπίζει τον εαυτό του ως μέρος της επιχείρησης και όχι ως “εργαλείο” της. Αυτό σημαίνει πως πρέπει να καταβάλλει προσπάθεια στην επίλυση των εργασιακών προβλημάτων είτε συναδέλφων, είτε προϊσταμένων. Επιπλέον, καλό είναι να μεριμνά για την εκπαίδευσή του και για την εξέλιξη των ιδεών του, γεγονός που θα τονώσει την επιχείρηση. Κάθε προσπάθεια θα αξιολογηθεί θετικά από τους ανωτέρους και θα δώσει ευνοϊκή εικόνα για μετέπειτα εργασιακή εξέλιξη.
3. Προετοιμασία για την επαγγελματική εξέλιξη
Στην εργασία οι ανώτεροι παρακολουθούν την εξέλιξη και κυρίως το υλικό που παρουσιάζει ο καθένας, γι’ αυτό είναι καλό να λαμβάνονται σοβαρά υπόψιν ακόμα και οι ασήμαντες εργασίες. Έτσι, αποδεικνύεται η θέληση για δουλειά, η προσήλωση και το ενδιαφέρον για το μέλλον της επιχείρησης, παράγοντες που προφανώς αξιολογούνται και αναμένονται από τους ιθύνοντες. Οπότε, πρέπει οι εργαζόμενοι να είναι καλά προετοιμασμένοι για τις επαγγελματικές τους συναντήσεις. Ακόμα, η κοινωνική δικτύωση (βλ. Facebook, LinkedIn) είναι βοηθητική για τους εργαζομένους, γιατί πολλές φορές η αλληλοβοήθεια προσφέρεται μεταξύ εργαζομένων που γνωρίζονται διαδικτυακά.
4. Υπευθυνότητα
Προϋπόθεση για την επαγγελματική εξέλιξη είναι η υπευθυνότητα. Ο επαγγελματίας οφείλει να προγραμματίζει την καθημερινότητα, τον χρόνο και τις εργασίες και να είναι ακριβής. Τα λάθη είναι ανθρώπινα και προφανώς θα συμβούν κατά τη διάρκεια της εργασίας, όμως πρέπει να είναι σε θέση να αναγνωρίσει το σφάλμα και να ζητήσει συγγνώμη, να αναλάβει τις ευθύνες του και να επωμιστεί τις συνέπειες της αποτυχίας ή της ανευθυνότητάς του.
5. Αποφυγή της αναβλητικότητας
Η συνέπεια στην περάτωση ενός έργου αποτελεί το Α και το Ω για έναν επαγγελματία και τον εξελίσσει. Διαφορετικά δημιουργείται εντύπωση αδιαφορίας και αναξιοπιστίας, που μπορεί να οδηγήσει και στην απόλυση. Είναι καλύτερο να παραδίδεται καθετί πριν την καταληκτική ημερομηνία και σε περίπτωση ανυπαρξίας της, να τίθεται από τον καθένα ξεχωριστά.
6. Αποτελεσματική επικοινωνία
Βασικό στοιχείο για μια επιτυχημένη καριέρα είναι η αποτελεσματική – γραπτή και προφορική- επικοινωνία. Αυτό εφιστά την προσοχή προϊσταμένων και συναδέλφων και δίνει έδαφος για ευγενική και φιλική έκφραση απόψεων χωρίς διάθεση προσβολής των συνομιλητών.
7. Μάθε να λες ΟΧΙ
Η αυτοπεποίθηση και η αποφασιστικότητα είναι έννοιες σημαντικές για έναν επαγγελματία. Στον εργασιακό χώρο, ως μια μικρή κοινότητα, επόμενο είναι να υπάρχουν διαφωνίες μεταξύ των μερών, όμως ο τρόπος που αντιμετωπίζονται είναι αυτός που κάνει τη διαφορά. Όταν κάποιος συνάδελφος έχει διαφορετική άποψη, αυτή πρέπει να γίνεται σεβαστή σε πρώτο χρόνο και σε δεύτερο να εκφράζεται η – διαφορετική- άποψη καθενός εργαζομένου.
Όλα τα παραπάνω βοηθούν τον καθένα να εξελιχθεί πνευματικά και να μην μείνει στάσιμος σε ένα σημείο. Κυρίως στις μικρές επιχειρήσεις οι ανωτέρω στρατηγικές είναι πιθανότερο να οδηγήσουν στα επιθυμητά αποτελέσματα, καθώς είναι ευκολότερο να γίνει αλλαγή σε κάτι που ήδη λειτουργεί καλά.