Sustainable Marketing: Ένας “πράσινος” τύπος marketing
της Όλγας Κέφη
Στη σημερινή αγορά, ένα καλό προϊόν δεν είναι πια αρκετό για να κεντρίσει το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού και να έχει υψηλές πωλήσεις. Οι καταναλωτές, πέρα από ποιότητα, αναζητούν προϊόντα που να συμβαδίζουν και με τις ηθικές τους αξίες. Έρευνα του περιοδικού Forbes έδειξε ότι οι millennials είναι πλέον η μεγαλύτερη καταναλωτική ομάδα, με αγοραστική δύναμη 2.45 τρισεκατομμύρια δολάρια. Είναι φανερό λοιπόν, ότι οι συνήθειες τους καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τις τάσεις των πωλήσεων. Και το 70% αυτής της ηλικιακής ομάδας θα προτιμήσει προϊόντα, ακόμα και με υψηλότερο κόστος, που υποστηρίζουν έναν σκοπό που τους ενδιαφέρει.
Υπό αυτό το πρίσμα, στον επιχειρησιακό κόσμο, όλο και περισσότερες επιχειρήσεις κάνουν στροφή προς μία πιο βιώσιμη νοοτροπία. Στο επίκεντρο τίθεται, πέρα από το κέρδος, ο άνθρωπος και ο πλανήτης. Το βιώσιμο (sustainable) marketing είναι το κλειδί για την επιτυχία της κάθε επιχείρησης που θέλει να συμβαδίζει με τις ανάγκες της αγοράς.
Τι είναι όμως το Sustainable Marketing;
Πρόκειται για έναν τύπο marketing ο οποίος προωθεί προϊόντα και υπηρεσίες που σέβονται το περιβάλλον και τις κοινωνικές πτυχές γύρω από αυτό. Σαν βασικό στόχο, έχει τη βελτίωση του βιοτικού επίπεδου και την προστασία του περιβάλλοντος. Είναι πολύ σημαντικό, σε μία εποχή που τα περιβαλλοντικά ζητήματα αποτελούν μείζον θέμα και ευθύνη όλων, οι επιχειρήσεις να συμμετέχουν σε τέτοιες πρωτοβουλίες και να ενθαρρύνουν τους καταναλωτές τους να κάνουν το ίδιο.
Πώς μία επιχείρηση μπορεί να γίνει πιο βιώσιμη;
- Χρησιμοποιώντας βιώσιμα υλικά και συσκευασίες
- Δημιουργώντας και προωθώντας προϊόντα που προάγουν έναν βιώσιμο τρόπο ζωής
- Δωρίζοντας μέρος από τα κέρδη της για βιώσιμους σκοπούς
5 Στρατηγικές Sustainable Marketing
Ο καταναλωτής στο επίκεντρο
Η στρατηγική αυτή ξεφεύγει από τα όρια του κλασσικού marketing, το οποίο στήνεται γύρω από ένα προϊόν και την προώθηση αυτού. Εδώ, δίνεται μεγαλύτερη αξία στις ανάγκες του καταναλωτή και η προώθηση διαμορφώνεται κατάλληλα γύρω από αυτές. Για να έχει αποτέλεσμα η συγκεκριμένη στρατηγική, η επιχείρηση πρέπει να αφουγκράζεται το κοινό της και να δρα αναλόγως.
Value for money
Ακολουθώντας τη συγκεκριμένη στρατηγική, η επιχείρηση διαθέτει τους πόρους της για τη συνεχή βελτίωση της αξίας και της ποιότητας σε αυτό που προσφέρει. Καθώς λοιπόν δημιουργεί αξία για τον καταναλωτή, ο καταναλωτής ανταποδίδει με την εμπιστοσύνη του και την προτίμηση του στην εταιρεία.
Καινοτομία
Καθώς η αγορά γίνεται όλο και πιο ανταγωνιστική, η καινοτομία είναι ένα απαραίτητο χαρακτηριστικό για κάποιον που θέλει να ξεχωρίσει. Βάση της αρχής αυτής, η επιχείρηση δεν σταματάει να αναπτύσσει καινούργια προϊόντα, υπηρεσίες και νέους τρόπους για την προώθηση αυτών. Μάλιστα μπορεί να συνδυαστεί αποτελεσματικά με την πρώτη στρατηγική που αναφέρθηκε και να αναπτύσσεται συνεχώς με δημιουργικό τρόπο βάση των αναγκών των πελατών της.
Αίσθημα σκοπού
Αυτό το είδος marketing, επικεντρώνεται σε μία πιο ευρεία αποστολή/σκοπό, που έχει σημασία για την κοινωνία. Οι καινοτόμες εταιρείες μάλιστα αντιμετωπίζουν τα πιθανά κοινωνικά ζητήματα ως ευκαιρίες. Έτσι η εταιρεία αποκτά σαφή και μακροπρόθεσμη κατεύθυνση και εξυπηρετεί καλύτερα τόσο τα συμφέροντα των καταναλωτών, όσο και της ίδιας.
Κοινωνικό (societal) marketing
Παρόλο που έχει αρκετά κοινά στοιχεία με το αίσθημα σκοπού, στο κοινωνικό marketing η εταιρεία παίρνει αποφάσεις με βάση τις επιθυμίες του πελάτη, τις απαιτήσεις της εταιρείας και τα μακροπρόθεσμα συμφέροντα του πελάτη και της κοινωνίας. Οι τρεις αυτές παράμετροι, αποτελούν μία αλληλένδετη σχέση και βρίσκονται σε απόλυτη ισορροπία, ώστε οι κάθε μία να έχει την ίδια αξία για την επιχείρηση.
Παραδείγματα βιώσιμου marketing
Πολλές εταιρείες έχουν ήδη υιοθετήσει αυτόν τον τύπο marketing για την προώθηση των προϊόντων και των υπηρεσιών τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αλυσίδα Starbucks. Από τη χρήση ηλιακής ενέργειας για την τροφοδότηση των καταστημάτων, μέχρι την προώθηση επαναχρησιμοποιούμενων ποτηριών για την μείωση των απορριμμάτων, οι βιώσιμες αυτές πρακτικές marketing είχαν απόλυτη επιτυχία, με 2300 “πράσινα καταστήματα” μόνο στην Αμερική και τον Καναδά.
Επίσης η ΙΚΕΑ, αποτελεί μία εταιρεία που εστιάζει στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, έχοντας μάλιστα καθιερώσει μια στρατηγική που ονομάζεται “People and Planet Positive” που υποστηρίζει πρακτικές φιλικές προς το περιβάλλον. Σήμερα, λιγότερο από 10% των συσκευασιών της ΙΚΕΑ είναι από πλαστικό, με στόχο να εκμηδενιστεί το ποσοστό αυτό τα επόμενα χρόνια. Άλλες εταιρίες που εφαρμόζουν βιώσιμο marketing περιλαμβάνουν την Apple, την Unilever, τα H&M, τη Jonhson&Johnson, την Nike και άλλες.