Έχουν ομοιότητες οι Start ups και ΜΚΟ;
της Ελευθερίας Χασάπη
Πολλές φορές συνηθίζουμε να κατηγοριοποιούμε τις εταιρείες με βάση την οικονομική τους επιφάνεια, το εύρος του κεφαλαίου τους και γενικότερα τις οικονομικές προσόδους τους. Θα έλεγε κανείς πως οιstart ups επιδιώκουν να πρωτοστατήσουν στην αγορά, άρα έρχονται σε ευθεία σύγκρουση με τους μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς. Ωστόσο, εάν παρατηρήσουμε διεξοδικότερα τις start ups και τους μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, μπορούμε να βρούμε σημαντικές ομοιότητες μεταξύ τους.
Χαρακτηριστική θέση αποτελεί το γεγονός πως τόσο start ups, όσο και οι ΜΚΟ θέλουν “να φέρουν εις πέρας κάποια αποστολή, απαντώντας σε μία ανάγκη που έχει παρουσιαστεί”.
Είσδος στην αγορά
Η πλειοψηφία των ανθρώπων έχει διαμορφώσει την άποψη ότι οι μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί δεν χρειάζεται να εδραιώσουν την θέση τους στην αγορά, άποψη που είναι λανθασμένη. Στην πραγματικότητα, αυτοί πρέπει, όχι μόνο να καθιερωθούν στην αγορά, αλλά και να καταβάλλουν ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια συγκριτικά με αυτή των νέων εταιρειών.
Οι start ups πρέπει να αποκτήσουν φήμη και οικονομική επιφάνεια, να πετύχουν τους στόχους, τα σχέδια και να προσελκύσουν ανθρώπινο δυναμικό που θα βοηθήσει να εκπληρώσουν τους στόχους τους.
Όμως και οι ΜΚΟ πρέπει να φέρουν εις πέρας ένα σημαντικό έργο. Συνήθως, οι δραστηριότητές τους αφορούν σημαντικά και φλέγοντα ζητήματα ανιστοτήτων, προστασίας ευάλωτων ομάδων, περιβάλλοντος, κ.α.. Επομένως, και οι ίδιες αναζητούν το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό, που θα βοηθήσει στην εκπλήρωση των στόχων.
Περιορισμοί πόρων
Είναι γεγονός πως είτε πρόκειται για start up είτε για ΜΚΟ, κατά τα πρώτα βήματα στην αγορά διαθέτει μειωμένους πόρους.
Το αρχικό χρονικό διάστημα, και οι δύο οντότητες λειτουργούν με μειωμένους πόρους, λιγότερα συστήματα και ανθρώπινο δυναμικό που φέρει εις πέρας τις απαραίτητες εργασίες. Για αυτό και στις δύο περιπτώσεις υπάρχει μεγαλύτερος έλεγχος στην οικονομική διαχείριση, είτε από επενδυτές είτε δωρητές. Η διαφάνεια στην διαχείριση των πόρων είναι ιδαίτερα σημαντική, καθώς αυτή αντανακλά τη νοοτροπία και το επαγγελματικό ήθος. Άλλωστε, η εδραίωση της εμπιστοσύνης είναι σημαντική. Με αυτό τον τρόπο, οι start ups θα προσεγγίσουν περισσότερους πελάτες και οι ΜΚΟ θα δημιουργήσουν τα κατάλληλα δίκτυα ανθρώπων, διευκολύνοντας σημαντικά το έργο τους.
Για τα πρώτα βήματα, είναι σημαντικό να περιοριστούν τα αρχικά έξοδα. Εξοικονομώντας σημαντικά ποσά, εξασφαλίζεται η απρόσκοπτηλειτουργία της εκάστοτε οντότητας για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Έτσι, η προσοχή εστιάζεται σε πιο σημαντικά πράγματα, όπως ο στόχος, τα μηνύματα που κάθε οντότητα θέλει να περάσει, καθώς και ο τρόπος προσέγγισης του κοινού.
Διαδικασίες και συστήματα
Είναι γνωστό σε όλους πως όλοι οι οργανισμοί επιδιώκουν την αύξηση των εσόδων τους το συντομότερο δυνατό. Στα πλαίσια αυτά όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι, για να επιτευχθεί αυτό και να γίνει ομαλή μετάβαση από το ένα στάδιο στο άλλο, απαιτείται να δοθεί και η αναγκαία προσοχή στα προσφερόμενα συστήματα και στις διαδικασίες λειτουργίας, είτε της start up, είτε του ΜΚΟ. Ακόμη και οι μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο βελτιώνουν και επαναπροσδιορίζουν συνεχώς τις διαδικασίες και την κλίμακα τους καθώς ο κόσμος αλλάζει.