Πώς μπορεί μία επιχείρηση να γίνει ψηφιακά ώριμη;
του Μάριου Αναστασίου
Ας κάνουμε την υπόθεση πως ένας νέος άνθρωπος αποφάσισε να ιδρύσει μία επιχείρηση. Δε χρειάζεται να αναφέρουμε σε ποια εποχή ζούμε! Η επιχείρηση του παραδείγματός μας θα είναι (εν μέρει τουλάχιστον) ψηφιοποιημένη. Θα χρησιμοποιεί τις νέες τεχνολογίες κατά κόρον για να πετύχει. Όμως πρέπει να επιβιώσει πρώτα και να αναπτυχθεί. Να ωριμάσει ψηφιακά.
Η ψηφιακά ώριμη επιχείρηση αξιοποιεί αποδοτικά όλους τους πόρους της. Υλικούς και άυλους. Χρηματικούς και μη χρηματικούς. Ανθρώπινους και μη ανθρώπινους. Προηγουμένως, έχει καθορίσει επακριβώς τους στόχους της. Τι συνδέει την αξιοποίηση των πόρων με το καθορισμό των στόχων; Δύο πράγματα: Ηγεσία και ταλέντο. Ωραία, τα γράφουμε θα μας πει ένας νέος επιχειρηματίας, αλλά στη πράξη τι γίνεται;
Η ManpowerGroup διεξήγαγε μία έρευνα με τίτλο Revolution Skills που έβγαλε μερικά ενδιαφέροντα ευρήματα. Καταρχήν, μόλις το 14% των νέων επιχειρήσεων συμβάλλουν εμπράκτως στη διάδοση ψηφιακής κουλτούρας στους εργαζόμενους τους. Τα πράγματα αλλάζουν λίγο προς το καλύτερο όταν μιλάμε για τις αναπτυσσόμενες επιχειρήσεις. Εκεί, το 44% των επιχειρήσεων συμβάλλουν εμπράκτως στην «ψηφιακή εκπαίδευση» των εργαζομένων τους.
Πώς μπορεί να αλλάξει αυτή η κατάσταση;
Πρώτη πρώτη έρχεται η συνεχής εκπαίδευση των εργαζόμενων. Με σκοπό την απόκτηση ψηφιακών δεξιοτήτων εκ μέρους τους,αρχικά. Αλλά και με σκοπό την ανάπτυξη των ταλέντων τους, στη συνέχεια. Οι δεξιότητες και το ταλέντο των εργαζόμενων αποτελούν τη βάση μίας ψηφιακά ώριμης επιχείρησης.
Δεν αρκούν όμως αυτά από μόνα τους. Συγκεκριμένα, αναφέρεται πως οι εργαζόμενοι πρέπει να κατανοούν ποίοι είναι οι επιχειρησιακοί στόχοι. Η φράση κλειδί εδώ είναι η «συνεχής ενημέρωση». Η ευθυγράμμιση των εργαζομένων με τους επιχειρησιακούς στόχους αφορά και τα στελέχη, φυσικά. Πρέπει όλα τα μέλη μιας ψηφιακά ώριμης επιχείρησης να έχουν εικόνα για το που βρίσκεται αυτή αλλά και τι επιδιώκει.
Η ενημέρωση των εργαζόμενων μιας ψηφιακά ώριμης επιχείρησης συντελεί και στη βελτίωση της αποδοτικότητάς της. Εμμέσως δηλαδή και στην ικανοποίηση των πελατών της. Η ικανοποίηση αυτή μπορεί να διευκολυνθεί με ένα ακόμη τρόπο. Τη δημιουργία στοχευμένων ομάδων εργαζομένων που θα αναλάβουν δύο «δύσκολες» αποστολές. Πρώτον, την αποτελεσματική αξιοποίηση των πληροφοριών του περιβάλλοντος. Δεύτερον, την επίλυση των προβλημάτων των πελατών.
Οι ομάδες εργαζομένων, στοχευμένες ή μη, εντάσσονται στη διοικητική δομή της επιχείρησης. Άρα, είναι σημαντικό να αναπροσαρμόζεται η διοικητική δομή μίας επιχείρησης που χαρακτηρίζεται ως ψηφιακά ώριμη. Η αλλαγή αυτή πρέπει να προσφέρει στους εργαζόμενους νέους ρόλους. Ευέλικτους τόσο ώστε να οδηγούν στη διαχείριση πολλών ζητημάτων και όχι μόνο ενός.
Τέλος, προτείνονται δύο ακόμη πράγματα. Το συνεχή επαναπροσδιορισμό των τομέων στους οποίους θέλει να επικεντρωθεί μία ψηφιακά ώριμη επιχείρηση, καταρχήν. Με άλλα λόγια, τη συνεχή αναπροσαρμογή των εφαρμοζόμενων επιχειρησιακών στρατηγικών. Δεύτερον, την αποφυγή της αποσπασματικής επίλυσης των εκάστοτε προβλημάτων. Κανένα γεγονός δε πρέπει να θεωρείται μεμονωμένο…Όχι από μία ψηφιακά ώριμη επιχείρηση.
Κάπου εδώ τελειώνει η λίστα οδηγιών της ManpowerGroup. Δε μιλάμε για μία περιοριστική λίστα, προφανώς. Κάποιος μπορεί να την εμπλουτίσει με τις δικές του ιδέες. Στο μεταξύ όμως, η ψηφιοποίηση της σύγχρονης οικονομίας τρέχει με γοργούς ρυθμούς. Αυτό σημαίνει πως η ψηφιοποίηση μιας επιχείρησης πρέπει να οδηγεί γρήγορα και στη ψηφιακή της ωρίμανση…
Θέλεις να σπουδάσεις στο εξωτερικό και δεν έχεις σε ποιον να απευθυνθείς; Μπες στο studybuddy.gr, κάνε εγγραφή και λύσε όλες σου τις απορίες σήμερα!
Αν επιθυμείς να διεκδικήσεις υποτροφίες στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ο Οδηγός Υποτροφιών του Citycampus που μόλις κυκλοφόρησε σου προσφέρει ό,τι χρειάζεσαι!
Θέλεις να ενημερώνεσαι έγκυρα και κυρίως έγκαιρα με το πάτημα ενός κουμπιού; Κατέβασε την εφαρμογή μας από το Playstore (citycampus.gr) και διάβασε όλα τα νέα άρθρα εύκολα και γρήγορα!