Λάθη στη δημιουργία εφαρμογών κινητών συσκευών
Της Άννας Δουβλέκα
Στη σημερινή ψηφιακή εποχή, τα κινητά τηλέφωνα έχουν γίνει αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής μας ζωής. Από την επικοινωνία έως τη διασκέδαση, οι φορητές συσκευές προσφέρουν μια ευρεία γκάμα λειτουργιών. Ωστόσο, για να εξασφαλιστεί ότι όλοι μπορούν να επωφεληθούν από αυτές τις τεχνολογίες, είναι ζωτικής σημασίας να δοθεί προτεραιότητα στη χρηστικότητα και την προσβασιμότητα στον σχεδιασμό των κινητών τηλεφώνων.
Τι είναι η χρηστικότητα;
H χρηστικότητα εξασφαλίζει ότι οι χρήστες μπορούν να αλληλεπιδρούν με μια επιφάνεια διεπαφής (Interface), την οθόνη του κινητού τους για παράδειγμα, με άνεση και αποτελεσματικότητα. Μια διαδικασία με μεγάλη χρηστικότητα είναι εύκολη για τον χρήστη να μάθει, να προσαρμοστεί σε αυτήν και να την θυμάται.
Τι είναι η προσβασιμότητα;
Η προσβασιμότητα εξασφαλίζει ότι οι χρήστες με διαφορετικές ανάγκες μπορούν να χρησιμοποιήσουν μια επιφάνεια διεπαφής χωρίς περιορισμούς. Αυτό περιλαμβάνει χρήστες με οπτικές, ακουστικές, κινητικές ή γνωστικές δυσκολίες.
Χρηστικότητα και Προσβασιμότητα στις Κινητές Συσκευές
Δυο σημαντικές αρχές είναι αυτές:
- Οι χρήστες εστιάζουν στο κέντρο της οθόνης του κινητού τους.
- Οι περισσότεροι χρήστες προτιμούν να κρατούν τα smartphones τους με το κυρίαρχο χέρι τους
Βέβαια ο κάθε χρήστης κρατάει διαφορετικά το κινητό του από κάποιον άλλον:
- Το 49% των χρηστών το κρατάει το κινητό του στο ένα χέρι.
- Το 36% των χρηστών χρησιμοποιεί το ένα χέρι για να αλληλεπιδρά με το περιβάλλον, ενώ χρησιμοποιεί το άλλο χέρι για να κρατάει το κινητό.
- Το 15% των χρηστών χρησιμοποιεί δύο χέρια για να κρατήσει το κινητό, σαν να χρησιμοποιούσε ένα μικρό tablet.
Η καλύτερη επιλογή για την τοποθέτηση βασικών δραστηριοτήτων σε μια ιστοσελίδα/εφαρμογή, είναι η τοποθέτηση αυτών στο κέντρο της οθόνης. Το κεντράρισμα του περιεχομένου βοηθά τους χρήστες όχι μόνο να βρίσκουν γρήγορα πληροφορίες, αλλά και να εκτελούν γρήγορα δράσεις. Επιπλέον, το κεντράρισμα είναι χρηστικό για τους δεξιόχειρες αλλά και τους αριστερόχειρες χρήστες.
Διαφοροποίηση χρηστών
Για να διασφαλιστεί πως ένας ιστότοπός είναι προσβάσιμος, είναι σημαντικό να διαφοροποιηθούν οι εν δυνάμει χρήστες. Για αυτό, βεβαιώσου ότι η ομάδα σου περιλαμβάνει ανθρώπους με διαφορετικές ανάγκες.
Εαν δεν υπάρχει η δυνατότητα να διαφοροποιηθούν οι χρήστες, μπορεί κανείς να παρέχει μέσα για αλληλεπίδραση με την επιφάνεια διεπαφής με διαφορετικούς τρόπους. Για παράδειγμα, ζητώντας από τους χρήστες να πλοηγηθούν σε μια εφαρμογή ή να ολοκληρώσουν μια εργασία με το μη κυρίαρχο χέρι τους ή με πιο περιορισμένη προσβασιμότητα, μπορεί να βοηθήσει στη αναγνωρίσει κανείς πόσο εύκολο θα ήταν για άλλους διαφορετικούς χρήστες από αυτούς.
Χρηστικότητα Vs Αισθητική
Δεδομένου ότι η σχεδίαση για κινητά γίνεται πιο διαδεδομένη και σημαντική, οι επιχειρήσεις προσπαθούν δημιουργούν όμορφες και μοντέρνες επιφάνειες διεπαφής. Ωστόσο, εάν υπάρχουν σοβαρά ελαττώματα χρηστικότητας, η καλή αισθητική μόνο, δεν θα κερδίσει χρήστες εφόρου ζωής. Η διασφάλιση ότι οι χρήστες μπορούν να αλληλεπιδράσουν με την επιφάνεια, ανεξάρτητα από την ηλικία τους, την ικανότητά τους για κινητά ή την προηγούμενη εμπειρία τους, είναι αυτό που θα καθορίσει την συνεχή διάδραση.
Στον γρήγορα εξελισσόμενο κόσμο της τεχνολογίας, είναι απαραίτητο για τους κατασκευαστές κινητών τηλεφώνων να δίνουν προτεραιότητα στη χρηστικότητα και την προσβασιμότητα στη διαδικασία σχεδιασμού τους. Με τη διεξαγωγή δοκιμών χρήστη, τη συγκέντρωση ανατροφοδοτήσεων και τη συνεχή βελτίωση των προϊόντων τους, οι εταιρείες μπορούν να δημιουργήσουν επιφάνειες διεπαφής, που είναι όχι μόνο τεχνολογικά προηγμένες, αλλά και εύκολες στη χρήση και προσβάσιμες για όλους.