επιχείρηση αναπηρία

Κάνε την επιχείρηση σου προσιτή στον πελάτη με αναπηρία

του Νικόλα Μπραούλια

Μία από τις διαφορές μεταξύ ανθρώπων με και χωρίς αναπηρία, είναι η διαδικασία των αγορών. Τα ψώνια, όπως λέμε, συνιστούν δυσκολία για τους πρώτους και αναψυχή για τους δεύτερους. Μεγάλο ρόλο στην προσπάθεια μετατροπής μιας επιχείρησης σε επιχείρηση φιλική προς πελάτες με αναπηρία, παίζει το επίπεδο προσβασιμότητας του περιβάλλοντος.

Πώς αλλάζει το περιβάλλον για να γίνει η επιχείρηση φιλική προς τα άτομα με αναπηρία; Αλλάζει τη στάση της σε τρία ζητήματα προσβασιμότητας: τη γλώσσα, την επικοινωνία και τον σχεδιασμό κτηρίου.

Χρήση της γλώσσας

Ο σεβασμός και η ευγένεια είναι απαραίτητο στοιχείο μίας επιτυχημένης εξυπηρέτησης πελατών. Όταν, λοιπόν, σχεδόν ένας στους τέσσερις (¼) πελάτες είναι ΑμεΑ, ο λεξιλογικός χειρισμός οφείλει να διακατέχεται από τακτ. Έτσι, είτε απευθυνόμαστε διαδικτυακά είτε ζωντανά, πρέπει να προσέχουμε η έννοια του ατόμου να προηγείται της έννοιας της αναπηρίας. Ουσιαστικά, ο χαρακτηρισμός “άτομα με αναπηρία” είναι περιγραφικά ορθός, χωρίς να προσβάλλει ή να φέρνει σε δύσκολη θέση τους πελάτες.

Όσον αφορά ειδικότερες κατηγορίες αναπηρίας, οι σωστοί όροι είναι “χρήστες αναπηρικού αμαξιδίου” και “άτομα με νοητική αναπηρία”. Άλλες επιλογές, αν και φαινομενικά ακίνδυνες, ρισκάρουν να δημιουργηθεί αίσθημα δυσφορίας στον εκάστοτε πελάτη. Αυτό θα ήταν κακό και για την εμπειρία του ίδιου, αλλά και για το brand της εταιρίας.

Δίοδοι επικοινωνίας

Στόχος είναι η μετατροπή της ενδοεταιρικής ιδεολογίας σε νοοτροπία συμπερίληψης και ισότητας, αλλά και η άμεση προβολή της αλλαγής. Αυτό σημαίνει ότι δημιουργούνται νέες εναλλακτικές για τα έγγραφα και το περιεχόμενο μίας επιχείρησης. Μερικά παραδείγματα: Κώδικας Braille, μεγαλύτερη γραμματοσειρά, talking books, αρχεία που διαβάζονται με βάση την αφή, μετάφραση στη νοηματική διάλεκτο.

Παράλληλα, διαφορετικοί τύποι ανάγνωσης και πληροφόρησης πρέπει να συνοδεύουν μενού, καταλόγους, ανακοινώσεις και διαφημίσεις, στο επίσημο εργασιακό περιβάλλον, αλλά και σε εξωτερικές εκδηλώσεις και εταιρικές παρουσιάσεις.

Ύστερα από την ραγδαία ψηφιοποίηση της εργασιακής εμπειρίας, η κατανόηση και διευκόλυνση των ΑμεΑ είναι απαραίτητη για ιστοσελίδες και e-shop. Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να αναζητήσετε τις Οδηγίες για την Προσβασιμότητα του Περιεχομένου του Ιστού, έκδοση 2.0 (WCAG 2.0). Έτσι, στο διαδικτυακό μας περιεχόμενο θα έχουν πλέον πρόσβαση άνθρωποι, που αδυνατούσαν, λόγω ακοής, όρασης και άλλων δυσκολιών ή παθήσεων.

Κτιριακός σχεδιασμός και εργονομική διάταξη

Στόχος αυτής της παραμέτρου είναι η εύκολη και ανεμπόδιστη πρόσβαση του πελάτη με αναπηρία στο φυσικό κατάστημα της επιχείρησης. Παρά τα αρχιτεκτονικά κωλύματα, που δυσκολεύουν το εγχείρημα, υπάρχει περίπτωση ο χώρος του καταστήματος να μπορεί να διευκολύνει την κίνηση. Απλά, αλλά σημαντικά, παραδείγματα επιβεβαίωσης της ασφάλειας και της άνεσης του πελάτη είναι:

  1. Ειδικά πάρκινγκ ΑμεΑ, εγγύτερα στην είσοδο του μαγαζιού,
  2. Αφαίρεση των εμποδίων στη διαδρομή από το χώρο στάθμευσης μέχρι την είσοδο,
  3. Διεύρυνση του πλάτους των πορτών, ώστε να περνούν με άνεση αναπηρικά αμαξίδια,
  4. Εξασφάλιση υψηλού επιπέδου προσβασιμότητας των ανελκυστήρων (πλάτος και εύρος, ηχητικές και γραπτές σημάνσεις)
  5. Καταλληλότητα λοιπού εξοπλισμού (χαμηλά γραφεία, προσβάσιμες οθόνες πληροφοριών)
  6. Εναλλακτικές μορφές προειδοποίησης έκτακτης ανάγκης (ακουστική, οπτική σήμανση)

Περισσότερα θα βρείτε στις Οδηγίες Σχεδιασμού του Υ.Π.Ε.Κ.Α. “Σχεδιάζοντας για Όλους”. Η εκσυγχρονιστική και συμπεριληπτική διαδικασία επιδοτείται ως δαπάνη από τις ευρωπαϊκά προγράμματα ΕΣΠΑ.

Παρ’ όλα αυτά, τίποτα από αυτά δε βοηθά την καθολική ισότητα μεταξύ των ατόμων με και χωρίς αναπηρίας, όταν γίνεται με βάση εργασιακά πρωτόκολλα και όχι ανθρώπινη πρωτοβουλία και ιδεολογική πρόθεση.

Αν επιθυμείς να διεκδικήσεις υποτροφίες στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ο Οδηγός Υποτροφιών του citycampus που μόλις κυκλοφόρησε σου προσφέρει ό,τι χρειάζεσαι!