Αργυρό μετάλλιο για την ελληνική συμμετοχή στο διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό Start for Talents
Μια ακόμα ελληνική διάκριση σε διεθνή διαγωνισμό σημειώθηκε πριν από λίγες μέρες. Δυο νέα ταλέντα αναδείχθηκαν στο διεθνή διαγωνισμό αρχιτεκτονικής Start for Talents που διεξήχθη ανάμεσα σε 140 συμμετέχοντες απ’όλο τον κόσμο, αναδεικνύοντας για μια ακόμα φορά τις εξαιρετικές ικανότητες των Ελλήνων φοιτητών και το υψηλό επίπεδο κατάρτισης των ελληνικών πανεπιστημίων. Η Θεοδώρα Μόσχου και η Σοφία-Νεφέλη Ματσούκη, φοιτήτριες Αρχιτεκτονικής, μόλις στα 22 τους χρόνια κατάφεραν με την ξεχωριστή τους πρόταση να κατακτήσουν τη δεύτερη θέση, στο διαγωνισμό με αντικείμενο τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό μιας Σχολής Καλών Τεχνών στο Shoreditch του Λονδίνου, χαρίζοντας, μια ακόμα διεθνή διάκριση στο Πολυτεχνείο της Κρήτης. Το Citycampus ήρθε σε επικοινωνία μαζί τους σε μια προσπάθεια να αναδείξει τι μπορεί να κατακτήσει μια ομάδα που λειτουργεί με πείσμα και θέληση.
Καλησπέρα κορίτσια και συγχαρητήρια για τη διάκριση!
Α: Καλησπέρα και σε εσάς και σας ευχαριστούμε πολύ!
Ας γνωρίσουμε τα δύο ταλέντα από το Πολυτεχνείο Κρήτης. Πείτε μας λίγα λόγια για εσάς.
Θεοδώρα: Γεννήθηκα και μεγάλωσα στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης. Η Αρχιτεκτονική ήταν το μοναδικό μου όνειρο και το Πολυτεχνείο Κρήτης η πρώτη μου επιλογή για να πραγματοποιήσει τις σκέψεις μου. Όλα τα μαθητικά μου χρόνια, ήμουν πάντα δραστήρια και δημιουργική και προσπαθούσα να φέρω εις πέρας ότι αναλάμβανα. Σήμερα, πέρα από την αρχιτεκτονική, ασχολούμαι με το χορό και αφιερώνω συχνά χρόνο σε εθελοντικές δράσεις και συλλόγους.
Νεφέλη: Eίμαι από τον Πειραιά. Έχοντας μεγαλώσει σε ένα περιβάλλον αρχιτεκτόνων, οι πρώτες μου παραστάσεις δε θα μπορούσαν να με οδηγήσουν σε κάτι άλλο πέρα από τις αρχιτεκτονικές σπουδές. Από μικρή ηλικία είχα αποφασίσει να ασχοληθώ με αυτό. Σήμερα, είμαστε η πέμπτη γενιά αρχιτεκτόνων στην οικογένεια και συγκεκριμένα στο αρχιτεκτονικό γραφείο της μητέρας μου, Τζωρτζίνας Ντόριζα. Στον ελεύθερό μου χρόνο, ασχολούμαι με το τέννις και λατρεύω τα ταξίδια.
Γιατί επιλέξατε την αρχιτεκτονική για τις σπουδές σας; Σε τι πιστεύετε ότι θα συμβάλλει στη ζωή σας;
Το επάγγελμα του αρχιτέκτονα, σε σχέση με τα υπόλοιπα, μετατρέπει την καλλιτεχνική δημιουργία σε απτό αποτέλεσμα, δηλαδή σε χώρο που φιλοξενεί τους ανθρώπους και τις δραστηριότητές τους. Θεωρούμε και οι δύο ότι αυτό και μόνο έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και μας συναρπάζει η ιδέα ότι κάτι το οποίο σχεδιάζουμε, δηλαδή το έργο που προκύπτει από τη δουλειά μας, γίνεται βίωμα και επηρεάζει τις ζωές των ανθρώπων.
Πώς προέκυψε η συμμετοχή σας στο διαγωνισμό Start for Talents;
Για το διαγωνισμό μάθαμε μέσω της σχολής από καθηγητές που είχαν ήδη βρει την προκήρυξη. Έτσι, αποφασίσαμε αμέσως ότι θα ήταν μια πολύ ωραία εμπειρία για εμάς και δηλώσαμε συμμετοχή.
Κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού, κληθήκατε να σχεδιάσετε μια ιδανική Σχολή Καλών Τεχνών στο Shoreditch του Λονδίνου, μια πόλη με συμβολική σημασία στον τομέα της Τέχνης. Ποια ήταν η στρατηγική σας στην προσπάθεια να αναδείξετε τη αξία της Σχολής και την σύνδεσή της με το ιστορικό γίγνεσθαι του τόπου;
Η δημιουργία μιας σχολής Καλών Τεχνών στη συγκεκριμένη περιοχή (Shoreditch, Λονδίνο) έχει ιδιαίτερη σημασία διότι πέρα από τον καθαρά εκπαιδευτικό ρόλο που επιτελεί έχει ταυτόχρονα συμβολικό χαρακτήρα, καθώς αποσκοπεί στο να σηματοδοτήσει την αναβίωση της τέχνης και να προσδώσει στην αναπτυσσόμενη περιοχή του Shoreditch χαρακτήρα και ταυτότητα βασιζόμενη στην παρελθούσα αίγλη της, εφόσον, με βάση το ιστορικό παρελθόν του Shoreditch, η τέχνη αποτέλεσε γνώρισμα της πόλης και μοχλός ανάπτυξης της.
Συνεπώς δόθηκε εξ αρχής ιδιαίτερη έμφαση κατά το σχεδιασμό στη σχέση που αναπτύσσει η σχολή με την πόλη. Προτείνεται, λοιπόν, η δημιουργία ενός τοποσήμου για την περιοχή, το οποίο θα λειτουργεί ως ένας χώρος αφιερωμένος στην τέχνη, ένας «τόπος τέχνης». Ο τόπος τέχνης με την ονομασία Artscape (art και landscape), έρχεται και γίνεται κομμάτι της πόλης και αποδίδεται σε αυτή δημιουργώντας προσβάσεις και κινήσεις, όπου η περιήγηση σε αυτόν αποτελεί ένα βίωμα της τέχνης. Έτσι, στόχος είναι ο σχεδιασμός ενός χώρου που καλείται να λειτουργήσει με έναν διττό ρόλο , αυτού της σχολής, του χώρου δημιουργίας και χώρου εκπαίδευσης και έπειτα αυτού του τόπου συνάντησης καλλιτεχνών ανά τον κόσμο και χώρου έκθεσης και προβολής του αποτελέσματος, φέρνοντας τον θεατή πιο κοντά στην πιο ζωντανή πλευρά της σύγχρονης τέχνης, αυτή της καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Έτσι, το κτίριο που προκύπτει προσφέρεται ως μια περιήγηση με θέμα την τέχνη για τους πολίτες, ένας τόπος συνάντησης και έκθεσης για τους καλλιτέχνες και ένας χώρος εκπαίδευσης γεμάτος ερεθίσματα για τους φοιτητές.
Η διάκριση μιας ελληνικής ομάδας -έστω και στη δεύτερη θέση- σε μια εποχή κρίσης στην ελληνική κοινωνία και τις κοινωνικές αξίες γενικότερα αποτελεί μία θετική νότα για τη χώρα μας και τη δυναμική των σημερινών νέων φοιτητών. Τι εφόδια θεωρείτε ότι αποκομίσατε από τη συμμετοχή σας στο διαγωνισμό;
Αρχικά, θεωρούμε ότι το πιο σημαντικό εφόδιο που αποκομίσαμε είναι το γεγονός ότι μάθαμε τη σημασία της καλής συνεργασίας. Σε μια δύσκολη εποχή, όπως λέτε, το ομαδικό και συνεργατικό πνεύμα σε συνδυασμό με την αφοσίωση στη δουλειά και την επιμονή στο στόχο είναι τα κύρια συστατικά στοιχεία που χρειάζεται κάποιος για να φτάσει στο αποτέλεσμα που επιθυμεί.
Υπήρξε κάποιος αρωγός στο εγχείρημά σας;
Το project το δουλέψαμε εξ ολοκλήρου μόνες μας. Ήταν τόσο μικρό το χρονικό περιθώριο (λιγότερο από 4 εβδομάδες) που ήταν αδύνατο να απευθυνθούμε σε κάποιον καθηγητή για συμβουλευτικές συναντήσεις.
Το τμήμα των Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης ιδρύθηκε σχετικά πρόσφατα. Θεωρείτε ότι το επίπεδο των υποδομών, του πανεπιστημιακού προσωπικού και της έρευνας σας καλύπτει επαρκώς στα προσόντα που επιδιώκετε να αποκομίσετε από τις σπουδές σας;
Αν και η σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης μετράει μόνο 12 χρόνια ζωής, θεωρούμε ότι το επίπεδο σπουδών, τόσο όσον αφορά το πρόγραμμα σπουδών αλλά και τις υποδομές έρευνας, είναι αρκετά υψηλό. Γίνεται εδώ και χρόνια αρκετά μεγάλη προσπάθεια από τους καθηγητές και το υπόλοιπο προσωπικό της σχολής ώστε να υπάρχει το καλύτερο αποτέλεσμα και να δίνονται τα απαραίτητα εφόδια σε κάθε φοιτητή. Δυστυχώς, οι συνθήκες των Πανεπιστημίων της χώρας είναι στις μέρες μας αρκετά δύσκολες και αυτό έχει αντίκτυπο και στη δική μας σχολή, με κυριότερο πρόβλημα αυτό της κακής αναλογίας φοιτητών προς καθηγητές.
Τι θέλετε να συμβουλεύσετε τους νέους φοιτητές που σκέφτονται να συμμετάσχουν σε αντίστοιχους διαγωνισμούς; Θα το ξανακάνατε αν σας δινόταν η ευκαιρία;
Ναι φυσικά, ήδη προετοιμάζουμε μια νέα συμμετοχή σε έναν άλλο διαγωνισμό. Το μόνο που θα θέλαμε να πούμε είναι ότι σημασία τελικά, ανεξαρτήτως του αποτελέσματος, έχει η εμπειρία, το ταξίδι.Το να μαθαίνεις να συνεργάζεσαι και να πετυχαίνεις τους στόχους σου σε ένα στενό χρονικό πλαίσιο.
Κορίτσια σας ευχαριστούμε πολύ για την ευγενική παραχώρηση της συνέντευξης! Σας ευχόμαστε η επόμενη προσπάθεια να ανταμειφθεί με χρυσό έπαθλο!
Εμείς ευχαριστούμε! Ευχόμαστε και σε εσάς μόνο επιτυχίες.
Αν επιθυμείς να διεκδικήσεις υποτροφίες στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ο Οδηγός Υποτροφιών του Citycampus που μόλις κυκλοφόρησε σου προσφέρει ό,τι χρειάζεσαι!
Θέλεις να ενημερώνεσαι έγκυρα και κυρίως έγκαιρα με το πάτημα ενός κουμπιού; Κατέβασε την εφαρμογή μας από το Playstore (citycampus.gr) και διάβασε όλα τα νέα άρθρα εύκολα και γρήγορα!