Εδώ Πολυτεχνείο;

Μερικές σκέψεις για την ανανοηματοδότηση της επετείου!

Από την Μαριάννα Κούρτη, τον Δημήτρη Σακελλαρίδη και την Άρτεμη Χαρδούβελη*

Εδώ Πολυτεχνείο

Στο πλαίσιο της αξιακής κρίσης που συμβαδίζει με την οικονομική κρίση τα αιτήματα του Πολυτεχνείου παρουσιαζονται επιτακτικά και πάγια. Οι έγκλειστοι στο Πολυτεχνείο φοιτητές ζητούσαν “ΨΩΜΙ ΠΑΙΔΕΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ”, δηλαδή την αποφυγή της πενίας και της οικονομικής εξαθλίωσης, την εξασφάλιση της μόρφωσης για το σύνολο του λαού και την ελευθερία σε όλα τα επίπεδα. Εν ολίγοις, αγωνίστηκαν για ένα καλύτερο αύριο, για ένα μέλλον δημοκρατικό και για μια κοινωνία επίκουρο στα όνειρα και τις φιλοδοξίες τους. Σήμερα, οι φοιτητές μέσω των διαδηλώσεων και των καταλήψεων αγωνίζονται κι αυτοί για την βελτίωση της ποιότητας των εκπαιδευτικών θεσμών και των πανεπιστημιακών υποδομών. Ωστόσο, αυτοί που διεκδικούν αποτελούν τη μειοψηφία στο σύνολο των φοιτητών.

Όλα αυτά συντείνουν στη λήθη του νοήματος της φοιτητικής εξέγερσης του Πολυτεχνείου τον Νοέμβρη του ’73. Ωστόσο, φέτος πραγματοποίηθηκαν οι καθιερωμένοι εορτασμοί. Εκθέσεις φωτογραφικών και κινηματογραφικών ντοκουμέντων καθώς και ομιλίες έλαβαν χώρα τις προηγούμενες απο την 17η του Νοέμβρη μέρες, ενώ ανήμερα οι εορτασμοί κορυφώθηκαν με την καθιερωμένη πορεία προς την Αμερικανική Πρεσβεία. Λίγες ώρες πριν την έναρξή της ο πρωθυπουργός προέβη στη κατάθεση στεφάνου στο μνημείο των πεσόντων στον ιστορικό χώρο του Πολυτεχνείου, όπου δέχθηκε λεκτική επίθεση απο φοιτητές. Ο ίδιος σε δήλωσή του τόνισε την επικαιρότητα των αιτημάτων και επικρότησε τους αγώνες της σύγχρονης φοιτητικής γενιάς. Από την άλλη, η Έλλη Παπαγγελή υποψήφια περιφερειακή σύμβουλος Αττικής και μέλος της ΟΝΝΕΔ, σε δηλώσεις της ανέφερε ξεκάθαρα πως δεν υπήρξαν νεκροί κατά τα επεισόδια του Νοέμβρη του 73, ενώ οι εφημερίδες της εποχής της Χούντας κάνουν λόγο για 11 νεκρούς.

Οι ετερόκλητες αυτές δηλώσεις, σε συνδυασμό με τα “επετειακά” επεισόδια που πραγματοποιήθηκαν στα Εξάρχεια μετά τη λήξη της πορείας, συνιστούν απόδειξη της λήθης της ουσίας των γεγονότων του Πολυτεχνείου. Δηλώσεις επί δηλώσεων χωρίς ουσία, ζημιές και αναταραχές χωρίς αιτία και χιλιάδες άνθρωποι στους δρόμους που πολλοί από αυτούς διαδηλώνουν επί προφάσει επίδειξης μιας οιονεί επαναστατικότητας. Οι εορταστικές αυτές πράξεις ίσως δύνανται να χαρακτηριστούν σχεδόν βλασφημικές, καθώς σε κάθε περίπτωση αλλοιώνουν το νόημα της επετείου. Εκείνο στέκει ξεθωριασμένο σε μια μουσειακή προθήκη και τα βλέμματα στρέφονται προς αυτό μια φορά το χρόνο. Βλέμματα αδιάφορα και επιφανειακά.

 Οι νέες γενιές ειναι αρκετά αποστασιοποιημένες χρονικά από την εξέγερση του Πολυτεχνείου. Όλο ετούτο φαντάζει στα μάτια τους μια ακόμη σελίδα στο βιβλίο ιστορίας που σε συνδυασμό με την ελλιπή παιδεία και συγκεκριμένα, την ελλιπή ιστορική κατάρτιση τις απομακρύνει απο τα ιδανικά εκείνης της εποχής. Για μια πλειοψηφία η 17η Νοεμβρίου έχει καταλήξει μια ακόμη αργία και τίποτα παρπάνω. Πρόκειται για μια θλιβερή πργματικότητα που αναδεικνύει την σύγχυση των μαζών τόσο σε επίπεδο μνήμης, όσο και σε επίπεδο συμμετοχής στα κοινά, καθώς η άγνοια προς ένα κοινωνικό γεγονός καταμαρτυρά την αποστροφή τους προς τα τεκταινόμενα της κοινωνίας. Έτσι, οι άνθρωποι εθελοτυφλούν κατά κάποιον τρόπο, αφού λαός χωρίς παρελθόν είναι λαός καταδικασμένος χωρίς μέλλον. Με άλλα λόγια, δεν διδάσκεται από το παρελθόν και οδηγείται στα ίδια λάθη άρα στην αποτελμάτωση.

Κρίνεται αναγκάιο για μια πιο υγιή κοινωνία να μεριμνήσει η πολιτεία και να πρωτοστατήσει το ίδιο το άτομο λαμβάνοντας υπόψιν του το πολιτειακό αγαθό, άρα φροντίζοντας πρώτα για την κοινωνία και κατά συνέπεια για τον εαυτό του. Τα θεσμικά πολιτειακά όργανα, είτε μέσω ενημερωτικών εκδηλώσεων και ημερίδων, είτε μέσα απο την κρατική τηλεόραση με προβολή ταινιών καθώς και μέσω της παιδείας με βελτίωση αυτής οφείλουν να μυήσουν το άτομο στη σημασία αυτών των γεγονότων και να το αφυπνίσουν. Με τη σειρά του, ο άνθρωπος και συγκεκριμένα ο φοιτητής, οφείλει να αποκτήσει ιστορική παιδεία διαβάζοντας από πολλές και διαφορετικές έγκυρες πηγές και τελικά καλλιεργώντας την κριτική του σκέψη. Όλα αυτά θα οδηγήσουν στην ανανοηματοδότηση τόσο της επετείου του Πολυτεχνείου αλλά και των υπολοίπων εθνικών εορτών και αργιών. Μια πορεία που μοιάζει με παρέλαση και δύο παρελάσεις που θλιβερώς έχασαν το νόημα τους ήρθε η ωρα να αναζωογονηθούν και να αναζωογονήσουν χωρίς εθνικιστικές και παραληρηματικές εξάρσεις το λαό.

* Οι Μαριάννα Κούρτη, Δημήτρης Σακελλαριδης και Άρτεμις Χαρδούβελη παρακολουθούν το σεμινάριο δημοσιογραφικού λόγου του Citycampus!

Αν επιθυμείς να διεκδικήσεις υποτροφίες στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ο Οδηγός Υποτροφιών του citycampus που μόλις κυκλοφόρησε σου προσφέρει ό,τι χρειάζεσαι!

Θέλεις να ενημερώνεσαι έγκυρα και κυρίως έγκαιρα με το πάτημα ενός κουμπιού; Κατέβασε την εφαρμογή μας από το Playstore (citycampus.gr) και διάβασε όλα τα νέα άρθρα εύκολα και γρήγορα!