freelancer

Tips για τα πρώτα σου βήματα ως freelancer

της Ευρυδίκης Μαρκοπούλου

Αυτοαπασχολούμενος ή αλλιώς freelancer. Φαίνεται ιδιαίτερα ελκυστικό να έχει κανείς την δική του εργασία, με τους δικούς του όρους, χωρίς την πίεση ενός εργοδότη. Έχει τη δυνατότητα να εξελιχθεί χωρίς περιορισμούς και να αφήσει ελεύθερη τη δημιουργικότητά του. Παρόλα αυτά, ως freelancer πιθανότατα θα συναντήσει μερικές παγίδες. Θα πρέπει να δώσει ιδιαίτερη βάση σε κάποια πράγματα, ώστε να αυξήσει τις πιθανότητές του να πετύχει.

Τα πρώτα βήματα ως freelancer

Αρχικά, θα πρέπει να ετοιμάσει το portfolio του, δηλαδή έναν κατάλογο, όπου θα παρουσιάζει τις καλύτερες και πιο αντιπροσωπευτικές δουλειές που έχει αναλάβει μέχρι στιγμής. Όποια και αν είναι η φύση της δουλειάς του, πρέπει να πείσει τον υποψήφιο πελάτη ότι είναι ο καταλληλότερος/η για τη δουλειά. Και τι καλύτερο, από το να αφήσει τη δουλειά του να μιλήσει για εκείνον; Επιπλέον, είναι απαραίτητο να επενδύσει στον κατάλληλο εξοπλισμό και τεχνολογία. Τα σωστά εργαλεία θα καθορίσουν την ποιότητα της δουλειάς του.

Προώθηση και διαφήμιση

Μπορεί κάποιος να έχει ταλέντο, αλλά αυτό δεν αρκεί για να επιτύχει. Είναι σημαντικό να προωθήσει σωστά τον εαυτό του. Υπάρχουν πολλοί τρόποι:

Networking

Είναι προφανές πως χωρίς ένα δίκτυο ανθρώπων, είναι δύσκολο να αποκτήσει νέους πελάτες. Μέσα από εκδηλώσεις, συνέδρια και εκθέσεις, μπορεί να παρουσιάσει τη δουλειά του δημόσια. Χτίζοντας ένα ισχυρό δίκτυο συνεργατών, διαφημίζεται και εδραιώνεται ολοένα και περισσότερο στην αγορά.

Πλατφόρμες

Στην σύγχρονη ψηφιακή εποχή, υπάρχουν πολλές διαφορετικές πλατφόρμες, όπου μπορεί κανείς να παρουσιάσει τον εαυτό του και τη δουλειά του. Για παράδειγμα, το LinkedIn είναι μία από τις πιο δημοφιλείς πλατφόρμες επαγγελματικής δικτύωσης. Βέβαια, υπάρχουν και αντίστοιχες πλατφόρμες, ανάλογα με την εξειδίκευση της εργασίας του.

Ικανοποιημένοι πελάτες

Δεν υπάρχει καλύτερη διαφήμιση από έναν ικανοποιημένο πελάτη. Μπορεί να ζητήσει από τους πελάτες του να γράψουν μία κριτική για τη δουλειά του. Άλλωστε, είναι πολύ πιθανόν οι ίδιοι να τον συστήσουν σε γνωστούς τους.

Εξειδίκευση

Αν και εκ πρώτης όψεως, μία στρατηγική όπου κάποιος αναλαμβάνει διαφορετικού τύπου δουλειές να δείχνει ελκυστική και πιο ενδιαφέρουσα, μακροπρόθεσμα δεν θα έχει το καλύτερο αποτέλεσμα. Καλό θα ήταν να αναγνωρίσει τα δυνατά του σημεία και τις αδυναμίες και να κυνηγήσει την εξέλιξή του σε έναν συγκεκριμένο τομέα. Έτσι θα προσφέρει το καλύτερο αποτέλεσμα στους πελάτες του.

Μην διστάσει να απορρίψει δουλειές

Κάποια στιγμή στην επαγγελματική του πορεία, είναι πιθανό να του προταθεί μία δουλεία στην οποία δεν γνωρίζει με σιγουριά αν μπορεί να ανταποκριθεί. Ή ενδεχομένως έχει αναλάβει ήδη αρκετά projects και το χρονοδιάγραμμα είναι αρκετά στενό. Σε αυτές τις περιπτώσεις η καλύτερη επιλογή είναι να απορρίψει την πρόταση. Είναι προτιμότερο να διατηρήσει την αξιοπιστία του και την εμπιστοσύνη των πελατών, παρά να διακινδυνεύσει τη φήμη σου για ένα αμφίβολο αποτέλεσμα.

Αμοιβή

Η αμοιβή είναι αντικειμενικά ένα από τα σημαντικότερα θέματα. Για να εξασφαλίσει ένα εισόδημα θα πρέπει να υπολογίσει το ύψος της αμοιβής ώστε να καλύπτει τις ανάγκες του, αλλά και το κατάλληλο μοντέλο πληρωμών (π.χ. αμοιβή ανά project, πακέτα πληρωμών, αμοιβή ανά ώρα, κτλ.). Πρώτος εκείνος πρέπει να θεωρεί τον χρόνο του πολύτιμο και να τον κοστολογεί αντίστοιχα. Τέλος, θα πρέπει να ξεκαθαρίζει από την αρχή κάθε συνεργασίας όλες τις λεπτομέρειες, υπογράφοντας ένα συμβόλαιο. Έτσι θα μπορεί πάντα να κρατά τον έλεγχο.

Το να είναι κάποιος το αφεντικό του μπορεί να του δώσει μία διαφορετική ζωή. Είναι, όμως, και μία σημαντική πρόκληση. Οι παραπάνω συμβουλές είναι σίγουρο ότι θα κάνουν την αρχή στο ταξίδι του ως freelancer πολύ πιο ασφαλή και πετυχημένη.

Αν επιθυμείς να διεκδικήσεις υποτροφίες στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ο Οδηγός Υποτροφιών του Citycampus που μόλις κυκλοφόρησε σου προσφέρει ό,τι χρειάζεσαι!