Thessaloniki PhotoBiennale 2018: Έκθεση “Capitalism Realism”
της Κατερίνας Μαρίντσιου
Στην 30ή επέτειο δημιουργίας της, και παράλληλα 23η διοργάνωσή της, η Thessaloniki PhotoBiennale ανοίγει τις πόρτες της στο κοινό, παρουσιάζοντας 21 εκθέσεις ελληνικής και διεθνούς φωτογραφίας με έργα 142 καλλιτεχνών.
Η κεντρική της έκθεση έχει τίτλο Capitalism Realism και χωρίζεται σε δύο ενότητες που φέρουν τα ονόματα Συντελεσμένο Μέλλον και Παρελθόν διαρκείας.
To citycampus.gr παρευρέθηκε στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και σας ξεναγεί στο «Συντελεσμένο Μέλλον του Capital Realism» κόσμου.
Η συγκεκριμένη έκθεση εστιάζει στο διάστημα μετά το 1989, κατά το οποίο ο καπιταλισμός θεωρείται το μόνο ρεαλιστικό πολιτικοοικονομικό σύστημα. Μέσα από τις φωτογραφίες πολλών καλλιτεχνών, διακρίνουμε τις αντιφάσεις του συστήματος, όπως φτώχεια και πλούτος, αστική και εργατική τάξη, βιομηχανική ανάπτυξη και οικολογική καταστροφή, ανάπτυξη και κρίση.
Ένα έργο με ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι το The Poverty Line του φωτογράφου Stefen Chow και της οικονομολόγου Lin Huiyi.
Το συγκεκριμένο έργο εξετάζει τις επιλογές που θα είχαν στο φαγητό ορισμένες ανεπτυγμένες χώρες αν βρίσκονταν σε αυτήν την κατάσταση. Μέσα από τις εικόνες αποκαλύπτεται η διαφορετική αντίληψη του ορίου φτώχειας από χώρα σε χώρα, με τη Βιρμανία -για παράδειγμα- να δαπανά για φαγητό 0,80€, ενώ τη Γερμανία 4,82€.
Ένα από τα πιο ιδιαίτερα, αλλά ταυτόχρονα ενδιαφέροντα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση, είναι του Μανώλη Μπαμπούση.
Εξακόσιες φωτογραφίες του Κοινοβουλίου, οι οποίες είναι τσαλακωμένες, είναι τοποθετημένες στο πάτωμα με τέτοιο τρόπο ώστε να σχηματίζουν τη Μακρόνησο που χρησιμοποιήθηκε για αρκετά χρόνια ως φυλακή, ενώ σήμερα είναι ακατοίκητο νησί. Ακριβώς από πάνω στον τοίχο, είναι μία φωτογραφία που απεικονίζει το κοινοβούλιο.
Τι θέλει να πει ο καλλιτέχνης;
Ένα έργο που σε προκαλεί να κάνεις αρκετούς συνειρμούς.
Όποιος περάσει από την έκθεση, αξίζει να δει και το έργο του Nick Hannes για τη Μεσόγειο. Μέσα από τη σειρά φωτογραφιών του αντικατοπτρίζονται τα πολλά πρόσωπα των χωρών της Μεσογείου, μιας περιοχής με μεγάλη ιστορία και υπέροχο κλίμα. Η σειρά παρουσιάζει τη Μεσόγειο ως ένα σπουδαίο αστικό κέντρο με τον τουρισμό να κυριαρχεί, αλλά και ως μία περιοχή με έντονη τη σκοτεινή πλευρά.
Η μετανάστευση, το προσφυγικό, η οικονομική κρίση που υφίστανται διάφορες χώρες, όπως η Ελλάδα, αλλά και οι πόλεμοι που συμβαίνουν σε Συρία, Λιβύη, Παλαιστίνη και αλλού είναι θέματα που αγγίζει, επίσης, ο καλλιτέχνης.
Θέλοντας να δείξει τη δύναμη του καπιταλισμού, ο Greg Girard παρουσιάζει μέσα από το έργο του «Το φάντασμα της Σαγκάης», τη μοίρα που είχε η Σαγκάη μετά την κατάληψη της εξουσίας από το Κομμουνιστικό κόμμα της Κίνας. Οι περισσότερες γειτονιές καταστράφηκαν, δίνοντας τη θέση τους σε ουρανοξύστες και πύργους. Όσα σπίτια διαμερίσματα έμειναν, χωρίστηκαν ώστε να φιλοξενούν πολλές οικογένειες με τις κουζίνες να είναι κοινόχρηστες.
Η βίαιη αυτή αλλαγή αποτυπώνεται με τον πιο ρεαλιστικό τρόπο στο συγκεκριμένο έργο.
Έργα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αλλά δεν είναι μόνο αυτά. Μία έκθεση με αρκετά θέματα που θα εντυπωσιάσει, αλλά κυρίως θα δημιουργήσει προβληματισμούς.
Χώρος: Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
Διάρκεια: 28/09/2018- 27/01/2019
Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε εδώ!