συμβουλές

Πώς θα πάρεις τις καλύτερες συμβουλές στην εργασία σου

του Μάριου Αναστασίου

Δυσκολεύτηκες αλλά τα κατάφερες! Βρήκες δουλειά μετά από πολύ κόπο και τώρα περνάς στην επόμενη φάση! Πρέπει να επιβιώσεις επαγγελματικά στο νέο εργασιακό σου περιβάλλον. Πώς θα το κάνεις αυτό; Ζητώντας συμβουλές από τους «παλιούς» συναδέλφους σου, είναι μία απάντηση. Πώς όμως θα τις πάρεις; Πώς θα είσαι σίγουρος/η ότι είναι οι καλύτερες δυνατές;

Ασφαλώς, αποφασίζοντας πρώτα και κύρια γιατί τις χρειάζεσαι. Δεύτερον, ζητώντας τες από πολλούς συναδέλφους σου. Θα σκεφτείς πως όσα περισσότερα άτομα ρωτήσεις, τόσες περισσότερες  χρήσιμες συμβουλές θα αποσπάσεις. Και έτσι θα οδηγηθείς στη λήψη των πιο σωστών αποφάσεων. Λογική σκέψη αλλά προβληματική σε ένα σημείο. Οι συνάδελφοι σου ενδέχεται να διαφωνούν μεταξύ τους. Άρα, θα απορρίψεις τις συμβουλές ορισμένων εξ ’ αυτών. Τι θα συμβεί μετά;

Σε αυτό το ερώτημα απαντάει μία έρευνα που δημοσιεύτηκε στο ακαδημαϊκό περιοδικό  “Οrganisational Behavior and Human Decision Processes”. Ο τίτλος της είναι Seeker beware: The interpersonal costs of ignoring advice. Oι συντάκτες της δε, είναι μέλη του διδακτικού/ερευνητικού προσωπικού του Harvard. Και τα ευρήματά τους, λίαν ενδιαφέροντα, πιστοποιούν  κάτι που όλοι μας υποψιαζόμαστε.

Οι συνάδελφοι σου θα δυσαρεστηθούν, αν οι συμβουλές τους δε πιάσουν τόπο. Σε αυτή τη περίπτωση θα απομακρυνθούν από εσένα. Οι σχέσεις σου με αυτούς θα ψυχρανθούν και θα είναι δύσκολο να αποκατασταθούν μετά. Πριν βιαστείς να τους επικρίνεις όμως, σκέψου λογικά. Οι άνθρωποι αισθανόμαστε ικανοποιημένοι όταν βλέπουμε πως η γνώμη μας μετράει. Το αντίθετο, όταν βλέπουμε πως την αγνοούν. Ιδίως, όταν την αγνοούν εκείνοι που θεωρούμε-δικαίως ή αδίκως- ότι έχουν χαμηλότερο στάτους από το δικό μας. Όπως και να το κάνουμε, οι «παλιοί» εργαζόμενοι μιας εταιρείας θεωρούν πως είναι «ιεραρχικά ανώτεροι» από τους νεοπροσληφθέντες συναδέλφους τους.

Τι πρέπει να κάνεις για να μη δυσαρεστήσεις τις «παλιοσειρές» της εταιρείας σου;

Πρώτα και κύρια να μπεις στη θέση τους. Να καταλάβεις τι σκέφτονται και γιατί. Η ικανότητα αυτή περιγράφεται με τον ακαδημαϊκό όρο «ενσυναίσθηση». Η ενσυναίσθηση πρέπει να οδηγεί και στην ανάλογη συμπεριφορά όμως. Εδώ θα ανατρέξουμε στο άρθρο ενός ακόμη ακαδημαϊκού περιοδικού. Στο How to Break Up with Your Mentor” του Harvard Business Review, εν προκειμένω.

Η αρθρογράφος, Carolyn O’Hara, δίνει κάποια πολύ απλά tips. Προτείνει την υιοθέτηση θετικής και υπομονετικής συμπεριφοράς απέναντι στους «μέντορες» του εργασιακού μας χώρου. Απέναντι στους «παλιούς» εργαζόμενους που δίνουν συμβουλές στους «νέους», δηλαδή θεωρεί πως οι σχέσεις μεταξύ του «μέντορα» και του «προστατευόμενου» του  δε πρέπει να γίνουν άσχημες  επ’ουδενί λόγω. Πολύ σημαντικό επίσης, στέκεται στην έννοια της ευγνωμοσύνης. Στα «ευχαριστώ» που πρέπει να πεις στους δικούς σου «μέντορες».

Η λέξη «ευχαριστώ» είναι ένα από τα keywords που μας οδηγούν στην απάντηση του ερωτήματος του τίτλου. Αν θες να πάρεις τις καλύτερες συμβουλές από τους «παλιούς» σου συναδέλφους όμως, πρέπει να σκεφτείς και άλλα. «Υπομονή», «θετικότητα»,  «ενσυναίσθηση», «Διατήρηση σχέσεων» είναι μερικά που οδηγούν σε δύο προτάσεις: α) Δείξε ενδιαφέρον για τους «παλιούς» συναδέλφους σου και τις γνώμες τους β) Κάνε τους να το καταλάβουν.

Αν επιθυμείς να διεκδικήσεις υποτροφίες στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ο Οδηγός Υποτροφιών του Citycampus που μόλις κυκλοφόρησε σου προσφέρει ό,τι χρειάζεσαι!