Price leadership στις μικρές επιχειρήσεις
Στον κόσμο των επιχειρήσεων, υπάρχουν εταιρίες, οι οποίες κυριαρχούν στον τομέα τους. Κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς και οδηγούν όχι μόνο τις εξελίξεις αλλά και τις τιμές. Προκειμένου οι υπόλοιπες εταιρίες να παραμείνουν ανταγωνιστικές, προσαρμόζουν τις τιμές τους στα επίπεδα των προϊόντων της κυρίαρχης εταιρίας. Αυτό λέγεται price leadership.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα των ανωτέρω, η σχέση της Apple με την Samsung στις ΗΠΑ. To 2021 η Apple διατηρούσε το 56% της αγοράς, έναντι της Samsung, η οποία κατείχε μόλις το 22%. Έτσι, όταν η Apple μείωσε τις τιμές στο IPhone 12, η Samsung δεν είχε άλλη επιλογή από να ακολουθήσει το ίδιο μοντέλο.
Τύποι price leadership
Τι συμβαίνει όμως με τις μικρές επιχειρήσεις και πως αυτές κινούνται μέσα σε αυτήν την πραγματικότητα; Οι τρόποι, άλλως οι τύποι που έχουν διαμορφωθεί είναι οι εξής:
Κυρίαρχη εταιρεία
Όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως, η εταιρεία με το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς μπορεί και μεταβάλλει την τιμολογιακή πολιτική της. Η εν λόγω πρακτική συμπαρασύρει αναγκαστικά και τις υπόλοιπες επιχειρήσεις. Σε αυτή την περίπτωση, μία μικρή επιχείρηση απλώς ακολουθεί, χωρίς τη δυνατότητα περαιτέρω επέμβασης,
Βαρομετρικό μοντέλο
Κάποιες εταιρείες συλλέγουν και αναλύουν στοιχεία. Αυτό τους επιτρέπει να παρακολουθούν τις τάσεις της αγοράς. Επομένως, όταν εντοπίσουν μία αλλαγή, προσαρμόζουν τις τιμές των προϊόντων τους με τέτοιον τρόπο που να εξυπηρετεί την πολιτική τους. Σαν αποτέλεσμα, οι υπόλοιπες εταιρίες κινούνται αναλόγως, χωρίς απαραίτητα να διαθέτουν αυτή την πληροφόρηση. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε αυτή την περίπτωση, δεν είναι απαραίτητο η εταιρεία που “ρυθμίζει” τις τιμές να κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Συνεπώς, μία μικρότερη επιχείρηση, η οποία κατέχει τα απαραίτητα εργαλεία, μπορεί να ηγηθεί μίας τέτοιας αλλαγής.
Συνέργεια
Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι μικρές επιχειρήσεις δεν διαθέτουν τα απαραίτητα εργαλεία, προκειμένου να ηγηθούν. Λύση στο πρόβλημα αυτό δίνει η συνένωση και συνεργασία των επιχειρήσεων αυτών με στόχο την απόκτηση μεγάλου μεριδίου της αγοράς. Με τον τρόπο αυτό και στην περίπτωση της μεταβολής της τιμής των προϊόντων, ακόμη και οι μεγαλύτερες εταιρίες θα υποχρεωθούν σε συμμόρφωση.
Για ποιο λόγο να γίνει αυτό;
Το price leadership έχει αρκετά πλεονεκτήματα. Για παράδειγμα, δεν δημιουργούνται πόλεμοι τιμών, οι οποίοι δημιουργούν πίεση σε όλες τις επιχειρήσεις. Επιπλέον, υπάρχει σταθερότητα στην αγορά και δεδομένου ότι υπάρχουν σχετικά χαμηλές τιμές, οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα σε αυτά τα προϊόντα. Με τη σειρά του αυτό οδηγεί σε μία μεγαλύτερη και γενικευμένη ικανοποίηση. Παρόλα αυτά, όταν μία σχετικά μεγάλη επιχείρηση μειώσει σημαντικά τις τιμές, οι μικρότερες επιχειρήσεις του κλάδου θα αντιμετωπίσουν μία μεγάλη πρόκληση.
Είναι, λοιπόν, προφανές πως το price leadership έχει σημαντική επίδραση στην αγορά, με σημαντικό αντίκτυπο στις μικρές επιχειρήσεις. Η επιβίωση και δυνατότητα ανταπόκρισής του θα εξασφαλιστεί από την υιοθέτηση κάποιας στρατηγικής. Μεμονωμένα ή μέσα από μια συνέργεια θα κληθούν να ανταπεξέλθουν στις δυσκολίες του ανταγωνισμού.