E–scooters: Ένα πρωτότυπο μέσο μεταφοράς
του Άρη Αλεξίου
Ήταν Δεκέμβρης του 2018, όταν εκατοντάδες ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά πατίνια (E-scooters) τοποθετήθηκαν σε διάφορα – κομβικά σημεία της πόλης της Θεσσαλονίκης, κηρύσσοντας ουσιαστικά την έναρξη της e-scooter εποχής στην Ελλάδα. Ένα μήνα αργότερα, η Αθήνα καλωσόρισε τα δικά της. Ένας διαφορετικός – καινοτόμος – οικολογικός (;) τρόπος μετακίνησης άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά (ρόδες και τιμόνι για να είμαστε πιο συγκεκριμένοι). Και πολύ σύντομα κατάφερε να γίνει the talk of the town.
Μετά τον αρχικό ενθουσιασμό, η χρήση των e–scooters άρχισε σταδιακά να φθίνει. Μέχρι που η ανάγκη για μετακινήσεις χωρίς συνωστισμό, τα επανάφερε στο προσκήνιο. Μαζί τους επανήλθαν και τα ερωτήματα σχετικά με το πλαίσιο χρήσης τους, το οποίο παραμένει ακόμη και σήμερα νεφελώδες.
Η τάση της μικρο – κινητικότητας
Είναι εδώ και 3-4 χρόνια που η έννοια της μικροκινητικότητας (micromobility) πλανάται στα συγκοινωνιακά λημέρια. Περιέχει τις αστικές μετακινήσεις που χαρακτηρίζονται από τη λέξη «μικρό»: μικρές αποστάσεις, μικρός αριθμός επιβατών, μικρή ταχύτητα και μικρή κατανάλωση ενέργειας. Τα ηλεκτρικά πατίνια και ποδήλατα που διατίθενται προς ενοικίαση στα μεγάλα αστικά κέντρα ανήκουν σε αυτή την κατηγορία.
E-scooters: Νομικό πλαίσιο
Το πρώτο επίσημο καταγεγραμμένο τροχαίο με ηλεκτρικό πατίνι στη Θεσσαλονίκη ήταν η αφορμή για να ξετυλιχτεί το κουβάρι του νομικού πλαισίου χρήσης των e-scooters στη χώρα. Ερωτήματα γεννιούνται σχετικά με το πού επιτρέπεται να οδηγεί κανείς ένα ηλεκτρικό πατίνι, πόση θα πρέπει να είναι η ανώτατη ταχύτητα που αναπτύσσει και πώς θα εξασφαλιστεί ότι ο χρήστης θα είναι άνω των 18 ετών. Η απουσία νομικού πλαισίου σε αρκετές χώρες ανά τον κόσμο, ανάμεσά τους και η Ελλάδα, οδήγησε κάποιες από τις εταιρίες ενοικίασης σε προσωρινή αναστολή της διάθεσης ηλεκτρικών πατινιών, μέχρις ότου θεσπιστεί η νομοθεσία που θα προβλέπει όλα τα παραπάνω.
«Οικολογικά» E–scooters
Τα ηλεκτρικά πατίνια παρουσιάστηκαν στην αγορά ως ένας «πράσινος», εναλλακτικός τρόπος μετακίνησης που θα μειώσει τη χρήση του αυτοκινήτου και, κατά συνέπεια, την ατμοσφαιρική ρύπανση. Εντούτοις, κατάφεραν να γίνουν ιδιαίτερα δημοφιλή σε χρήστες που θα χρησιμοποιούσαν τα πόδια, το ποδήλατο ή τα μέσα μαζικής μεταφοράς για τη μετακίνησή τους. Κι επειδή ενός κακού μύρια έπονται, η καθημερινή περισυλλογή των e-scooters από τα van των εταιριών και η συχνότητα με την οποία αυτά καταστρέφονται – αντικαθίστανται, έχει ως αποτέλεσμα να επιβαρύνουν το περιβάλλον περισσότερο από όσο το ωφελούν.
Μια ματιά στο μέλλον
Αυτή τη στιγμή, μπορεί κανείς να νοικιάσει ένα ηλεκτρικό πατίνι σε 100 διαφορετικές μεγαλουπόλεις ανά τον κόσμο. Εικάζεται ότι μέχρι το 2024, 4,6 εκατομμύρια σκούτερς θα είναι διαθέσιμα προς ενοικίαση παγκοσμίως. Αριθμός τρομακτικά μεγάλος, αν αναλογιστεί κανείς ότι το 2019 καταγράφηκαν 774.000 ηλεκτρικά πατίνια. Πλέον, οι τιμές των e-scooters είναι αρκετά προσιτές, γεγονός που αποδεικνύεται και από την αύξηση των πωλήσεών τους σε ιδιώτες. Είναι άραγε η μικροκινητικότητα με τα ηλεκτρικά της μέσα το μέλλον της μετακίνησης στα αστικά κέντρα; Το σίγουρο είναι ότι δε θα αργήσουμε να πάρουμε απαντήσεις.
Αν επιθυμείς να διεκδικήσεις υποτροφίες στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ο Οδηγός Υποτροφιών του Citycampus που μόλις κυκλοφόρησε σου προσφέρει ό,τι χρειάζεσαι!