Πώς οι νέοι βοηθούν τους μεγαλύτερους σε ηλικία να μάθουν
της Χριστίνας Τριανταφύλλου
Μπορούν οι νέοι να συμβάλλουν στην μάθηση των μεγαλύτερων;
Η μάθηση είναι συχνά συνδυασμένη με τη νέα γενιά ανθρώπων. Νέοι, γεμάτοι όνειρα και στόχους, αναζητούν ερεθίσματα και γνώσεις που θα τους βοηθήσουν να εξελιχθούν προσωπικά και επαγγελματικά για την δημιουργία της προσωπικής τους «όασης». Τι γίνεται όμως όταν αναφερόμαστε στην σχέση της μάθησης με τους μεγαλύτερους ανθρώπους;
Είναι γνωστό πως ο άνθρωπος μαθαίνει πιο εύκολα σε μικρότερες ηλικίες. Είναι εκείνη η στιγμή της ζωής που καταφέρνει να «απορροφά» τις πληροφορίες και τις γνώσεις σαν σφουγγάρι. Ωστόσο, οι άνθρωποι μεγαλώνοντας παρατηρείται πως δυσκολεύονται να μάθουν μία νέα δεξιότητα ή γνώση. Έτσι τα επίπεδα μάθησης τους μειώνονται σημαντικά λόγω της μνήμης, η οποία δεν συνεργάζεται με τον ίδιο αποτελεσματικό τρόπο. Όμως, η έλλειψη μιας «δραστήριας» μνήμης δεν καθιστά αποτρεπτική τη μάθηση στις μεγαλύτερες ηλικιακά ομάδες. Άλλωστε, έχει αποδειχθεί από έρευνες πως η συνεχής εξάσκηση του μυαλού είναι βοηθητική για την αποφυγή προβλημάτων ανίας.
Ως νέοι συχνά καλούμαστε να συνεργαστούμε με ανθρώπους που βρίσκονται σε μεγαλύτερη ηλικία στο πανεπιστήμιο και στο εργασιακό περιβάλλον. Ίσως ακόμα και να τους διδάξουμε, έχοντάς τους μαθητές μας σε διάφορα πεδία. Κάποιοι από τους τρόπους που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να τους βοηθήσουμε στο ταξίδι της μάθησης είναι οι ακόλουθοι:
Απλοποίηση όρων και επανάληψη
Κατά την εκμάθηση μιας νέας δεξιότητας, χρειάζεται από εμάς τους νέους να γνωρίζουμε πως οι μεγαλύτεροι μπορεί να καλούνται να αντιμετωπίσουν κάτι που δεν έχουν ξανασυναντήσει μέχρι σήμερα. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η εκμάθηση βασικών ψηφιακών δεξιοτήτων. Πολλές φορές είναι δύσκολο να γίνουν αντιληπτοί οι όροι της πληροφορικής. Επομένως, η αντικατάσταση αυτών των όρων με απλούστερους κάνουν πιο εφικτή την μαθησιακή διαδικασία, και ειδικά όταν αυτοί επαναλαμβάνονται.
Χρήση αναλογίας
Τι κοινά έχουν ένα σπίτι με έναν υπολογιστή; Τόσο το σπίτι όσο και ο υπολογιστής διαθέτουν χώρο αποθήκευσης. Με μία πρώτη ματιά μπορεί να απορήσουμε διαβάζοντας αυτή την ερώτηση. Όμως, πρόκειται για ένα παράδειγμα που συσχετίζει το αντικείμενο εκμάθησης (π.χ. γνώσεις υπολογιστή) με την εικόνα ενός χώρου που χρησιμοποιεί κανείς καθημερινά στην ζωή του (π.χ. το σπίτι). Μεταφέροντας τις πληροφορίες που καλείται να μάθει σε ένα πραγματικό πλαίσιο, η πληροφορία καθίσταται κατανοητή και ευχάριστη για το μυαλό.
Προσέγγιση του τύπου μάθησης
Με μία μικρή έρευνα στον κόσμο της μάθησης μπορεί κανείς να ανακαλύψει πληθώρα πληροφοριών για τον τρόπο που μαθαίνει κανείς. Όπως και στις μικρότερες ηλικίες, έτσι και σε αυτή την περίπτωση είναι σημαντική η αναγνώριση του τύπου μάθησης που διαθέτει ο άνθρωπος ή η ομάδα ατόμων με την οποία συνεργαζόμαστε. Στην αρχική μας επαφή μαζί τους είναι χρήσιμο να αξιοποιήσουμε συνδυασμούς οπτικών, ακουστικών ερεθισμάτων έτσι ώστε να ανακαλύψουμε τον τρόπο που είναι πιο αποδοτικοί. Με αυτόν τον τρόπο προσαρμόζεται η εκμάθηση στα δυνατά χαρακτηριστικά του ανθρώπου.
Αυτοί οι τρόποι είναι μόνο κάποιοι από αυτούς που μπορούμε να αξιοποιήσουμε σε αυτήν τη διαδρομή της μάθησης, η οποία συμβάλλει στην αφύπνιση του μυαλού και στη συνεχή ανάπτυξη του εαυτού. Μπορεί ο άνθρωπος να μεγαλώνει, αλλά η ζωή έχει πάντα κάτι καινούριο να του μάθει!
Αν επιθυμείς να διεκδικήσεις υποτροφίες στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ο Οδηγός Υποτροφιών του Citycampus που μόλις κυκλοφόρησε σου προσφέρει ό,τι χρειάζεσαι!