Μίκρο-Επιχειρηματικότητα: Ένας mini οδηγός
της Αρτεμις Βενιέρη
Ο όρος «μίκρο-επιχειρηματικότητα», αναφέρεται στην άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας από μια μικρή επιχείρηση, η οποία απασχολεί λίγους εργαζόμενους. Ειδικότερα, μια επιχείρηση αυτού του είδους, λειτουργεί με λιγότερο από 10 άτομα και ξεκινά με ένα μικρό ποσό κεφαλαίου. Επιπλέον, η πλειοψηφία των μικροεπιχειρήσεων ειδικεύεται στην παροχή αγαθών ή υπηρεσιών για τοπικές περιοχές.
Συνοπτικά τα χαρακτηριστικά μιας μικροεπιχείρησης είναι:
- Λίγοι εργαζόμενοι: Αποτελείται από έναν έως δέκα εργαζομένους ή ακόμα και από αυτοαπασχολούμενους.
- Ελάχιστο κεφάλαιο: Συχνά ξεκινά με προσωπικές εξοικονομήσεις, μικρές επενδύσεις από φίλους/οικογένεια ή μικρά δάνεια.
- Περιορισμένη κλίμακα: Προσφέρει περιορισμένο αριθμό προϊόντων/υπηρεσιών ή στοχεύει σε συγκεκριμένη ομάδα πελατών.
Τα τελευταία χρόνια η τάση της μίκρο-επιχειρηματικότητα έχει αυξηθεί σημαντικά, με περίπου το τρίτο από αυτές τις επιχειρήσεις να ξεκινούν το 2020 ή αργότερα. Μάλιστα, στις ΗΠΑ το 92% των επιχειρήσεων εμπίπτουν σε αυτήν την κατηγορία.
Παραδείγματα μικροεπιχειρηματικότητας:
Ένα μικρο-επιχειρηματίας μπορεί να δραστηριοποιηθεί σε πλήθος τομέων όπως:
- Στις διαδικτυακές πλατφόρμες freelancing όπως το Fiverr και το Upwork για παροχή υπηρεσιών, όπως ο γραφιστικός σχεδιασμός, η συγγραφή κειμένων, το WebDeveloping κ.λπ.
- Σε οικιακές δραστηριότητες: Καθαρισμός, αρχιτεκτονική και διακόσμηση εσωτερικών χώρων, φύτεμα κήπου κ.λπ.
- Στη διεξαγωγή μαθημάτων: Δημιουργία και πώληση εκπαιδευτικών μαθημάτων σε πλατφόρμες όπως το Udemy ή το Thinkific.
- Στη συμβουλευτική: Παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών, με βάση την εμπειρία του κάθε μικροεπιχειρηματία.
- Στο ηλεκτρονικό εμπόριο: Χρήση διαδικτυακών πλατφορμών όπως το Etsy για πώληση χειροποίητων προϊόντων ή dropshipping χωρίς αποθήκευση αποθεμάτων.
- Σε παραδοσιακές (μικρό) επιχειρήσεις: Καταστήματα, αρτοποιεία, σαλόνια ομορφιάς κ.λπ.
- Στον τομέα των εκδηλώσεων: Διαχείριση διάφορων εκδηλώσεων από συνέδρια έως διαχείριση φορτηγών για την μεταφορά φαγητού.
Mίκρο-επιχειρηματικότητα: Τα οφέλη
Τα οφέλη της μικροεπιχειρηματικότητας είναι πολλαπλά και διάφορα, και περιλαμβάνουν:
- Καλύτερη ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής: Προσφέρεται μεγαλύτερος έλεγχος στο πρόγραμμα και τις προτεραιότητες του μικροεπιχειρηματία.
- Πιθανά υψηλότερα κέρδη: Χαμηλότερα λειτουργικά έξοδα, συγκριτικά με μεγαλύτερες επιχειρήσεις.
- Μικρότερο ρίσκο: Τα χρήματα που θα επενδυθούν είναι λιγότερα, σε σχέση με μεγαλύτερες επιχειρήσεις.
- Απλότητα: Διαχείριση και έλεγχος όλων των πτυχών της επιχείρησης άμεσα.
- Κοινότητα και Πολιτισμός: Ευκολότερη διατήρηση της επιθυμητής κουλτούρας και της συμπεριφοράς της επιχείρησης προς την κοινότητα.
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά επιτυχημένων μικροεπιχειρηματιών;
Κάποια από τα χαρακτηριστικά αυτά περιλαμβάνουν:
- Συνέπεια
- Επιμονή
- Αυτογνωσία
- Ανεξαρτησία
- Ηγετικές ικανότητες
- Υπομονή
Συμβουλές για (επικείμενους) μικροεπιχειρηματίες:
- Η ύπαρξη ενός μέντορα, κάποιου που έχει εμπειρία στον τομέα, μπορεί να καθοδηγήσει και να συμβουλεύσει πάνω σε πιθανές απορίες, δυσκολίες και στην αποφυγή των κινδύνων.
- Στην αρχή ο στόχος πρέπει να είναι η πρόοδος και όχι η τελειότητα.
- Μάθε ποια υποστήριξη είναι διαθέσιμη. Εκτός από μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς όπως το SCORE, υπάρχουν online κανάλια δικτύωσης, εμπορικά επιμελητήρια και κυβερνητικές υπηρεσίες όπως η Ένωση Μικρών Επιχειρήσεων. Αξίζει να αναφερθεί, πως μόνο 3 στις 10 μικροεπιχειρήσεις γνωρίζουν τη βοήθεια και τη χρηματοδότηση της τοπικής αυτοδιοίκησης που τους παρέχεται.