μίκρο-επιχειρηματικότητα

Μίκρο-Επιχειρηματικότητα: Ένας mini οδηγός

της Αρτεμις Βενιέρη

Ο όρος «μίκρο-επιχειρηματικότητα», αναφέρεται στην άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας από μια μικρή επιχείρηση, η οποία απασχολεί λίγους εργαζόμενους. Ειδικότερα, μια επιχείρηση αυτού του είδους, λειτουργεί με λιγότερο από 10 άτομα και ξεκινά με ένα μικρό ποσό κεφαλαίου. Επιπλέον, η πλειοψηφία των μικροεπιχειρήσεων ειδικεύεται στην παροχή αγαθών ή υπηρεσιών για τοπικές περιοχές.

Συνοπτικά τα χαρακτηριστικά μιας μικροεπιχείρησης είναι:

  • Λίγοι εργαζόμενοι: Αποτελείται από έναν έως δέκα εργαζομένους ή ακόμα και από αυτοαπασχολούμενους.
  • Ελάχιστο κεφάλαιο: Συχνά ξεκινά με προσωπικές εξοικονομήσεις, μικρές επενδύσεις από φίλους/οικογένεια ή μικρά δάνεια.
  • Περιορισμένη κλίμακα: Προσφέρει περιορισμένο αριθμό προϊόντων/υπηρεσιών ή στοχεύει σε συγκεκριμένη ομάδα πελατών.

Τα τελευταία χρόνια η τάση της μίκρο-επιχειρηματικότητα έχει αυξηθεί σημαντικά, με περίπου το τρίτο από αυτές τις επιχειρήσεις να ξεκινούν το 2020 ή αργότερα. Μάλιστα, στις ΗΠΑ το 92% των επιχειρήσεων εμπίπτουν σε αυτήν την κατηγορία.

Παραδείγματα μικροεπιχειρηματικότητας:

Ένα μικρο-επιχειρηματίας μπορεί να δραστηριοποιηθεί σε πλήθος τομέων όπως:

  • Στις διαδικτυακές πλατφόρμες freelancing όπως το Fiverr και το Upwork για παροχή υπηρεσιών, όπως ο γραφιστικός σχεδιασμός, η συγγραφή κειμένων, το WebDeveloping κ.λπ.
  • Σε οικιακές δραστηριότητες: Καθαρισμός, αρχιτεκτονική και διακόσμηση εσωτερικών χώρων, φύτεμα κήπου κ.λπ.
  • Στη διεξαγωγή μαθημάτων: Δημιουργία και πώληση εκπαιδευτικών μαθημάτων σε πλατφόρμες όπως το Udemy ή το Thinkific.
  • Στη συμβουλευτική: Παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών, με βάση την εμπειρία του κάθε μικροεπιχειρηματία.
  • Στο ηλεκτρονικό εμπόριο: Χρήση διαδικτυακών πλατφορμών όπως το Etsy για πώληση χειροποίητων προϊόντων ή dropshipping χωρίς αποθήκευση αποθεμάτων.
  • Σε παραδοσιακές (μικρό) επιχειρήσεις: Καταστήματα, αρτοποιεία, σαλόνια ομορφιάς κ.λπ.
  • Στον τομέα των εκδηλώσεων: Διαχείριση διάφορων εκδηλώσεων από συνέδρια έως διαχείριση φορτηγών για την μεταφορά φαγητού.

Mίκρο-επιχειρηματικότητα: Τα οφέλη

Τα οφέλη της μικροεπιχειρηματικότητας είναι πολλαπλά και διάφορα, και περιλαμβάνουν:

  • Καλύτερη ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής: Προσφέρεται μεγαλύτερος έλεγχος στο πρόγραμμα και τις προτεραιότητες του μικροεπιχειρηματία.
  • Πιθανά υψηλότερα κέρδη: Χαμηλότερα λειτουργικά έξοδα, συγκριτικά με μεγαλύτερες επιχειρήσεις.
  • Μικρότερο ρίσκο: Τα χρήματα που θα επενδυθούν είναι λιγότερα, σε σχέση με μεγαλύτερες επιχειρήσεις.
  • Απλότητα: Διαχείριση και έλεγχος όλων των πτυχών της επιχείρησης άμεσα.
  • Κοινότητα και Πολιτισμός: Ευκολότερη διατήρηση της επιθυμητής κουλτούρας και της συμπεριφοράς της επιχείρησης προς την κοινότητα.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά επιτυχημένων μικροεπιχειρηματιών;

μίκρο-επιχειρηματικότηταΚάποια από τα χαρακτηριστικά αυτά περιλαμβάνουν:

  • Συνέπεια
  • Επιμονή
  • Αυτογνωσία
  • Ανεξαρτησία
  • Ηγετικές ικανότητες
  • Υπομονή

Συμβουλές για (επικείμενους) μικροεπιχειρηματίες:

  1. Η ύπαρξη ενός μέντορα, κάποιου που έχει εμπειρία στον τομέα, μπορεί να καθοδηγήσει και να συμβουλεύσει πάνω σε πιθανές απορίες, δυσκολίες και στην αποφυγή των κινδύνων.
  2. Στην αρχή ο στόχος πρέπει να είναι η πρόοδος και όχι η τελειότητα.
  3. Μάθε ποια υποστήριξη είναι διαθέσιμη. Εκτός από μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς όπως το SCORE, υπάρχουν online κανάλια δικτύωσης, εμπορικά επιμελητήρια και κυβερνητικές υπηρεσίες όπως η Ένωση Μικρών Επιχειρήσεων. Αξίζει να αναφερθεί, πως μόνο 3 στις 10 μικροεπιχειρήσεις γνωρίζουν τη βοήθεια και τη χρηματοδότηση της τοπικής αυτοδιοίκησης που τους παρέχεται.

Αν επιθυμείς να διεκδικήσεις υποτροφίες στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ο Οδηγός Υποτροφιών του citycampus που μόλις κυκλοφόρησε σου προσφέρει ό,τι χρειάζεσαι!