Της Ελένης Χριστοδουλάκη, ψυχολόγου – αποφοίτου του Πανεπιστημίου Κρήτης.*
Πρόγραμμα Επιμόρφωσης στην Κλινική Ψυχολογία: Παρουσίαση του προγράμματος
Το πρόγραμμα Επιμόρφωσης στην Κλινική Ψυχολογία από τη Διάδραση – Ινστιτούτο Μελέτης της Ανθρώπινης Επικοινωνίας σε συνεργασία με το citycampus.gr είναι ένα καινοτόμο workshop. Συνδυάζει τη θεωρητική μας κατάρτιση ως επαγγελματιών ψυχικής υγείας με τη βιωματική εμπειρία και πραγματοποιείται εξ αποστάσεως. Συμμετέχουμε δεκαέξι (16) ψυχολόγοι στο πρόγραμμα αυτό. Η διάρκεια του προγράμματος είναι δεκάμηνη και υπάρχει η δυνατότητα της πρακτικής άσκησης.
Το παρόν πρόγραμμα παρέχεται δωρεάν στα πλαίσια της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης της Διάδρασης. Χορηγός του προγράμματος (τεχνογνωσία, πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης, υλικό κλπ) είναι το citycampus.gr, το οποίο στηρίζει τη δράση και ως χορηγός επικοινωνίας.
Συντονίστρια και εκπαιδεύτρια του προγράμματος είναι η κ. Αναστασία Αδάμ, Ψυχολόγος και Βιοχημικός, M.Sc., MBA και Πρόεδρος της Διάδρασης. Με τις γνώσεις, την κλινική εμπειρία και τη μεταδοτικότητά της μας φέρνει πολλά βήματα πιο κοντά στο επάγγελμα του ψυχοθεραπευτή και στις δεξιότητες που χρειαζόμαστε προκειμένου να το ασκήσουμε επιτυχώς.
Πρόγραμμα Επιμόρφωσης στην Κλινική Ψυχολογία: Δομή και Περεχόμενο
Η δομή του προγράμματος περιλαμβάνει διαδικτυακές συναντήσεις που πραγματοποιούνται μέσω της πλατφόρμας Zoom. Οι κανόνες που ορίζουν την ώρα προσέλευσης και αποχώρησης από τις συναντήσεις μας τηρούνται αυστηρά από όλες τις συμμετέχουσες, προκειμένου να υπάρχει σεβασμός στον κοινό, ομαδικό στόχο που έχουμε θέσει.
Το περιεχόμενο του προγράμματος είναι πλούσιο τόσο σε υλικό, όσο και σε αλληλεπίδραση μεταξύ μας. Η θεωρητική κατάρτιση περιλαμβάνει τη γνωριμία και εξοικείωσή μας με τις διάφορες ψυχοθεραπευτικές προσεγγίσεις. Για παράδειγμα: Προσωποκεντρική, Γνωσιακή-Συμπεριφορική, Συστημική κτλ. Στο πλαίσιο αυτό, μελετάμε την αντίστοιχη βιβλιογραφία και ανάλογα case studies. Εκ περιτροπής αναλαμβάνουμε να παρουσιάσουμε περιλήψεις και υλικό με PowerPoint στην ομάδα. Έτσι, γινόμαστε εκπαιδευόμενοι και εκπαιδευτές ταυτόχρονα. Η συνεργατική αυτή μορφή εκπαίδευσης μας ενεργοποιεί και μας ενδυναμώνει στην έμπνευση και τη δημιουργία μέσα στην ομάδα.
Η βιωματική προσέγγιση περιλαμβάνει ποικίλες ψυχοθεραπευτικές ασκήσεις. Για παράδειγμα, παρακολουθούμε γνωστές ταινίες που παρέχουν ανάλογο υλικό και στη συνέχεια προβαίνουμε σε βιωματικές ασκήσεις. Δουλεύουμε τις παραπάνω ασκήσεις αρχικά ατομικά η καθεμία και στην συνέχεια στην ομάδα. Εκεί υπάρχει χώρος για διάλογο και ελεύθερη έκφραση αποριών, συναισθημάτων, σκέψεων, προβληματισμών αλλά και προσωπικών μας εμπειριών.
Η διαφορά της εκπαίδευσης που μας προσφέρει το εν λόγω πρόγραμμα σε σχέση με την πανεπιστημιακή εκπαίδευση είναι τεράστια και αξιοσημείωτη. Το μεγάλο της πλεονέκτημα είναι ότι συνδέει με τρόπο άμεσο τη θεωρία με την πράξη, κάτι το οποίο συνήθως απουσιάζει από την πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Μέσα από τις βιωματικές ασκήσεις έχουμε την δυνατότητα να γνωρίσουμε στην πράξη όλα εκείνα τα οποία διαβάζουμε στη θεωρία. Αυτή η διαδικασία είναι εξαιρετικά σημαντική, καθώς μας επιτρέπει να δημιουργήσουμε μια πιο σφαιρική εικόνα για τον τρόπο με τον οποίο θα ασκήσουμε σωστά το επάγγελμά μας. Επιπλέον, το συνεργατικό ύφος του προγράμματος αυτού είναι κάτι που σπανίζει σε πανεπιστημιακό επίπεδο. Μέσω της συνεργασίας αυτής καλλιεργούμε αξίες όπως η αλληλοβοήθεια, η ενσυναίσθηση και ο σεβασμός, οι οποίες θα αποτελέσουν αναπόσπαστα κομμάτια της επιτυχούς άσκησης του επαγγέλματός μας.
Το προσωπικό μου βίωμα.
Η εμπειρία που έχω αποκομίσει έως τώρα από το πρόγραμμα είναι εξαιρετικά εποικοδομητική και ουσιαστική για εμένα. Εκτός από τις γνώσεις που θεωρώ ότι έχω κατακτήσει, το σημαντικότερο είναι ότι έχουμε καταφέρει να οικοδομήσουμε σαν ομάδα μια σχέση συνεργασίας. Η συνεργασία γίνεται μέσα σε ένα κλίμα αμοιβαίου σεβασμού, κατανόησης, επικοινωνίας και ουσιαστικής αλληλεπίδρασης. Αυτό σπανίζει στις μέρες μας, πόσο μάλλον όταν απουσιάζει η διά ζώσης επαφή. Πιστεύω πως η συμβολή της κ. Αναστασίας Αδάμ σε αυτήν την προσπάθειά μας είναι καταλυτική. Σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος μας ενθαρρύνει, μας στηρίζει και μας βοηθάει να πιστέψουμε στις δυνατότητές μας ως μελλοντικοί επαγγελματίες στο χώρο της ψυχικής υγείας.
*Η Έλενα Χριστοδουλάκη είναι απόφοιτη του τμήματος Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Αυτήν την περίοδο παρακολουθεί ενεργά το Πρόγραμμα επιμόρφωσης στην Κλινική Ψυχολογία του citycampus.gr, ανήκει στην συνεργατική ομαδα κλινικής ψυχολογιας της Διαδρασης και είναι συντονίστρια επικοινωνίας και εξωστρέφειας στο πρόγραμμα Κλινικής Ψυχολογίας. Παράλληλα, βρίσκεται στο δεύτερο έτος της εκπαίδευσής της στην Συστημική Ψυχοθεραπεία στο Εργαστήριο Συστημικής σκέψης και Εκπαίδευσης στο Ηράκλειο Κρήτης. Επίσης, ασχολειται με την αρθρογραφία σε sites όπως το psychologynow.gr και το psychoedu.gr.