Καταναλωτική συμπεριφορά: Ποιοι παράγοντες την επηρεάζουν;
Για μία επιχείρηση, είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζει το κοινό της. Αλλά ακόμα κι αυτό δεν είναι πάντα αρκετό. Ο τρόπος με τον οποίον αγοράζουν και τα κίνητρα πίσω από τις επιλογές τους είναι πολύτιμη γνώση. Η συμπεριφορά του καταναλωτή επηρεάζεται από πολλούς διαφορετικούς παράγοντες. Επομένως, μία επιχείρηση οφείλει να διαμορφώσει μία στρατηγική με βάση αυτή, προκειμένου να βελτιώσει τη θέση της στην αγορά.
Καταναλωτική συμπεριφορά: Προσωπικότητα
Η προσωπικότητα του κάθε ανθρώπου διαφέρει, καθώς ο καθένας προέρχεται από διαφορετικό περιβάλλον και έχει τη δική του μοναδική πορεία στη ζωή. Αυτά επηρεάζουν την αντιμετώπιση του απέναντι στην ζωή και την πραγματικότητα, καθώς και τις ανάγκες του. Επομένως, επηρεάζει την γενικότερη συμπεριφορά του, συνεπώς και την καταναλωτική.
Ψυχολογική κατάσταση
Η κάθε μέρα είναι διαφορετική. Τόσο τα μικρά και μεγάλα γεγονότα, όσο και οι συναναστροφές, οι προσδοκίες και οι απαιτήσεις των άλλων μπορούν να επηρεάσουν την ψυχολογική κατάσταση κάποιου. Αν και η διάθεση είναι παροδική και αλλάζει, μπορεί να μεταβάλλει τις καταναλωτικές συνήθειες.
Καταναλωτική συμπεριφορά: Τάσεις
Αδιαμφισβήτητα, οι τάσεις επηρεάζουν τις αγοραστικές συνήθειες, ιδιαίτερα στην εποχή μας, όπου η τεχνολογία έχει διευκολύνει την προβολή των προτύπων και της μόδας με άμεσο και έμμεσο τρόπο. Επιπλέον, ο περίγυρος συνεισφέρει σημαντικά σε αυτό, θέτοντας άτυπους κοινωνικούς κανόνες. Αναπόφευκτα, οι περισσότεροι άνθρωποι λαμβάνουν τα παραπάνω υπόψιν στις αγορές τους.
Περιβάλλον και πληροφόρηση
Το περιβάλλον, τόσο το φυσικό όσο και το κοινωνικό, επιδρά στην καταναλωτική συμπεριφορά. Ακόμα και η διακόσμηση και η γενικότερη ατμόσφαιρα ενός καταστήματος μπορούν να μεταβάλλουν μία τέτοια απόφαση. Τέλος, η πληροφόρηση που έχουν οι καταναλωτές πάνω στα προϊόντα είναι ουσιαστικής σημασίας στη διαμόρφωση της συμπεριφοράς.
Ανάλυση
Η ανάλυση της καταναλωτικής συμπεριφοράς θα δώσει χρήσιμες απαντήσεις στον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει μία επιχείρηση να διαχειρίζεται το κοινό της και να το εξυπηρετεί. Η πληροφορία επιβάλλεται να χρησιμοποιηθεί σε στρατηγικές marketing.
Τμηματοποίηση του κοινού
Mία επιχείρηση μπορεί να έχει διαφορετικού τύπου καταναλωτές, το οποίο δυσκολεύει την ανάλυση τους. Η λύση είναι ο διαχωρισμός του κοινού, με βάση δημογραφικά και άλλα χαρακτηριστικά. Εφόσον έχει πραγματοποιηθεί αυτό, γίνεται πιο απλή η επικοινωνία με κάθε τμήμα καταναλωτών και κατά συνέπεια η αποκωδικοποίηση των επιθυμιών, αξιών και αναγκών τους.
Χαρακτηριστικά των προϊόντων/ υπηρεσιών
Το επόμενο βήμα είναι η ανάλυση των λόγων που το κάθε τμήμα καταναλωτών προτιμάει το κάθε προϊόν ή υπηρεσία. Η επιλογή αφορά τα χαρακτηριστικά τους, την σχέση ποιότητας – τιμής ή τα συναισθήματα που προκαλεί στο κοινό; Η εξαγωγή κάποιων συμπερασμάτων διευκολύνει την βελτίωση της καταναλωτικής εμπειρίας, αλλά και τη δημιουργία νέων, αποτελεσματικότερων προϊόντων.
Ποσοτικά δεδομένα για τις τάσεις
Σε αυτό το στάδιο, οι τάσεις μπορούν να είναι σπουδαίος αρωγός. Τα ποσοτικά δεδομένα είναι μία αφετηρία, η οποία προσφέρει πληροφορίες όχι μόνο για τις τάσεις του παρόντος, αλλά και την κίνηση της αγοράς στο μέλλον. Μία επιχείρηση θα πρέπει να εξετάσει τα στοιχεία, προκειμένου να διαμορφώσει μία ολοκληρωμένη στρατηγική.
Σύγκριση με την ανάλυση του κοινού
Πριν την εφαρμογή των παραπάνω, εκκρεμεί η διασταύρωσή τους με τα ποιοτικά δεδομένα της επιχείρησης. Οι τάσεις θα πρέπει να ταυτιστούν με κάθε τμήμα του κοινού ξεχωριστά, το οποίο με τη σειρά του θα πληροφορήσει σχετικά με τα μοτίβα στην καταναλωτική συμπεριφορά και τις ιδιαιτερότητες του κοινού.