Ριζικές αλλαγές στο χώρο της παιδείας προανήγγειλε ο πρωθυπουργός Α. Τσίπρας, με πιο ενδιαφέρουσα αυτήν, της εισαγωγής των υποψηφίων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Της Ελένης Ποσνακίδου*
Ένα μήνα πριν την έναρξη των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων, ο κ. Τσίπρας ανήγγειλε για άλλη μια φορά σαρωτικές αλλαγές στο χώρο της εκπαίδευσης. Όλα αυτά έγιναν σε ένα πλαίσιο επισκέψεων σε όλα τα υπουργεία της χώρας με σκοπό την αξιολόγηση και τον προγραμματισμό του παραγόμενου έργου και την αντιμετώπιση των όποιων προβλημάτων. Σύμφωνα με τις δηλώσεις του πρωθυπουργού, σκοπός της κυβέρνησης είναι η πραγματοποίηση του πλάνου αλλαγών, μέσα στην επόμενη τριετία. Το πλάνο αποτελείται από 5 βασικούς πυλώνες με μεταρρυθμίσεις που αφορούν όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Στην πρώτη επίσκεψη, λοιπόν,ο πρωθυπουργός παρουσίασε μία, μία τις μεταρρυθμίσεις ξεκινώντας από τα δημοτικά σχολεία, δηλώνοντας ότι: «Από τον Σεπτέμβριο, ολοήμερο σχολείο σε όλα τα σχολεία της χώρας, και τα μονοθέσια, διθέσια και τριθέσια σχολεία, συνολικά 830 μονάδες σε κάθε γωνιά της χώρας μας». Κατόπιν, πρόσθεσε πως θα μειωθεί σταδιακά ο αριθμός των μαθητών, ώστε μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, να μην ξεπερνούν τους 22, ανά τάξη. Σχετικά με την ενίσχυση των λυκείων, ανέφερε ότι γίνεται προσπάθεια στο να ολοκληρώνεται η εκπαιδευτική διαδικασία στο χώρο του σχολείου και όχι στα επουσιώδη φροντιστήρια.
Όσον αφορά την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ένα είναι το φλέγον ζήτημα, οι πανελλαδικές εξετάσεις. Ο κ. Τσίπρας επανέλαβε ξανά ότι οι εισαγωγικές εξετάσεις θα καταργηθούν, με τελικό στόχο την είσοδο των υποψηφίων στα πανεπιστήμια με το νέο Εθνικό Απολυτήριο. Αυτό θα συμβεί, ανέφερε, μέχρι το τέλος της επόμενης τριετίας, αφού αναμορφωθούν πλήρως οι τελευταίες δύο τάξεις του Λυκείου. Ο πρωθυπουργός, μιλώντας για τις εξετάσεις, είπε ότι αποτελούν μια διαδικασία «η οποία δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι αδιάβλητη, αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι απάνθρωπη και εξοντωτική».
Κάπου εδώ, να θυμηθούμε ότι το Δεκέμβρη του 2015,ο κ. Αντώνης Λιάκος, πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, είχε εκφράσει την άποψή του περί ενός ισχυρού ακαδημαϊκού απολυτηρίου, με βάση το οποίο θα μπορούν οι μαθητές να εισάγονται σε οποιαδήποτε σχολή. Συγκεκριμένα είχε δηλώσει: «Υπάρχει κάτι άρρωστο με την Εκπαίδευση. Οι γονείς δαπανούν χιλιάδες ευρώ για την προετοιμασία των παιδιών για τις Πανελλαδικές και την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ. Θα προσπαθήσουμε να το διορθώσουμε αυτό και να απαλλάξουμε το λύκειο από τις Πανελλαδικές».
Σε κοινή πλεύση βρισκόταν και ο τέως υπουργός Παιδείας, κ.Φίλης, στόχος του οποίου ήταν τα παιδιά στο γυμνάσιο να διδάσκονται μαθήματα σε εύρος, ενώ στο λύκειο να επικεντρώνονται και να διδάσκονται σε βάθος τα μαθήματα. Η σημαντικότερη αλλαγή αφορούσε στην εισαγωγή των φοιτητών σε σχολές και όχι σε τμήματα, προκειμένου να μπορούν να παρακολουθούν μαθήματα σε περισσότερες από μία σχολές ώστε να παίρνουν πτυχίο με δύο κατευθύνσεις. Πρόκειται για το σύστημα, γνωστό ως «major minor», που πρώτος είχε εισηγηθεί ο Γιώργος Παπανδρέου, ως υπουργός Παιδείας. Το παραπάνω πόρισμα προέβλεπε ένα τετραετές γυμνάσιο και ένα διετές λύκειο, καθώς και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσω ενός συγκεκριμένου συντελεστή κατάταξης των υποψηφίων για την εισαγωγή, επί του γενικού βαθμού πρόσβασης ή άλλων κριτηρίων επίδοσης. Μόλις ολοκληρωνόταν το Νέο Λύκειο, ο συντελεστής βαρύτητας θα μπορούσε να εφαρμοστεί επί του Εθνικού Απολυτηρίου, αφήνοντας έτσι στο παρελθόν τις πανελλήνιες εξετάσεις.
Γυρνώντας στο σήμερα, ο διάδοχος του κ. Φίλη, κ. Κώστας Γαβρόγλου, μας ξανασυστήνει το τριετές πλάνο αλλαγών στην Παιδεία. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι το πλάνο βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο και ότι ένας μαθητής που φοιτά τώρα στη Γ΄ Γυμνασίου, δεν μπορεί να γνωρίζει πώς θα εξεταστεί για να μπει στο πανεπιστήμιο. Ο ίδιος δήλωσε: «Δεν μπορούμε να ξεκαθαρίσουμε τώρα πώς θα μπαίνουν στο πανεπιστήμιο γιατί δεν το ξέρουμε. Σε αυτόν που είναι σήμερα στην Γ’ Γυμνασίου θα του πούμε ότι το Λύκειο που θα πας θα αλλάξει, θα είναι ένα καινούριο σχολείο».
Στην αντίπερα όχθη τώρα, ο αρχηγός της αντιπολίτευσης Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει σταματήσει να εξαπολύει έντονες κριτικές στην κυβέρνηση για το νομοσχέδιό της. Μεταξύ άλλων ανέφερε ότι, ο κ. Τσίπρας αποπροσανατολίζει τη συζήτηση από τα νέα επώδυνα μέτρα του 4ου μνημονίου, και «παίζει ανεύθυνα κι επιπόλαια με την αγωνία των νέων ανθρώπων και των οικογενειών τους». Ο ίδιος είπε πως θεωρεί ότι το νομοσχέδιο θα πάει τη χώρα ένα βήμα πίσω, και θα προκαλέσει διαιρέσεις και διχασμό. Παράλληλα, θέλησε να τονίσει πως το κόμμα του αντιμετωπίζει την παιδεία ως εθνικό θέμα, με σεβασμό κι ευαισθησία.
Οι απόψεις διίστανται και εντός και εκτός του πολιτικού χώρου. Εμείς ας ελπίσουμε απλά, να βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση για όλους τους μαθητές, για το μέλλον της χώρας.
* Η Ελένη Ποσνακίδου παρακολούθησε το Σεμινάριο Δημοσιογραφίας του Citycampus.