Ελληνική πρωτεύουσα: Ωδή “εισαγωγής” στην Αθήνα
Άρτεμις Χαρδούβελη*
Σε άρθρο της Daily Mail, η ελληνική πρωτεύουσα χαρακτηρίζεται ανοιχτό πανεπιστήμιο. Η Αθήνα παραδίδει μαθήματα ιστορίας, ενθουσιάζει, και σαγηνεύει. Ένα αμάλγαμα αισθητικής και ιστορίας αιώνων αναδεικνύεται μέσα από μια βόλτα στην πόλη. Το εν λόγω άρθρο συνιστά μια νοητή περιήγηση στους δρόμους της πόλης.
Όπως αναφέρεται, μέχρι τώρα ως προορισμός αποτελούσε κατά κύριο λόγο ενδιάμεσο σταθμό για όσους κατευθύνονταν στα ελληνικά νησιά. Ωστόσο, ο συγγραφέας του άρθρου προσκαλεί τους τουρίστες να κάνουν μια βόλτα στην πολυτάλαντη πρωτεύουσα, παρά την πολιτική αστάθεια και το αρνητικό κλίμα. Η Αθήνα είναι μια πόλη ζωντανή. Η πληθώρα μνημείων που βρίσκονται σκορπισμένα σε όλο το κέντρο της μιλούν στον περιηγητή. Η Ακρόπολη, το Ηρώδειο, η Νεοκλασική Αθηναϊκή Τριλογία, δηλαδή η Ακαδημία, το Πανεπιστήμιο και η Βιβλιοθήκη διηγούνται ιστορίες από τα περασμένα και διατρανώνουν την παγκοσμιότητα του ελληνικού πολιτισμού. Η μυθολογία, οι τέχνες, η ποίηση, ο αθλητισμός, η φιλοσοφία ακόμη και τα μαθηματικά στα οποία η συμβολή του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού είναι αδιαμφισβήτητη, θεμελιώθηκαν από ανθρώπους που ίσως περπάτησαν στους ίδιους δρόμους με τον περιηγητή.
Στεκούμενος με το smartphone του ανά χείρας βρίσκεται πάνω σε ιστορία χιλιετιών. Είτε πρόκειται για ένα βυζαντινό ή ρωμαϊκό νεκροταφείο, ή το σπίτι ενός Αθηναίου, ή για ένα μνημείο, η Αθήνα προσφέρει τη δυνατότητα σύνδεσης παρόντος και παρελθόντος. Ακόμη και ο υπόγειος σιδηρόδρομος της πόλης συμμετέχει σε αυτό, καθώς κατά τη διάνοιξή του μόνο στο σταθμό ‘“Σύνταγμα” αποκαλύφθηκαν χυτήρια χάλκευσης αγαλμάτων κλασικής εποχής, νεκροταφείο που χρονολογείται από τους υπομυκηναϊκούς έως και τους βυζαντινούς χρόνους, λουτρικό συγκρότημα ρωμαϊκών χρόνων, τμήμα του πεισιστράτειου υδραγωγείου, η κοίτη του Ηριδανού ποταμού καθώς και ο αρχαίος δρόμος που από τις πύλες του τείχους οδηγούσε στους δήμους της Μεσογαίας.
Κατά την γλαφυρή περιγραφή της βόλτας του στην πρωτεύουσα, ο συγγραφέας δεν παραλείπει να αναφερθεί και σε φλέγοντα θέματα. Έχοντας ήδη πλέξει το εγκώμιο του Ηρωδείου και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για το υπερθέαμα που προσφέρουν στον τομέα των τεχνών· έχοντας συνδέσει τη σχέση των αρχαίων Ελλήνων με τον αθλητισμό με το Παναθηναϊκό Στάδιο, επιλέγει να αναφερθεί στα Μάρμαρα της Ακρόπολης, γνωστά και ως Ελγίνεια Μάρμαρα. Αφού εκθέτει πληροφορίες και γεγονότα, τάσσεται υπέρ της ελληνικής πλευράς. Θα μπορούσαμε να πούμε πως κατά αυτόν τον τρόπο δημιουργεί ένα ευνοϊκό κλίμα, τόσο για το ζήτημα της επιστροφής των μαρμάρων, καθώς εξηγεί και προάγει στην κοινή γνώμη την άποψη, πως τα μάρμαρα αναδεικνύονται με το σωστότερο δυνατό τρόπο ιδωμένα στη γενέτειρα τους, όσο και για την ίδια τη χώρα.
Συγκεκριμένα, τον τελευταίο καιρό, όταν η Ελλάδα φιγουράρει στα διεθνή μέσα επικοινωνίας, συνήθως συνοδεύεται από κάποιο αρνητικό σχόλιο που μάλλον σχετίζεται με την οικονομική πολιτική της. Στον αντίποδα αυτού, εμφανίζεται ένα άρθρο σε ένα μεγάλο και αξιόπιστο μέσο επικοινωνίας, που όχι μόνο υποβοηθά την υπόθεση των Μαρμάρων της Ακρόπολης, αλλά προσφέρει ερεθίσματα για ενημέρωση σχετικά με τον ελληνικό πολιτισμό και προδιαθέτει θετικά την κοινή γνώμη όσον αφορά σε μια επικείμενη επίσκεψη στην ελληνική πρωτεύουσα μέσω της ευχάριστης ξενάγησης που πραγματοποιεί, η οποία συνιστά ένα είδος διαφήμισης και ίσως λειτουργήσει ως ένεση στον τουρισμό ευνοώντας και την ελληνική οικονομία.
Το άρθρο αυτό, προκαλεί αλλά και προσκαλεί τον τουρίστα να επισκεφθεί και να εξερευνήσει την Αθήνα. Δίνει στον αναγνώστη το ερέθισμα και του εξαίρει το ενδιαφέρον. Για όσους κατοικούν στο εξωτερικό, η βόλτα που περιγράφεται στο άρθρο δύναται να πραγματοποιηθεί μόνο στα πλαίσια ενός ταξιδιού. Έτσι, μπορεί να συναχθεί το συμπέρασμα, πως ο συγγραφέας δίνει τη σκυτάλη και στους ίδιους τους Αθηναίους, αλλά και στους κατοίκους της υπόλοιπης Ελλάδας να αδράξουν την ευκαιρία και να ανακαλύψουν κάθε γωνιά της πολλά υποσχόμενης Αθήνας.
*Η Άρτεμις Χαρδούβελη παρακολούθησε το Σεμινάριο Δημοσιογραφικού Λόγου του citycampus.gr.