Ηλεκτρονικό εμπόριο: Η ανάπτυξη μιας αυτοκρατορίας
του Νικόλα Μπραούλια
Ένας από τους κλάδους με τις μεγαλύτερες μεταβολές στα τελευταία 2 χρόνια της πανδημίας είναι αυτός του ηλεκτρονικού εμπορίου. Το ηλεκτρονικό εμπόριο ή e-commerce γνώρισε εντυπωσιακή ανάπτυξη ήδη καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του 2010. Σύμφωνα με έρευνα της Euromonitor International, όμως, η μεγάλη έκρηξη θα συμβεί στην πενταετία 2020-2025. Υπολογίζεται πως από τη συνολική άνοδο των εσόδων του λιανεμπορίου η μισή θα ανήκει στο ηλεκτρονικό εμπόριο και θα αντιστοιχεί σε 1,4 τρισεκατομμύρια δολάρια. Τρεις στους τέσσερεις καταναλωτές παγκοσμίως περιμένουν η άνοδος των ηλεκτρονικών αγορών να συνεχιστεί και στην post-covid εποχή. Αυτό και μόνο δείχνει πως η αλλαγή είναι ήδη αισθητή στην κοινωνία.
Η άνοδος του e-commerce
Οι ανασταλτικοί παράγοντες που ανέκαθεν εμπόδιζαν την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου ήταν πολλοί: οι μειωμένες δυνατότητες των ταχυδρομικών συστημάτων, ο χαμηλός βαθμός εμπιστοσύνης των αγοραστών στο τρέχον δίκτυο και η έλλειψη εξοικείωσης μεγάλου μέρους του πληθυσμού με τις ηλεκτρονικές τραπεζικές συναλλαγές είναι ίσως οι βασικοί. Παρ’ όλα αυτά, η υγειονομική κρίση των τελευταίων δύο ετών άλλαξε τα δεδομένα. Οι εταιρίες έπρεπε πια να επενδύσουν μεγάλα ποσά στον ψηφιακό τομέα, προκειμένου να συνεχίσουν να παρέχουν αποτελεσματικά τις υπηρεσίες τους μέσα στις συνθήκες των περιορισμών. Το αποτέλεσμα; Νέοι αναπτυγμένοι ιστότοποι, καινούριες μέθοδοι προσέλκυσης του καταναλωτή και βελτιωμένες υπηρεσίες delivery. Χαρακτηριστική καινοτομία είναι η επέκταση της επικοινωνίας εταιρίας-πελάτη μέσα από πλατφόρμες social media. Για παράδειγμα, η πολυεθνική Walmart επιτρέπει στους πελάτες της στο Μεξικό να παραγγέλνουν μέσω Whatsapp.
Οι τάσεις και οι ρυθμοί αλλαγής του ηλεκτρονικού εμπορίου
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης είχαν τα σούπερ μάρκετ, αφού τα είδη πρώτης ανάγκης και τα αγαθά παντοπωλείου ήταν προτεραιότητα του διαδικτυακού καταναλωτή. Στη βιομηχανία της μόδας, το ηλεκτρονικό εμπόριο πρόκειται να συνεχίσει την ανοδική πορεία που γνώρισε με την αρχή του κορωνοϊού. Η βιομηχανία συνολικά, όμως, υπέστη μείωση εσόδων της τάξεως του 19% κατά το 2020. Και η ξαφνική ανάπτυξη δικτύου ψηφιακών αγορών επιβραδύνθηκε κατά 3% το 2021, γεγονός που δείχνει ότι η αυτοκρατορία του e-commerce θα συνεχίσει να αναπτύσσεται, ξεπερνώντας άλλα εναλλακτικά δίκτυα, όχι όμως πια με τους εντυπωσιακούς ρυθμούς των δύο τελευταίων ετών.
Τι κρατάμε σαν μάθημα;
Πέρα από τα στατιστικά στοιχεία, η μετάβαση από φυσικές σε ψηφιακές αγορές θα επηρεάσει εμφανώς και τις συνήθειες των καταναλωτών. Η αλλαγή έρχεται με μεγάλη ταχύτητα και οι καταστηματάρχες προσπαθούν να συμβαδίσουν με τη νέα καθημερινότητα του εμπορίου. Η παρουσία των εμπορικών επιχειρήσεων στο ηλεκτρονικό εμπόριο δείχνει ότι στο άμεσο μέλλον θα γίνει το βασικό κριτήριο για το αν αυτές θα καταφέρουν να επιβιώσουν. Όλα δείχνουν πως τόσο το λιανεμπόριο όσο και τα εδραιωμένα brands δεν έχουν το περιθώριο να επαναπαυτούν! Πρέπει να εκσυγχρονιστούν σύμφωνα με τις αλλαγές του τομέα, αν θέλουν να διατηρήσουν τη θέση και την αξιοπιστία τους.