10 τρομερά λάθη που κάνουμε στις συνεντεύξεις εργασίας

Της Μαρινίκης Πούλιου

Έχετε υποβάλει την αίτηση σας και έχετε λάβει μία θετική απάντηση: μία πρόσκληση για συνέντευξη. Τι θα μπορούσε ενδεχομένως να πάει στραβά από  εδώ και πέρα; Ποια τα πιθανά λάθη; Αποδεικνύεται πως αρκετά…

Ακολουθούν 10 κοινά λάθη που κάνουμε στις συνεντεύξεις εργασίας και μπορούν να μειώσουν σοβαρά τις πιθανότητες πρόσληψης που έχουμε.

Εμφανίζεστε αργοπορημένοι

Τόσο κλασικό αλλά και τόσο σημαντικό. Η συνάντηση με έναν πιθανό εργοδότη δεν είναι καφές με έναν φίλο· αν αργήσετε, όλα αλλάζουν. Καμία συγγνώμη δεν μπορεί να δικαιολογήσει καθυστέρηση μισής ώρας. Οι συνεντεύξεις είναι σαν δοκιμαστική περίοδο για μία θέση· αν δεν θα το κάνατε στη δουλειά, μην το κάνετε και εδώ.

Ο George Bernard Shaw είπε κάποτε: «Καλύτερα ποτέ παρά αργά».  Πολύ σωστά, George – βέβαια το να μην εμφανιστείτε καθόλου σε μία συνέντευξη είναι ακόμη χειρότερο από το να καθυστερήσετε. Αν πρέπει να ακυρώσετε μία συνάντηση – κάτι το οποίο ποτέ δεν πρέπει να κάνετε εκτός αν είναι απολύτως απαραίτητο – να το κάνετε πολύ πριν από την ημερομηνία συνάντησης, ώστε να μην σας αποκαλέσουν αλλοπρόσαλλους.

Εμφανίζεστε πολύ νωρίτερα από το καθορισμένο

«Αν θέλετε να είστε στην ώρα σας, εμφανιστείτε νωρίς» – κάτι τέτοιο μας είχαν διδάξει όταν ήμασταν μικροί. Αλλά το να περιμένετε στην αίθουσα αναμονής για μισή ώρα ασκεί πίεση σε αυτούς  που θα σας πάρουν  συνέντευξη και τους  προκαλεί αμηχανία. Μπορεί να μην τους αρέσετε για αυτό το λόγο.

Η τέλεια μέση λύση είναι να εμφανιστείτε μισή ώρα πριν από την συνέντευξη σας, να καθίσετε σε ένα κοντινό καφέ και να μπείτε στην αίθουσα αναμονής έχοντας ακόμη 5  με 10 λεπτά πριν από τη συνέντευξη σας. Θα είστε γεμάτοι αυτοπεποίθηση χωρίς καθόλου άγχος.

Επικρίνετε  τους προηγούμενους εργοδότες

Ποτέ δεν κακολογούμε τους προηγούμενους εργοδότες μας.  Δεν συζητάμε για τον «εφιάλτη-διευθυντή » μας, για τον συνάδελφο μας που κάνει χρήση ναρκωτικών ή για τον εκπρόσωπο ανθρώπινου δυναμικού που μας «στρίμωξε» στις τουαλέτες. Όχι μόνο δεν είναι απαραίτητο, αλλά θα επισκιάσει και την προσπάθεια μας- οι κουτσομπόληδες του γραφείου αποτελούν σύμφωνα με έρευνες τη μεγαλύτερη πηγή ενόχλησης στο σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον.

Αν αποχωρήσετε από την εργασία σας λόγω κοινωνικών δυσκολιών ή εκφοβισμού θα ερωτηθείτε συγκεκριμένα για αυτό, οπότε απαντήστε: «Ήταν όλα υπέροχα, αλλά είμαι έτοιμος/η να προχωρήσω.» Λίγοι είναι αυτοί που θα σας ρωτήσουν περισσότερα πράγματα. Δεν θα φανείτε μαρτυριάρηδες και αυτό είναι κάτι που θα εκτιμηθεί.

Οι γκάφες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Ό,τι δημοσιεύετε στο διαδίκτυο δεν είναι μόνο για τους φίλους σας. Μία έρευνα του 2014 από την Jobvite αποκάλυψε ότι το 93% των υπευθύνων προσωπικού  ερευνά το διαδικτυακό προφίλ των υποψηφίων πριν από τις συνεντεύξεις. Από αυτούς, οι μισοί επανεξετάζουν-συνήθως προς το χειρότερο- τους υποψηφίους βάσει των πληροφοριών που έχουν συλλέξει.

Δεν πρέπει να αναφέρετε παράνομα ναρκωτικά, να δημοσιεύετε περιεχόμενα σεξουαλικής φύσης και δεν πρέπει, σε μικρότερο ωστόσο βαθμό, να βρίζετε. Να είστε προσεκτικοί ως προς το τι δημοσιεύετε. Είστε ενήλικες και πρέπει να συμπεριφέρεστε αναλόγως.

Η χρήση του κινητού τηλεφώνου

Σε μία έρευνα της CareerBuilder, το 60% των υπευθύνων προσωπικού παρέθεσε τη χρήση του κινητού τηλεφώνου ως ένα από τα μεγαλύτερα λάθη που κάνουν οι υποψήφιοι κατά τη διάρκεια των συνεντεύξεων τους.

Δεν είναι οι μόνοι. Μία έρευνα της Pew του 2015 απέδειξε ότι το 94% των ανθρώπων πιστεύει ότι η χρήση του κινητού τηλεφώνου σε μία συνάντηση είναι στοιχείο εξαιρετικά αγενούς συμπεριφοράς. Σε ψυχολογικό επίπεδο, ακόμη και η τοποθέτηση του κινητού τηλεφώνου πάνω στο τραπέζι ανάμεσα σε εσάς και τον υπεύθυνο της συνέντευξης δίνει την εντύπωση ενός κοινωνικού φράγματος. Απλά κρατήστε το μακριά.

Δεν πετυχαίνετε  τη σωστή εμφάνιση

Στην παραπάνω έρευνα της CareerBuilder, το 50% των υπευθύνων προσωπικού απάντησε ότι η ακατάλληλη εμφάνιση μπορεί να κοστίσει την πρόσληψη στον υποψήφιο. Ομοίως, μία έρευνα των εργοδοτών αποκάλυψε τις ιστορίες υποψηφίων που μύριζαν τσιγάρο, φορούσαν αταίριαστα παπούτσια ή εμφανίστηκαν ιδρωμένοι. Μην γελοιοποιηθείτε. Να είστε προσεγμένοι εμφανισιακά.

Η προσωπική υγιεινή, η δροσερή αναπνοή και τα καθαρά ρούχα είναι απαραίτητα. Αποφύγετε τα αποκαλυπτικά ή πολύ καθημερινά ρούχα και αξεσουάρ. Το μακιγιάζ σας πρέπει  να είναι πολύ ελαφρύ-δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για να εμφανιστείτε με το πορτοκαλί κραγιόν σας, όσο και αν σας ταιριάζει. (Εκτός και αν κάνετε αίτηση για μία θέση εργασίας για την οποία το δημιουργικό ντύσιμο αποτελεί σημαντικό κομμάτι της!)

Ξεχνάτε το LinkedIn

Όλα τα βιογραφικά θα πρέπει να συνδέονται με προφίλ στο LinkedIn. Οι υπεύθυνοι προσωπικού λατρεύουν το LinkedIn γιατί τους επιτρέπει να εξετάζουν τα βιογραφικά των υποψηφίων δίπλα-δίπλα, στο ίδιο μοτίβο, χωρίς διαφοροποιήσεις στο σχεδιασμό. Είναι κάτι μικρό το οποίο μπορείτε να συμπεριλάβετε  στην κεφαλίδα του βιογραφικού σας, ωστόσο φαίνεται επαγγελματικό και συνάμα προσεγμένο.

Ρωτάτε για τα προνόμια και το μισθό πολύ νωρίς

Μία έρευνα του Robert Half πριν από μερικά χρόνια απέδειξε ότι το 80% των εργοδοτών αισθάνεται άνετα με ερωτήσεις που αφορούν τη μισθοδοσία. Το ποσοστό μπορεί να είναι υψηλό, αλλά σκεφτείτε και το υπόλοιπο που απομένει. Κάθε φορά που κάνετε αυτή την ερώτηση, παίρνετε κατά 20% το ρίσκο να απωθήσετε τον εργοδότη σας.

Παρ’ όλο που είναι δελεαστικό να ελέγξετε το μισθό ή να ρωτήσετε για τα προνόμια της θέσης για την οποία δίνετε συνέντευξη, καλό θα ήταν να κρατηθείτε. Δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για να θέσετε αυτές τις ερωτήσεις. Περιμένετε την προσφορά πριν αρχίσετε τις διαπραγματεύσεις.

Δεν κάνετε καθόλου ερωτήσεις

Ενώ κάποια θέματα συζήτησης καλό θα ήταν αποφευχθούν, κάποια άλλα είναι σκόπιμο να τεθούν επί τάπητος. Στην πραγματικότητα, αυτοί που πραγματοποιούν τις συνεντεύξεις περιμένουν κάποιες ερωτήσεις από εσας· οι ερωτήσεις καταδεικνύουν το ενδιαφέρον σας για τη θέση και αποδεικνύουν την ικανότητα σας να λαμβάνετε πρωτοβουλίες. Μία έρευνα του 2012 από την CareerBuilder μεταξύ 2.500 εργοδοτών απέδειξε ότι το 32% των υπευθύνων προσωπικού πιστεύει ότι όσοι υποψήφιοι δεν θέτουν ερωτήσεις κάνουν λάθος.

Όπως και με τα πάντα, έτσι και σε αυτή την περίπτωση υπάρχουν θετικές και αρνητικές εκτιμήσεις. Βεβαιωθείτε ότι έχετε μελετήσει τις επιλογές σας και προετοιμάστε κάποιες πολύ σημαντικές, σχετικές με το θέμα απορίες.

Δε στέλνετε συμπληρωματικά emails

Η αποστολή ενός συμπληρωματικού email μεγιστοποιεί τις πιθανότητες μίας θετικής απάντησης– αν αυτό βέβαια γίνει σωστά.

Το κείμενο σας πρέπει να είναι σύντομο και ακριβές, ενώ πρέπει και να ευχαριστήσετε τον υπεύθυνο προσωπικού για τον χρόνο που σας αφιέρωσε. Θα μπορούσατε να συμπεριλάβετε πρόσθετες πληροφορίες ή να δώσετε συνέχεια σε κάποια από τις ερωτήσεις που τέθηκαν κατά τη διάρκεια της συνέντευξης. Θα είστε μια χαρά, αν είστε ευγενικοί και άνετοι.

Αυτά είναι  λοιπόν: 10 σημαντικά λάθη που κάνετε στις συνεντεύξεις εργασίας, τα οποία τώρα μπορείτε να αποφύγετε. Νομίζετε ότι πλέον έχετε τον έλεγχο της κατάστασης; Δεν μένει τίποτα άλλο από το να διαπιστώσετε και μόνοι σας τα προσοδοφόρα αποτελέσματα.

*Mετάφραση από το TopUniversities: 10 Terrible Job Interview Mistakes.