Συναισθηματική Νοημοσύνη – Προστιθέμενη αξία στις ακαδημαϊκές  σπουδές σου!!

Της Αναστασίας Αδάμ *

Σε ενδιαφέρει άραγε, να είσαι πιο αποτελεσματικός στην επαγγελματική και προσωπική ζωή σου;

Θέλεις να γνωρίζεις συνειδητά τι νοιώθεις και με βάση αυτό, να αποφασίζεις για τις αντιδράσεις σου, στα ερεθίσματα του περιβάλλοντος σου;

Θα ήθελες να θέτεις στόχους σε όλους τους τομείς της ζωής σου και αποτελεσματικά να δραστηριοποιείσαι προς την επίτευξή τους;

Θέλεις να είσαι περιζήτητος στην αγορά εργασίας;

Αν απαντάς «ναι», τότε επιθυμείς να εξερευνήσεις τον κόσμο της συναισθηματικής νοημοσύνης.  Το άρθρο αυτό μπορεί να αποτελέσει για εσένα «τροφή για σκέψη».

Αναπτύσσοντας τη δική μας Συναισθηματική Νοημοσύνη δε γινόμαστε μόνο  πιο ευτυχισμένοι. Μαθαίνουμε και να κινητοποιούμε τους εαυτούς μας προς την επίτευξη των προσωπικών μας στόχων. Να διαχειριζόμαστε το άγχος  και να λύνουμε πιο αποτελεσματικά τις συγκρούσεις μας με τους άλλους. Αναπτύσσοντας τη Συναισθηματική Νοημοσύνη μας αποκτούμε τη δυνατότητα να νοιώθουμε άνετα και να είμαστε δημιουργικοί στις αλληλεπιδράσεις μας με διαφορετικούς τύπους ανθρώπων και σε ποικίλα περιβάλλοντα.

Ο βαθμός ανάπτυξης της συναισθηματικής μας νοημοσύνης καθορίζει αν μιλάμε με τρόπο κατάλληλο, ώστε οι άλλοι να μας ακούν και αν ακούμε με τρόπο κατάλληλο, ώστε οι άλλοι να μας μιλούν!

Τι είναι η Συναισθηματική Νοημοσύνη (Εmotional Intelligence, E.I.);

Η Συναισθηματική Νοημοσύνη αντανακλά τη δυνατότητα να αναγνωρίζουμε τα δικά μας συναισθήματα και τα συναισθήματα των άλλων με στόχο τη κινητοποίηση του εαυτού μας και τη διαχείριση των συναισθημάτων μας και των σχέσεών μας.

Η Συναισθηματική νοημοσύνη (Ε.Ι.) περιγράφει ικανότητες διαφορετικές αλλά συμπληρωματικές των ακαδημαϊκών μας προσόντων, των καθαρά νοητικών μας ικανοτήτων που μετριούνται με το IQ (Intelligence Quotient).

Γιατί  αποτελεί προστιθέμενη αξία στις ακαδημαϊκές σου σπουδές, η ανάπτυξη της Συναισθηματικής Νοημοσύνης σου;

Τα άτομα και οι επιχειρήσεις συνειδητοποιούν ότι ακόμα και η πιο δαπανηρή ακαδημαϊκή εκπαίδευση μπορεί να μην έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα στο χώρο της εργασίας, αν δεν συνδυάζεται με τις ικανότητες της Συναισθηματικής Νοημοσύνης.

Ικανότητες που είχαν μικρή σχετικά αξία στη δεκαετία του ’80, σήμερα είναι αποφασιστικής σημασίας για την επιτυχία, όπως η ικανότητα της ανάπτυξης ομάδας και η προσαρμογή στην αλλαγή, η ανθεκτικότητα, η αισιοδοξία και η προσαρμοστικότητα.

Τι είναι αυτό που κάνει τους καλύτερους γκουρού της τεχνολογίας τόσο εξαιρετικούς;

«Η διαφορά δεν έχει να κάνει με τη διανοητική τους υπεροχή, μια και σχεδόν όλοι στην εταιρεία είναι εξίσου έξυπνοι, αλλά με τα επίπεδα της συναισθηματικής τους νοημοσύνης», λέει η Σούζαν Ένις, στέλεχος της Bank Boston. «Είναι οι ικανότητές τους να ακούν, να επηρεάζουν, να συνεργάζονται, να δημιουργούν κίνητρα σους ανθρώπους και να εργάζονται καλά μαζί τους», σύμφωνα με τον Goleman.

Ο Goleman μετά από μελέτη του σε 121 εταιρείες και οργανισμούς σε ολόκληρο τον κόσμο συμπέρανε ότι οι ικανότητες της Συναισθηματικής Νοημοσύνης αποτελούν το 73% των ικανοτήτων που καθορίζουν την εξαιρετική επίδοση στο χώρο της εργασίας.

Επίσης σε έναν μεγάλο αριθμό ερευνητικών εργασιών οι Dulewicz και Higgs τεκμηρίωσαν ότι η συναισθηματική νοημοσύνη είναι ισχυρά συνυφασμένη με τις αποτελεσματικές διαπροσωπικές και εργασιακές σχέσεις.

Συναισθηματική Νοημοσύνη: Tα καλά νέα!

Η Συναισθηματική Νοημοσύνη συνδέεται άμεσα με την υψηλή ποιότητα όλων των τομέων της ζωής μας.

Η Συναισθηματική Νοημοσύνη δεν είναι κάτι παγιωμένο και αμετάβλητο. Σε αντίθεση με το I.Q., μπορούμε να παρέμβουμε στη Συναισθηματική μας Νοημοσύνη (Ε.Q) και με την κατάλληλη εκπαίδευση να αυξήσουμε σημαντικά τα επίπεδα όλων των παραμέτρων της (αυτοεπίγνωση, αυτορρύθμιση, κίνητρα συμπεριφοράς, ενσυναίσθηση και κοινωνικές δεξιότητες) και άμεσα να απολαύσουμε τα οφέλη της.

Επενδύοντας στην ανάπτυξη της Συναισθηματικής μας Νοημοσύνης, επενδύουμε στο πιο σημαντικό περιουσιακό στοιχείο που έχουμε:

Τον εαυτό μας και τις σχέσεις μας.

Βιβλιογραφία

Adam, A. 2004. The influence of emotional intelligence on the change process in a business environment. Evidence from a global health care company. Dissertation for degree of MBA in Reading University.

Dulewicz, V. & Higgs, M. (2000). Emotional intelligence, leadership and organizational culture. Paper presented at Linkage Emotional Intelligence Conference.

Goleman, D. 1998. Working with emotional intelligence. London: Bloomsbury Publishing.

* Η Αναστασία Αδάμ είναι ψυχολόγος, βιοχημικός (Master of Science) και κάτοχος Master in Business Administration