Συνέντευξη με το Parky: Η λύση στο πρόβλημα στάθμευσης εντός της πόλης 

της Ηρώς Πατεράκη

Δεν είναι άλλη, από την καινοτόμα ίδεα του Parky. Συναντήσαμε τους ιδρυτές και σας παραθέτουμε τις «εκ των έσω» πληροφορίες των Μαρία-Ζωή Παπαιωάννου και Θοδωρή Σωτηρίου.

Τι είναι το Parky;

Το Parky είναι η λύση στο πρόβλημα του parking για κάθε πόλη. Οδηγοί βρίσκουν πάρκινγκ σε πιλοτές πολυκατοικιών και οι ιδιοκτήτες κερδίζουν ενοικιάζοντας το πάρκινγκ τους όταν δεν το χρησιμοποιούν. Έτσι χιλιάδες νέες θέσεις στάθμευσης δημιουργούνται σε κάθε πόλη εξαλείφοντας το πρόβλημα.

Πώς ξεκίνησε η ιδέα αυτή;

Η ιδέα ξεκίνησε μια βραδιά που η Μαρία-Ζωή ήταν καλεσμένη σε γενέθλια στο κέντρο της Αθήνας και έψαχνε πάρκινγκ επί 45 λεπτά, ενώ έβλεπε άδειες θέσεις σε πιλοτές. Με τον Θοδωρή Σωτηρίου, συνιδρυτή της πλατφόρμας, άρχισαν να τεστάρουν την ιδέα, κατεβάζοντας τη σε διαγωνισμούς και κέρδισαν το Athens Startup Weekend University 2016 βλέποντας πως ο κόσμος ψήφισε πρώτη την λύση αυτή ανάμεσα σε δεκάδες άλλες προτάσεις, αποδεικνύοντας πόση ανάγκη υπήρχε.

 Σε ποιους απευθύνεται το site σας;

Οι γενικές κατηγορίες είναι οι οδηγοί και οι ιδιοκτήτες θέσεων σε πολυκατοικίες. Μέσα σε αυτές τις κατηγορίες εντοπίζουμε πολλούς φοιτητές. Για παράδειγμα, πολλοί φοιτητές στην Αθήνα διαθέτουν χώρο στάθμευσης, χωρίς όμως να έχουν αυτοκίνητο. Έτσι, το Parky τους επιτρέπει να αυξήσουν τα έσοδα τους. Επίσης, μεγάλος αριθμός οδηγών είναι νέα άτομα τα οποία διστάζουν να εμπιστευτούν το παρκάρισμα στο δρόμο λόγω επικινδυνότητας (ειδικά βράδια) και προτιμούν τη μεγαλύτερη ασφάλεια σε συνδυασμό με τιμές που προσφέρει το Parky.

Πόσους χρήστες έχει σήμερα και σε ποιες περιοχές δραστηριοποιείται;

O αρχικός μας στόχος ήταν η Αθήνα για να τρέξουμε πιλοτικά την πλατφόρμα μας. Μέσα στις πρώτες 8 εβδομάδες είδαμε να έχουμε θέσεις σε Βόλο, σε Θεσσαλονίκη και μέχρι σήμερα (Απρίλιος 2018) να έχουν καταχωρηθεί περισσότερες από 350 θέσεις από Θεσσαλονίκη μέχρι και Κρήτη. Τα καταφέραμε αυτά χωρίς να επενδύσουμε σε κάποια large scale διαφήμιση και αυτό μας εμψύχωσε αρκετά και επιβεβαίωσε οτι ανταποκρινόμαστε στις ανάγκες χιλιάδων ανθρώπων. Οι ιδιοκτήτες εμπιστεύονται το Parky, διότι τους προσφέρει άμεση επαφή με ενδιαφερόμενους καθώς και πλήρη έλεγχο στις πληρωμές. Όσο πιο κοντά βρισκόμαστε στα νέα προϊόντα που θα λανσάρουμε, τόσο περισσότερο μιλάμε και με τους χρήστες μας. Έχουμε οργανώσει αρκετά focus groups καλώντας 10-15 ιδιοκτήτες ή οδηγούς για να δουν πρώτοι νεες ιδέες που έχουμε. Για παράδειγμα, πρόσφατα ανακοινώσαμε το Parky Pass, μια ηλεκτρονική συσκευή που μπορεί να εγκατασταθεί σε οποιαδήποτε γκαραζόπορτα και αυτοματοποιεί την είσοδο και έξοδο οδηγών από τις πιλοτές.

Τι όφελος μπορούν να έχουν οι χρήστες απ’ τις υπηρεσίες του; 

Οι ιδιοκτήτες θέσεων μπορούν να ενοικιάζουν τον χώρο στάθμευσης που διαθέτουν όσο δεν τον χρησιμοποιούν. Αν κάποιος είχε ένα άδειο διαμέρισμα το πιο λογικό είναι να το ενοικίαζε σε κάποια πλατφόρμα. Όταν, λοιπόν, λείπουμε κάθε μέρα από το σπίτι μας λόγω δουλειάς και έχουμε άδειο τον χώρο στάθμευσης μας, γιατί να μην τον ενοικιάσουμε; Είναι ένα έξτρα εισόδημα το οποίο μπορεί να φτάνει και να ξεπερνά τα 2000€ τον χρόνο. Με το κόστος συντήρησης μιας θέσης στάθμευσης να είναι πρακτικά μηδενικό, καταλαβαίνουμε πως όλοι μας έχουμε ένα κερδοφόρο περιουσιακό στοιχείο. Γιατί λοιπόν να μην το εκμεταλλευτούμε;

Ένας οδηγός μπορεί να βρει πάρκινγκ με πολύ μεγαλύτερη ασφάλεια από το πάντα επίφοβο παρκάρισμα στο δρόμο. Οι τιμές είναι προς το παρόν από 35% μέχρι και 50% πιο αποδοτικές σε σχέση με τα αντίστοιχα επαγγελματικά γκαράζ σε κάθε περιοχή.

Ποια είναι η διαδικασία την οποία ακολουθεί κάποιος προκειμένου να διαθέσει στο Parky χώρο στάθμευσης;

Κάθε ιδιοκτήτης θέσης πάρκινγκ στην πολυκατοικία μπορεί να εγγραφεί δωρεάν στο Parky, να δηλώσει την θέση του και ορίζει ο ίδιος την τιμή, αλλά και την διαθεσιμότητα (από μήνα μέχρι ώρες κάθε μέρα).

Ποια είναι η αντίστοιχη διαδικασία ενός χρήστη ο οποίος είναι σε αναζήτηση χώρου στάθμευσης;

Πληκτρολογεί parky.gr, αναζητά απευθείας στο χάρτη της θέσεις που υπάρχουν διαθέσιμες και κλείνει. Η διαδικασία δεν ξεπερνά τα 2’. Μπορεί να επικοινωνήσει με τον ιδιοκτήτη μέσω του Parky chat και να δει reviews και βαθμολογίες.

Καθώς μιλάμε για ιδιωτικό χώρο πώς διασφαλίζονται κάποιοι βασικοί κανόνες απορρήτου;

Από την πρώτη μέρα βάλαμε στόχο την προστασία της κοινότητας μας. Έτσι, λοιπόν, δεν αποκαλύπτουμε τα στοιχεία κανενός user. Φυσικά, εμείς ως πλατφόρμα για λόγους ασφαλείας έχουμε πλήρη έλεγχο. Όμως, δεν σταματάμε εδώ. Στην ανανεωμένη έκδοση της πλατφόρμας μας που θα κάνει την εμφάνιση της μετά το καλοκαίρι έχουμε αυξήσει τον πήχη. Για παράδειγμα, κάθε ιδιοκτήτης θα γίνεται verified μέσω κινητού. Θέσεις οι οποίες δεν έχουν φωτογραφίες, ακριβή διεύθυνση ή περιγραφή θα διαγράφονται αν ο ιδιοκτήτης δεν τις αλλάξει. Οι συναλλαγές θα γίνονται μόνο ηλεκτρονικά για να διασφαλίζουμε κάθε διαφάνεια. Είμαστε, επίσης, σε συζητήσεις με ασφαλιστική εταιρεία ώστε να μπορούμε για κάθε booking να ασφαλίζουμε κάθε αυτοκίνητο και πιλοτή ως Parky πάνω και από την ασφαλιστική κάλυψη που μπορεί να έχει ένας οδηγός ή ένας ιδιοκτήτης. Αυτά είναι μερικά μόνο από τα μέτρα που έχουμε πάρει ώστε να διασφαλίσουμε την ασφάλεια της κοινότητας μας.

Πώς γίνεται μέσω της πλατφόρμας η οικονομική συναλλαγή;

Προς το παρόν ο κάθε ιδιοκτήτης επιλέγει αν θέλει με μετρητά ή και ηλεκτρονικά μέσω PayPal. Μετά το καλοκαίρι για να θεωρηθεί ένα booking στο σύστημα μας η συναλλαγή θα πρέπει να έχει γίνει ηλεκτρονικά.

Ποια στιγμή θεωρείτε ότι το Parky σημείωσε τη μεγαλύτερη άνοδο; 

Η πρώτη πιλοτική χρονιά έκλεισε με άνοδο από μήνα σε μήνα, κατά μέσο όρο, κοντά στο 30%. Αν αναλογιστούμε πως αυτό έγινε χωρίς καμία χρηματοδότηση, πιστεύουμε πως είναι η πρώτη φορά που έχει γίνει κάτι τέτοιο στην Ελλάδα. Σίγουρα όμως, όταν η Google επέλεξε το Parky ως 1 από μόλις 10 startups από όλη την Ευρώπη για να υποστηρίξει μέσω του Launchpad Start προγράμματος σημειώσαμε διπλάσια άνοδο. Μας βοήθησε αρκετά να διορθώσουμε το προϊόν μας τεχνολογικά αλλά και εμπορικά.

Διαφέρει η κινητικότητα του Parky ανά περιόδους ;

Αν και αρχικά πιστεύαμε πως θα βλέπαμε διακυμάνσεις, τελικά διαψευσθήκαμε. Το καλοκαίρι παρατηρήσαμε πως πολλοί όταν έφευγαν για διακοπές ενοικίασαν τον χώρο στάθμευσης τους πχ για 3-4 μέρες ή ένα Σαββατοκύριακο και όσοι ταξίδευαν χωρίς αμάξι ήθελαν κάπου να το έχουν μακριά από τον δρόμο με ασφάλεια. Επίσης, αυξήθηκε πολύ η ζήτηση για θέσεις κοντά σε λιμάνια και μετρό. Επομένως, παρατηρούμε πως κάθε περίοδος έχει τις δικές της ανάγκες.

Θεωρείτε ότι έχετε αγγίξει την προσδοκία την οποία είχατε κατά νου ξεκινώντας την υλοποίηση της ιδέας σας;

Είμαστε μόλις 14 μηνών ως εταιρεία, αλλά οι προσδοκίες μας είναι αρκετά υψηλές. Πρόσφατα επιλεχθήκαμε ως 1 από 8 student startups από τον οργανισμό European Student Startups, ενώ τον Δεκέμβριο το London School of Economics μας υποστήριξε με χρηματικό έπαθλο και mentoring. Σίγουρα αν δεν είχαμε από μόνοι μας προσδοκίες, το περιβάλλον μας έχει.

Πώς φαντάζεστε το Parky τα επόμενα χρόνια; 

Παγκόσμιο. Όταν βρεθήκαμε στο Web Summit στην Λισαβόνα τον περασμένο Νοέμβριο είδαμε άτομα από κάθε πλευρά του πλανήτη να αντιλαμβάνονται την ιδέα του Parky σε δευτερόλεπτα. Αυτό μας δίδαξε πολλά.

Σίγουρα θα υπήρξαν και δύσκολες στιγμές στην αρχή της υλοποίησης της ιδέας σας. Τι συμβουλή θα δίνατε στους νέους που έρχονται αντιμέτωποι με αντίστοιχα προβλήματα; 

Είναι πολύ δύσκολα τα πράγματα στον κόσμο των startups ό,τι και να λέμε, ειδικά στις αρχικές περιόδους. Και είναι δύσκολα για όλους. Σε αντίθεση με μια θέση γραφείου, σε μια startup καλείσαι να κάνεις πολλά πράγματα, ίσως και έξω από τις δεξιότητες σου και να μαθαίνεις συνέχεια. Έπειτα υπάρχουν πολλές στιγμές αποτυχίας πχ χρηματοδοτήσεις ή συμβόλαια που δεν έκλεισαν, λάθος προσλήψεις και άγχος. Πρέπει να αγαπάς πολύ αυτό που κάνεις για να συνεχίζεις να δουλεύεις δύσκολες ώρες, να χάνεις στιγμές με αγαπημένα άτομα για meetings τελευταίας στιγμής και να ελπίζεις ότι δεν θα σε καταβροχθίσει ο ανταγωνισμός.

Κάθε λογικός άνθρωπος διαβάζοντας όλα αυτά θα απορεί γιατί κάποιος να μπει σε αυτή την περιπέτεια. Ακριβώς για αυτόν τον λόγο.