Της Ελπίδας Καλαπόθα*

Πρόσφυγες και ΑΕΙ

Τη συστηματική και από κοινού δράση των Ελληνικών Πανεπιστημίων σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας με σκοπό την τυπική και άτυπη, αλλά και εξ αποστάσεως εκπαίδευση για διάφορες κατηγορίες προσφύγων, αποφάσισε ομόφωνα, με ψήφισμά της η Έκτακτη Σύνοδος Πρυτάνεων που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 2 Απριλίου στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου στη Μυτιλήνη.

Στην εκδήλωση, παρευρέθηκαν μεταξύ άλλων η αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας κ. Σ. Αναγνωστοπούλου, εκπρόσωποι της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες, αλλά και η περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου κ. Χ. Καλογήρου. Όπως αναφέρεται στο κοινό ανακοινωθέν που εξέδωσαν οι Πρυτάνεις μετά το πέρας της συνεδρίασης, η σύνοδος εστίασε στις δυνατότητες της περαιτέρω δραστηριοποίησης των Πανεπιστημίων για την αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης, καθώς και στην ενίσχυση των προσφύγων μέσω της παροχής της δυνατότητας φοίτησής τους σε Ελληνικά ΑΕΙ.

Η ανακοίνωση ήταν ενδεικτική της θέσης της κυβέρνησης, η οποία πέρα από το ζήτημα της ασφαλούς εγκατάστασης και κάλυψης των βασικών αναγκών των προσφύγων, θέτει ως πρωταρχικό της στόχο και τη διασφάλιση των δικαιωμάτων τους στην εκπαίδευση και κατάρτιση. Μάλιστα, αξίζει να θυμηθούμε επιπλέον και την ανακοίνωση που είχε εκδώσει το Μάρτιο το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο δεσμεύθηκε για την εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για την εκπαίδευση των παιδιών των προσφύγων προκειμένου να αποκτήσουν καταρχάς βασικές γνώσεις της Ελληνικής και Γερμανικής γλώσσας (εφόσον οι περισσότεροι επιθυμούν να ζήσουν στη Γερμανία), αλλά και να φοιτήσουν σε σχολεία και νηπιαγωγεία εφόσον αποφασίσουν να παραμείνουν εντός Ελλάδας.

Ο πρύτανης του πανεπιστημίου Αιγαίου από τον Αύγουστο κιόλας είχε μιλήσει δημόσια για τη δυνατότητα εγγραφής, χωρίς   υποχρεωτική συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις, σε ΑΕΙ  της Λέσβου, Σάμου, Χίου, Ρόδου, Σύρου και της Λήμνου. Ωστόσο, όπως τονίστηκε, σε κάθε περίπτωση η δυνατότητα φοίτησης στα Ελληνικά ΑΕΙ και συγκεκριμένα σε αυτά του πανεπιστημίου Αιγαίου,  θα τεθεί σε ισχύ από το επόμενο ακαδημαϊκό έτος, καθώς βασική προϋπόθεση της κυβέρνησης αποτελεί αρχικά η υποχρεωτική διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας, αλλά και η σύσταση ειδικής κοινωνικής  υπηρεσίας, η οποία θα έχει ως στόχο της την παροχή των κατάλληλων πληροφοριών και τη σωστή κατεύθυνσή τους για την επιλογή των κατάλληλων σπουδών.

Ήδη, μεγάλη μερίδα της φοιτητικής και πανεπιστημιακής κοινότητας έχει αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες όσον αφορά κυρίως την παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας συλλέγοντας απαραίτητα είδη πρώτης ανάγκης, αλλά και τρόφιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν ζητήματα που άπτονται των καθημερνών αναγκών των προσφύγων. Ωστόσο, το ζήτημα της ένταξης των ανθρώπων αυτών σε ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, αγγίζει ένα ζήτημα βαθύτερο και ουσιαστικότερο, αυτό της ενσωμάτωσής  τους στις εκπαιδευτικές και κοινωνικές δομές, εφόσον γίνεται λόγος για άτομα τα οποία θα παραμείνουν στη χώρα.

Πολλοί από εμάς έχουμε αναρωτηθεί ως πότε  οι άνθρωποι αυτοί θα ζουν στοιβαγμένοι σε παραγκουπόλεις κάτω από άθλιες συνθήκες, αλλά και για το τι θα απογίνουν τα χιλιάδες παιδιά που έως και σήμερα μεγαλώνουν ζώντας κάτω από απάνθρωπες συνθήκες, ελλείψει των απαραίτητων για την ανατροφή τους αναγκών, συνυπολογίζοντας και την εκπαίδευσή τους.  Η πρόσβαση στην εκπαίδευση, αποτελεί ζήτημα μείζονος σημασίας. Μένει λοιπόν να δούμε εάν η εν λόγω σύνοδος, σε συνδυασμό με την ασφαλή εγκατάσταση και περίθαλψή τους, θα αποτελέσει την έναρξη μιας αξιοπρεπούς για αυτούς τους ταλαιπωρημένους ανθρώπους ζωής.

* Η Ελπίδα Καλαπόθα παρακολουθεί το Σεμινάριο Δημοσιογραφίας του Citycampus.