Πανελλαδικές: Κάθε χρόνο και μια έκπληξη

της Νατάσας Τζαβάρα

Οι Πανελλαδικές εξετάσεις είναι από τα πιο καθοριστικά γεγονότα στην ζωή ενός μαθητή καθώς καθορίζει την εισαγωγή του σε κάποιο ΑΕΙ-ΤΕΙ της επιλογής του. Απαιτούν πολύ καλή προετοιμασία που σταδιακά ξεκινάει από την Α Λυκείου και κορυφώνεται την τελευταία χρονιά. Οι μαθητές προετοιμάζονται κατά βάση μέσα από φροντιστήρια ή ιδιαίτερα μαθήματα και όχι τόσο μέσα από το σχολείο το οποίο παίρνει έναν δευτερεύοντα ρόλο. Η σημερινή κυβέρνηση θέλει να αλλάξει την υπάρχουσα κατάσταση δίνοντας πρωταγωνιστικό ρόλο στους εκπαιδευτικούς, προσπαθώντας να μην εξαρτάται η προετοιμασία των μαθητών από εξωτερικούς παράγοντες.

Συνεπώς ένα νέο Λύκειο και μια νέα μορφή εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι προ των πυλών. Πιο συγκεκριμένα δημιουργούνται οι «κεντρικά οργανωμένες εξεταστικές διαδικασίες» οι οποίες θα πραγματοποιούνται δύο φορές τον χρόνο: μία τέλη Ιανουαρίου όπου οι μαθητές θα εξετάζονται στην μέχρι τότε διδακτέα ύλη και μία τον Ιούνιο σε όλη την ύλη. Ο βαθμός πρόσβασης θα προκύπτει από τις εξετάσεις και τον βαθμό του απολυτηρίου και τα εξεταζόμενα μαθήματα θα είναι η Γλώσσα (κοινό για όλους) και τα υπόλοιπα τρία θα είναι μαθήματα που θα επιλέγει ο μαθητής με βάση την κατεύθυνση που θέλει. Επίσης τα Γενικά Λύκεια θα μπορούν να αναπτύσσουν μια μορφή συνεργασίας με τα ΕΠΑΛ, ανταλλάσσοντας μαθητές μέσω ειδικής πλατφόρμας αν τα δύο λύκεια βρίσκονται σε διαφορετικά κτίρια και τα μαθήματα της Α Λυκείου και σε ΓΕΛ αλλά και σε ΕΠΑΛ γίνονται σχεδόν όλα υποχρεωτικά.

Πέρα από την διαδικασία των εξετάσεων, αλλαγές έχουμε και στην δομή του προγράμματος σπουδών. Έτσι στην Β τάξη θα υπάρχουν περισσότερα μαθήματα επιλογής που θα βοηθήσουν τον μαθητή να δει ποιος τομέας του ταιριάζει και ποια είναι η κλίση του και θα διαρκούν 4 ώρες. Ταυτόχρονα αλλάζει και ο αριθμός μεταξύ υποχρεωτικών και επιλογής και από 18 μαθήματα που είναι τώρα (16 υποχρεωτικά και 2 προσανατολισμού σε 35 ώρες διδασκαλίας), θα μειωθούν σε 10 (7 υποχρεωτικά και 3 επιλογής σε 34 ώρες). Στην Γ τάξη τα μαθήματα θα διαρκούν 6 ώρες και τα ειδικά μαθήματα που χρειάζονται για την εισαγωγή σε κάποιες συγκεκριμένες σχολές, όπως ξένες γλώσσες, σχέδιο και μουσική θα διδάσκονται στα σχολεία χωρίς να χρειάζεται προετοιμασία σε κάποιο εξωτερικό φορέα ως είθισται. Όσοι μαθητές δεν θέλουν να μπουν σε κάποιο ΑΕΙ θα μπορούν να δώσουν κάποια μαθήματα, εφόδια για την αγορά εργασίας, π.χ. πληροφορική και ξένες γλώσσες.

Τέλος, ο βαθμός του απολυτηρίου θα είναι ένας συνδυασμός από τους βαθμούς των δύο τετράμηνων και σε ένα ποσοστό από τους βαθμούς των κεντρικά οργανωμένων εξετάσεων. Οι βαθμοί των τετράμηνων θα προκύπτουν από τη συμμετοχή στην τάξη, καθώς και πρώτον από το διαγώνισμα του πρώτου τετραμήνου το οποίο θα διεξάγεται σε όλα τα σχολεία συγκεκριμένη μέρα για κάθε μάθημα, με θέματα που καταθέτουν σε ειδική πλατφόρμα τα χαράματα της ίδιας μέρας επιτροπές εκπαιδευτικών από όλες τις περιφέρειες και με αυτόματη διόρθωση των απαντήσεων (ηλεκτρονικό σύστημα) και δεύτερον από μία εκτενή εργασία για κάθε μάθημα εντός του σχολείου, η οποία θα κατατίθεται σε ειδική πλατφόρμα όπου θα ελέγχεται για την περίπτωση αντιγραφής και που θα βαθμολογείται ανώνυμα από αξιολογητές ειδικού μητρώου.

Καταιγιστικές οι αλλαγές που ενδέχεται να λάβουν χώρα από το 2020 και είναι εμφανές που προωθούν έναν διαφορετικό τύπο Λυκείου που δεν έχει πολλά κοινά με αυτά που ξέρουμε ως τώρα, έχοντας σαν κέντρο τον μαθητή και τις ανάγκες του υπό την εποπτεία του σχολείου, αποδυναμώνοντας τους όποιους εξωτερικούς παράγοντες. Ας ελπίσουμε σε μια σταθεροποίηση του λυκειακού συστήματος που θα δώσει στον μαθητή μια σχετική ασφάλεια για το πώς θα κινηθεί και σε άμεση αναβάθμιση του συστήματος της ελληνικής εκπαίδευσης συνολικά.