Οι συνήθειες του σαββατοκύριακου

Της Κάλλιας Χρηστάκη

Και ναιιι, η Παρασκευή ήρθε επιτέλους, η ημέρα που όλοι περιμένουμε αγωνιωδώς. Η πολυπόθητη για όλους Παρασκευή «ανοίγει τις πόρτες της» για το Σαββατοκύριακο, το οποίο αποτελεί πηγή ξεκούρασης, χαλάρωσης, ψυχαγωγίας και διασκέδασης. Ο κάθε άνθρωπος ανεξαρτήτου ηλικίας σίγουρα αυτές τις μέρες «ξεκλέβει» (λίγο ή πολύ) χρόνο από τις υποχρεώσεις του και απολαμβάνει επιλογές της αρεσκείας του.

Οι φοιτητές δείχνουν να απολαμβάνουν και να εκμεταλλεύονται στο έπακρον το Σαββατοκύριακο και οι συνήθειες τους ποικίλλουν. Όμως, κάποιες από τις συνήθειες των φοιτητών ελλοχεύουν αρκετούς  κινδύνους, οι οποίοι δεν διακρίνονται εύκολα με αποτέλεσμα να ξεπερνούν τα όρια.

Φαγητό             

Το λατρεμένο σε όλους φαγητό δεν θα μπορούσε να μην είναι πρώτο σε αυτή τη λίστα. Πρέπει να παραδεχτείς αγαπητέ μου φοιτητή ότι μπορεί κατά την διάρκεια της εβδομάδας να έχεις υποκύψει σε κάποιες ατασθαλίες στο φαγητό αλλά το σαββατοκύριακο παίρνει το «βραβείο» ατασθαλιών. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι περισσότεροι άνθρωποι τρώνε περισσότερο τις δύο τελευταίες ημέρες της εβδομάδας, ακόμα και αν βρίσκονται σε κάποιο πρόγραμμα διατροφής. Γιατί όμως; Φυσικά κύριο λόγο έχει η ελευθερία και χαλαρότητα από υποχρεώσεις που διακατέχει το «σου-κου» με αποτέλεσμα αυτή η ελευθερία να μεταφέρεται και στο φαγητό. Ακολούθως, έρευνες έχουν δείξει ότι όταν θα βγείτε για φαγητό αν η παρέα σας έχει την συνήθεια να τρώει χωρίς μέτρο τότε έχετε πολλές πιθανότητες να μιμηθείτε και εσείς την συγκεκριμένη συμπεριφορά.  Επιπλέον, συνήθως την ημέρας σας την περνάτε εκτός σπιτιού με αποτέλεσμα  να καταλέγεται να τρώτε κάτι «γρήγορο» και ανθυγιεινό.

Ποτό

Ιδίως τα σαββατοκύριακα, το αλκοόλ συγχέεται με την κατανάλωση φαγητού. Όμως, στη κατανάλωση αλκοόλ κάποια στιγμή χωρίς να το συνειδητοποιήσουμε χάνεται το όριο, οδηγώντας μας σε ανεπιθύμητες καταστάσεις. Η ίδια ερεύνα με την κατανάλωση φαγητού ισχύει και για τη κατανάλωση αλκοόλ. Δηλαδή, αν η παρέα σας πίνει αλκοόλ δίχως όρια αυξάνονται οι πιθανότητες να διαπράξετε την ίδια συμπεριφορά.  Είναι γνωστό φυσικά ότι ένα ποτήρι κόκκινο κρασί κάνει καλό στην καρδιά. Οι φοιτητές , όμως,  προτιμούν άλλου είδος αλκοολούχα ποτά και μελέτες έχουν δείξει ότι όταν φτάσουν στο σημείο να καταναλώνουν  5-6 ποτά όχι μόνο τις μέρες του σαββατοκύριακου αλλά και άλλη καθημερινή μέρα( συνολικά 3-4 μέρες την εβδομάδα) τότε η κατάσταση είναι ανησυχητική.

Κάπνισμα

Και ήρθε η ώρα του καπνίσματος.  Η πλειοψηφία των φοιτητών ξεκίνησαν το κάπνισμα κατά τη διάρκεια των φοιτητικών τους χρόνων και ελάχιστοι είναι αυτοί που καταφέρνουν να αντισταθούν σε αυτόν τον περιβόητο εθισμό.  Ποτό, φαγητό, κάπνισμα γίνονται ένα στην έξοδο των φοιτητών . Φαίνεται  ότι το κάπνισμα( ισχύει για το φαγητό και το ποτό) συνδέεται με διάφορες καταστάσεις (π.χ. εξόδους)  ή με συγκεκριμένους χώρους (π.χ. τα κέντρα διασκέδασης) ή με ανθρώπους (π.χ. την παρέα). Επίσης, το κάπνισμα μπορεί να συνδεθεί με κάποια φοβία. Δηλαδή, ο καπνιστής σκέφτεται συνήθως ασυνείδητα ότι αν καπνίσω θα ηρεμήσω, θα αποβάλλω το άγχος και θα μπορέσω να αντιμετωπίσω οποιοδήποτε φόβο μου.

Διαταραχή ύπνου

Φυσικά όλα τα προαναφερόμενα δεν θα μπορούσαν να αφήσουν ανεπηρέαστο και τον ύπνο. Η διασκέδαση των φοιτητών θεωρείται μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες με αποτέλεσμα να χάνονται οι σημαντικές ώρες ύπνου. Ο ύπνος δεν είναι απλά μια καθημερινή διαδικασία αλλά είναι ίσως η πιο πολύτιμη διαδικασία του ανθρώπινου οργανισμού και αν την στερείς από τον οργανισμό σου πρέπει να υποστείς τα αποτελέσματα.  Μελέτες έχουν δείξει ότι  ο ύπνος είναι σημαντικός  για την μνήμη και τον εγκέφαλο του και βοηθάει στη χαλάρωση του μυϊκού συστήματος και στην ανάπλαση των κυττάρων του οργανισμού. Αν, λοιπόν, υπάρχει έντονη διαταραχή του ύπνου τότε έχει αντίκτυπο στην σωματική, ψυχική και συναισθηματική λειτουργία.

Το φαγητό, το αλκοόλ, το κάπνισμα και η διαταραχή ύπνου μπορεί να γίνουν «δυνατές» συνήθειες, στις οποίες ουσιαστικά το μυαλό είναι αμέτοχο και απλά το σώμα τις επαναλαμβάνει.  Οι νέοι αναζητούν την άμεση λύση  στα προβλήματα τους και στις ανάγκες τους. Και ποια είναι η άμεση λύση; Το φαγητό, το αλκοόλ, το κάπνισμα.  Αντί να αναζητήσουν την ουσιαστική λύση των προβλημάτων τους, τα κρύβουν με το πρόσχημα ότι θα βγουν να πιουν, να φάνε και να καπνίσουν και θα ξεχαστούν και θα χαλαρώσουν. Όμως, το πρόβλημα διπλασιάζεται.

«Αν οι νέοι συνειδητοποιούσαν πόσο γρήγορα θα γίνουν δέσμιοι των συνηθειών τους, θα έδειχναν μεγαλύτερη προσοχή στη συμπεριφορά τους» είχε γράψει ο ψυχολόγος William James.

Ας κλείσουμε με αυτή την πρόταση!