Οι αλλαγές σε ΕΠΑΛ και ΤΕΕ

Της Νεφέλης Στεφοπούλου

οι αλλαγές σε ΕΠΑΛ και ΤΕΕ

Μόλις πριν λίγες μέρες ψηφίστηκαν οι άμεσες αλλαγές που θα πραγματοποιηθούν στα Επαγγελματικά Λύκεια και συνολικά στη δευτεροβάθμια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΤΕΕ). Αυτές θα εφαρμοστούν, όπως προβλέπεται από τη τροπολογία που ψηφίστηκε από το Υπουργείο Παιδείας, από την επόμενη σχολική χρονιά (2016-2017).

Ας δούμε, λοιπόν, όλα όσα προβλέπονται από το ΥΠΕΠΘ με τη συγκεκριμένη τροπολογία:

Η νέα δομή των ΕΠΑΛ

Α΄ τάξη η οποία θα εμπεριέχει ένα ενιαίο πρόγραμμα, μαθήματα γενικής παιδείας, προσανατολισμού και ειδικοτήτων, προκειμένου να δίνεται στους μαθητές η δυνατότητα να ανακαλύψουν τις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές τους.

Β΄ τάξη η οποία θα έχει στόχο το διαχωρισμό σε τομείς τεχνικό-επαγγελματικών σπουδών με μαθήματα γενικής παιδείας και τομέων (θεωρητικά και εργαστηριακά).

Γ΄ τάξη η οποία θα αποσκοπεί στο διαχωρισμό των τομέων σπουδών σε επιμέρους ειδικότητες, με μαθήματα γενικής παιδείας και ειδικοτήτων (θεωρητικά και εργαστηριακά).

Μετά την αποφοίτηση θα υπάρχει η δυνατότητα επιλογής ενός προαιρετικού «Μεταλυκειακού Έτους-Τάξης Μαθητείας», με εργαστηριακά μαθήματα ειδικότητας στο σχολείο και μαθητεία σε χώρους εργασίας.

Όσον αφορά στο Μεταλυκειακό έτος, προσδιορίζονται οι όροι με τους οποίους θα πραγματοποιείται η μαθητεία στα ΕΠΑΛ:

Το ΕΠΑΛ θα έχει την ευθύνη της εποπτείας των μαθητευομένων στις δημόσιες ή ιδιωτικές επιχειρήσεις και τους οργανισμούς. Η εποπτεία από τους εκπαιδευτικούς των ΕΠΑΛ θα αντιστοιχεί σε συγκεκριμένο εκπαιδευτικό έργο.

Θα υπογράφονται συμβάσεις με όρους που πρέπει να γίνονται δεκτοί και θα ελέγχονται από αρμόδιο εκπαιδευτικό του ΕΠΑΛ. Κατοχυρώνονται τα δικαιώματα των μαθητευόμενων, οι οποίοι θα είναι ενήλικες, απόφοιτοι ΕΠΑΛ ή προηγούμενων τύπων σχολείων της ΤΕΕ. Οι μαθητές θα υπάγονται ασφαλιστικά στο ΙΚΑ για το διάστημα της μαθητείας, στον κλάδο παροχών ασθένειας σε είδος και στον κλάδο παροχών ασθένειας σε χρήμα, ο δε χρόνος ασφάλισής τους θα είναι συντάξιµος.

Προσδιορίζεται ο ρόλος του ΟΑΕΔ, μέσω των Κέντρων Προώθησης Απασχόλησης (ΚΠΑ), ως συνεργαζόμενου με τα ΕΠΑΛ σε ό,τι αφορά την οργάνωση, τη λειτουργία και τα θέματα διοικητικής διαχείρισης της μαθητείας. Αξιοποιείται, έτσι, η μακροχρόνια εμπειρία του. Στα κέντρα αυτά θα διατίθεται και εκπαιδευτικός των ΕΠΑΛ.

Το παραπάνω «σχήμα», σύμφωνα με το ΥΠΕΠΘ, θα έχει τα εξής θετικά αποτελέσματα:

Πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Αρχικά, διευρύνεται σε μεγάλο βαθμό η δυνατότητα των μαθητών να αποκτήσουν πρόσβαση στα ΤΕΙ μέσω, φυσικά, των ειδικών πανελλαδικών εξετάσεων για τους απόφοιτους των ΕΠΑΛ, καθώς αυτοί θα διαγωνίζονται για ειδικό ποσοστό θέσεων του συνολικού αριθμού εισακτέων στα ΤΕΙ. Αυτό το ποσοστό προβλέπεται να είναι ανάλογο του ποσοστού των υποψηφίων που φοίτησαν στα ΕΠΑΛ σε σχέση με το συνολικό αριθμό υποψηφίων για τα ΤΕΙ που είναι απόφοιτοι ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, κάτι που θα ορίζεται κάθε σχολική χρονιά από το Υπουργείο Παιδείας.

Επιπλέον, αποκαθίσταται η δυνατότητα των αποφοίτων των ΕΠΑΛ να διεκδικούν και να εισάγονται και σε σχολές και τμήματα Πανεπιστημίων, η οποία είχε προηγουμένως καταργηθεί. Ειδικότερα, αυτή η δυνατότητα θα δίνεται σε οποιονδήποτε μαθητή ΕΠΑΛ. Θα μπορούν με τις ίδιες εξετάσεις – και χωρίς την αναγκαιότητα της δημιουργίας «ομάδας Β΄» στη Γ΄ τάξη, που αντικειμενικά περιόριζε (πριν το 2013) τη δυνατότητα αυτή μόνο σε μαθητές που σπούδαζαν σε ελάχιστα ΕΠΑΛ – να εισάγονται με τη βαθμολογία τους σε σχολές των Πανεπιστημίων αντίστοιχες των τομέων που σπούδασαν στα ΕΠΑΛ και για ειδικό ποσοστό θέσεων επιπλέον 1%.

Επιπρόσθετα, άλλες αλλαγές που επρόκειτο να γίνουν αφορούν στη κατάργηση των ΣΕΚ (Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης), οι οποίες θα μετατραπούν σε Δημόσια ΙΕΚ για ειδικές ευαίσθητες κατηγορίες πληθυσμού, ενηλίκων αποφοίτων υποχρεωτικής εκπαίδευσης, μετά από απόφαση του ΥΠΕΠΘ. Επίσης, καταργείται η δυνατότητα του ΟΑΕΔ να ιδρύει πειραματικά ΕΠΑΛ, ενώ παρατείνεται για μια πενταετία η λειτουργία των ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ, μέχρι τη συνολική αξιολόγηση του συστήματος της ΕΕΚ.

Τέλος, πρέπει να τονιστεί πως με ενιαίο πρόγραμμα θα λειτουργήσει η Α΄ τάξη και με τομείς σπουδών η Β΄ τάξη, ενώ θα αξιοποιηθούν τα υπάρχοντα και τα προηγούμενα προγράμματα και βιβλία. Δηλαδή, το σχολικό έτος 2016-2017, η Α΄ και η Β΄ τάξη θα έχουν νέα δομή και πρόγραμμα. Η Γ΄ (καθώς και η Δ΄ των εσπερινών) θα ακολουθεί τη δομή του υπάρχοντος συστήματος, ώστε να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές και τις μαθήτριες που φοιτούν στη Β΄ τάξη να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.