Οδυσσέας Κόλλιας: Μία νέα ματιά στις Επιχειρήσεις του σήμερα

της Μαίρης Παπαδογιαννάκη 

Ο Οδυσσέας Κόλλιας, κάτοχος MBA από το Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης, ασχολείται με την εκπαίδευση και ανάπτυξη ανθρώπινου δυναμικού, διδάσκοντας σε πτυχιακά, μεταπτυχιακά και επιχειρησιακά προγράμματα από το 1991. Είναι Σύμβουλος Επιχειρήσεων, Μέντορας και Πιστοποιημένος Εκπαιδευτής Ενηλίκων. Έχει συγγράψει ύλη και διδάσκει στα e-learning μαθήματα του ΕΚΠΑ. Είναι συγγραφέας βιβλίων επιχειρηματικού περιεχομένου.

Λόγω της πολυετούς του πείρας στον κόσμο των επιχειρήσεων και της αγάπης του για τη διά βίου εκπαίδευση, το Citycampus.gr εξασφάλισε μία πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη μαζί του, η οποία σκοπό έχει να διευρύνει του ορίζοντές σας πάνω στην επιχειρηματικότητα.

  • Είναι αλήθεια πως η εμπειρία 28 χρόνων πάνω στη συμβουλευτική και την εκπαίδευση ατόμων στον κόσμο της επιχειρηματικότητας, σας έχει οδηγήσει στη διεξαγωγή κάποιων συμπερασμάτων. Ποιο θα λέγατε ότι είναι το απόσταγμα αυτής της γνώσης;

Αυτό που έχω καταλάβει είναι ότι συχνά υπάρχει ένας «φόβος». Αυτό οφείλεται σε αρκετούς παράγοντες. Αρχικά, πολλές φορές το οικογενειακό και το φιλικό περιβάλλον ωθεί στην «σιγουριά» και την «μονιμότητα», έννοιες που δεν συνάδουν με την αληθινή ζωή και την επιχειρηματικότητα. Επίσης, ακούγονται πολλές ειδήσεις για επιχειρήσεις που αποτυγχάνουν. Αυτά, σε συνδυασμό με το «δύσκολο» κράτος και την υψηλή φορολογία, δημιουργούν εμπόδια για την ίδρυση νέων επιχειρήσεων, τόσο σε πρακτικό όσο και σε συναισθηματικό επίπεδο. Γι’ αυτό συναντά κανείς αξιόλογους ανθρώπους, που ενδιαφέρονται να μάθουν, να μορφωθούν, χωρίς να «τολμούν» να επιχειρήσουν.

Όσον αφορά στον ανθρώπινο παράγοντα, εκεί υπάρχει μια αντίληψη ότι τα χρήματα, κάποιες φορές, έρχονται εξ ουρανού. Δηλαδή, επιχειρηματίες και εργαζόμενοι, ενώ γνωρίζουν τις αρχές, δεν τις τηρούν, είτε από αμέλεια, είτε από αναβλητικότητα, είτε από οκνηρία. Εξάλλου, δείτε αυτό το απλό παράδειγμα: Συχνά κάποιοι διηγούνται ότι σε ένα ταξίδι σε μια άλλη χώρα αντιμετώπισαν πολύ καλύτερες καταστάσεις από αυτές που υπάρχουν εδώ. Αν το σκεφτούμε λίγο, θα δούμε ότι τις περισσότερες φορές, αυτές οι εμπειρίες αφορούν σε παροχή υπηρεσιών που προσφέρονται από ανθρώπους σε ανθρώπους. Το ερώτημα είναι: Γιατί να μην προσφέρονται και εδώ άρτιες υπηρεσίες στους πελάτες;

  • Έχετε δηλώσει πως η χώρα μας διακρίνεται από «επιχειρησιακή κατάθλιψη». Πολλές συζητήσεις έχουν διεξαχθεί για το πώς φτάσαμε έως εδώ. Πώς διαβλέπετε, όμως, τη διέξοδο απ’ αυτήν;

Αυτή η λέξη, που δυστυχώς είναι της μόδας, εκπροσωπεί και πολλές επιχειρήσεις. Πάρτε για παράδειγμα ένα μικρό κατάστημα σε μια επαρχιακή πόλη. Εκεί μπορεί να συναντήσεις τον επιχειρηματία απεριποίητο, χωρίς χαμόγελο ούτε διάθεση για εξυπηρέτηση των πελατών του, παρά διαδικαστικά να «εκτελεί» την παραγγελία του πελάτη του. Ταυτόχρονα, μπορεί να ξεκινήσει την «γκρίνια» για την οικονομική κατάσταση. Μάλιστα, συχνά, το «σκηνικό» μπορεί να το συμπληρώνει και ένα τραγούδι, του είδους «… η μοίρα μου…», μια βιτρίνα που είναι και λίγο αποθηκευτικός χώρος, κάποιες λάμπες που είναι καμένες…  οπότε οι προϋποθέσεις για θετική πώληση και άρτια εξυπηρέτηση των πελατών απέχουν πολύ. Πιστεύω, βέβαια, ότι αυτά είναι «ευανάγνωστα» πια, γι’ αυτό και θα πάψουν να υπάρχουν σύντομα, προς όφελος της οικονομίας και της κοινωνίας.

  • Γυναικεία επιχειρηματικότητα. Πιστεύετε ότι οι γυναίκες του σήμερα έχουν ίσες ευκαιρίες με τους άντρες στην επιχειρηματική επιτυχία;

Πραγματικά δεν θα έπρεπε να διερωτόμαστε για αυτό τον 21ο αιώνα. Οι γυναίκες πρέπει να έχουν ίσες ευκαιρίες. Είναι τόσες πολλές αυτές που θαυμάζουμε καθημερινά, που μεγαλώνουν τα παιδιά τους, κρατούν το σπίτι τους και ταυτόχρονα κτίζουν αξιόλογες καριέρες. Η διαφοροποίηση οδηγεί σε αναχρονισμό και μόνο κακά επακόλουθα μπορεί να έχει. Εξάλλου, η ποικιλία υπάρχει στην φύση, στην κοινωνία, άρα και στην επιχειρηματικότητα. Εφ’ όσον κάποιος ξεκινήσει με τη θεώρηση ότι κάποιο όν είναι ανώτερο ή κατώτερο, θα συνεχίσει και με άλλες τέτοιου είδους τοποθετήσεις. Στην κοινωνία (την υγιή) και την επιχειρηματικότητα δεν υπάρχουν φύλα. Υπάρχει έμπνευση, τόλμη, δημιουργικότητα, εργατικότητα, προσφορά και διάθεση για επιτυχία. Όλοι έχουν ίσες ευκαιρίες, υπάρχουν πολλά παραδείγματα επιτυχημένων γυναικών παγκόσμια και στην Ελλάδα. Ευτυχώς η αγορά ρυθμίζει με τον τρόπο της και τέτοιου είδους αντιλήψεις.

  • Θεωρείτε πως η χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας και της ρομποτικής μπορεί να προσφέρει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τις επιχειρήσεις της εποχής μας;

Και βέβαια, μπορεί να βοηθήσει στην λειτουργία μιας επιχείρησης, από την παραγωγή και την αποθήκευση έως την πώληση, την εξυπηρέτηση των πελατών και την αποστολή των εμπορευμάτων. Αυτό δεν σημαίνει λιγότερη εργασία για τους ανθρώπους. Γιατί η τεχνολογία δίνει την ευκαιρία στους επιχειρηματίες να διαθέτουν το χρόνο και την ενέργειά τους σε διαφορετικές, πλέον, εργασίες που θα έχουν σαν αποτέλεσμα την παροχή προστιθέμενης αξίας στους πελάτες. Πάρτε για παράδειγμα την ευκολία που δίνει η τεχνολογία για την συγκέντρωση και την αποθήκευση των στοιχείων των πελατών. Η μετατροπή αυτών των στοιχείων, που η τεχνολογία βοηθά, σε πληροφορίες για την εξυπηρέτηση πελατών είναι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μιας επιχείρησης.

  • Ποιο είναι το συστατικό ή τα μέσα που διαφοροποιούν μία επιχείρηση από μία άλλη;

Η ύπαρξη της «μοναδικής» ιδέας, της σαφούς και γνήσιας φιλοσοφίας και η διασπορά της στους εργαζόμενους, τους προμηθευτές και κατ’ επέκταση στους πελάτες. Επίσης, η αποφυγή του «me too», δηλαδή της απομίμησης των δραστηριοτήτων και των ενεργειών των άλλων. Επιπλέον, η διάθεση για ανανέωση, για ενημέρωση και η θετική προδιάθεση προς την αλλαγή, γιατί όλα αλλάζουν. Πάνω από όλα η έμπνευση, η αγάπη για το αντικείμενο και η πρωτοτυπία στα αγαθά και τις διαδικασίες. Οι πελάτες είναι έτοιμοι για να εισπράξουν το «διαφορετικό», αρκεί να περιέχει αξία.

  • Όπως γνωρίζετε, στη σημερινή εποχή υπάρχουν νέοι με φρέσκες ιδέες, οι οποίοι ονειρεύονται τη δημιουργία της δικής τους επιχείρησης. Πολλοί, όμως, δεν τολμούν να ξεκινήσουν μία start up, διότι θεωρούν πως ένα ισχυρό κεφάλαιο είναι το πρώτο βήμα. Συμφωνείτε;

Και βέβαια ισχύει αυτό. Το μεγαλύτερο κεφάλαιο, βέβαια, είναι η έμπνευση, η εργατικότητα, η επιμονή και η υπομονή. Επί πλέον συστήνω στους νέους να είναι ελεύθεροι, να ταξιδεύουν όταν και όσο μπορούν, να αναζητούν στο διαδίκτυο πληροφόρηση, να συνεργάζονται και να έχουν φαντασία, όχι φαντασιώσεις και ιδεοληψίες, βέβαια. Το θέμα με τις start ups είναι πολύ σημαντικό. Να αντιληφθούμε, βέβαια, ότι αυτό δεν είναι μόδα, είναι η απόφαση για την έναρξη μιας νέας ζωής για αυτήν και αυτόν που θα το επιχειρήσει. Η «ιδέα» πρέπει να είναι χρήσιμη, υλοποιήσιμη και καινοτόμα, αυτό είναι start up. Τελικά, είναι η σύνδεση του παρελθόντος με το παρόν και το μέλλον.

  • Αρκετοί θα υποστήριζαν πως οι δημόσιες σχέσεις αποτελούν συστατικό που θα δώσει το πράσινο φως για την πρόοδο μιας επιχείρησης. Είναι άραγε όντως το παν;

Οι δημόσιες σχέσεις είναι αρκετά «παρεξηγημένες». Συχνά ακούει κάποιος ότι η τάδε ή ο δείνα είναι καλή/ός στις δημόσιες σχέσεις, εννοώντας την προσωπική ευκολία για καλή επικοινωνία, που είναι ατομική ικανότητα και αποτελεί μέρος των δημοσίων σχέσεων. Οι δημόσιες σχέσεις περιλαμβάνουν την προβολή της επιχείρησης, τη δημοσιότητα και τις ενέργειες Μάρκετινγκ, τη διαμόρφωση σχεδίων για έκτακτες περιπτώσεις, καθώς και τον κοινωνικό ρόλο που θα αναπτύξει η επιχείρηση. Με αυτήν την έννοια είναι συστατικό που θα δώσει το πράσινο φως. Δεν είναι, βέβαια, το παν για να απαντήσω επακριβώς στην ερώτησή σας. Προϋποθέτει αξίες, φιλοσοφία, καλό προϊόν, ώστε να είναι αποδοτικές οι δημόσιες σχέσεις.

  • Τέλος, ποια συμβουλή θα δίνατε σε εκείνους που παλεύουν να σώσουν, αλλά και σε εκείνους που προσπαθούν να χτίσουν τη δική τους επιχείρηση;

Αυτό που ήδη θα ξέρουν: Τίποτα δεν είναι εύκολο, κάθε τι που κατακτιέται, βέβαια, είναι έπαθλο ζωής που το «κουβαλά» κάποια ή κάποιος και στην προσωπική της/του ζωή. Χρειάζεται καινοτομία, αισιοδοξία, πίστη στον στόχο, κέφι, ανάπτυξη καλών σχέσεων με: εργαζόμενους, προμηθευτές και πελάτες, σεβασμός στον ανταγωνισμό, συνέργειες, διαρκής ενημέρωση – ζωντανά και ψηφιακά -, επικέντρωση στον στόχο, υπομονή και επιμονή. Το ευ επιχειρείν και ευ πράτειν έχει να προσφέρει τόσα πολλά ώστε το ταξίδι, τις περισσότερες φορές, είναι περισσότερο ενδιαφέρον από την άφιξη…

Γιατί δημιουργηθήκαμε για να δημιουργούμε… και αυτό πρέπει να είναι γνώμονας στην επαγγελματική, προσωπική και κοινωνική μας ζωή. Σαν περιεκτική συμβουλή θα απήγγειλα τον στίχο του Οδυσσέα Ελύτη: «Τα τρία Τ της επιτυχίας είναι Ταλέντο, Τόλμη, Τύχη».

Μπορείτε να επικοινωνήσετε με τον Οδυσσέα Κόλλια μέσω του προφίλ του στο Linkedin, στο Instagram, αλλά και μέσω της επαγγελματικής σελίδας του στο Facebook, όπου αναρτά επιχειρηματικά νέα και σας περιμένει να γίνετε φίλες και φίλοι του, κάνοντας like σε αυτήν!