Μεταρρυθμίσεις φωτιά έρχονται στην εκπαίδευση

Μεταρρυθμίσεις

Της Γιούλης Γκίκα*

Τα πάνω κάτω στη Παιδεία φέρνουν οι προτάσεις της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου.

Ριζικές αλλαγές σε ένα σύστημα εκπαίδευσης που κρατάει περίπου 4 δεκαετίες φέρνουν οι μεταρρυθμίσεις που πρότεινε η Επιτροπή Εθνικού Διαλόγου, με την κατάργηση των Πανελλαδικών εξετάσεων, αλλά και την αλλαγή στη δομή του Γυμνασίου και του Λυκείου.

Την δημιουργία ενός πιο ουσιαστικού εκπαιδευτικού συστήματος και ενός ισχυρού απολυτηρίου για την εισαγωγή στις ανώτατες σχολές κάνει λόγο ο πρόεδρος της Επιτροπής, κ. Αντώνης Λιάκος. Με προτάσεις που αφορούν τη φοίτηση για τέσσερα χρόνια στο Γυμνάσιο και δύο στο Λύκειο ο κ. Λιάκος πιστεύει ότι οι εκπαιδευτικοί θα προχωρήσουν σε μια διαδικασία πιο ερευνητική, δίνοντας στα παιδιά δυνατότητα αυτενέργειας.

Σε ό,τι αφορά στο εξεταστικό σύστημα ο επικεφαλής της επιτροπής επεσήμανε ότι οι εξετάσεις πρέπει να περιοριστούν εκεί όπου απαιτούνται κάποιες ειδικές δεξιότητες και εκεί όπου οι υποψήφιοι είναι περισσότεροι από τις προσφερόμενες θέσεις. Όπως τόνισε, τα παιδιά θα πρέπει να αγαπούν αυτό που θέλουν να σπουδάσουν και να είναι η πρώτη τους επιλογή.

Η Επιτροπή Εθνικού Διαλόγου υποστηρίζει ότι οι μαθητές καταιγίζονται από έναν όγκο πληροφοριών και μεγάλο φόρτο εργασίας, αλλά και από ένα παθητικό σύστημα εκπαίδευσης που ακολουθείται χρόνια από τους εκπαιδευτικούς. Γι αυτό λοιπόν, θα πρέπει να αναδιοργανωθεί ολόκληρο το σύστημα και οι εκπαιδευτικοί να σταματήσουν να ακολουθούν συγκεκριμένα στερεότυπα.

Στη συνέντευξη που παραχώρησε ο πρόεδρος κ. Αντώνης Λιάκος ανέφερε: «Δεν είναι ακριβώς γνώση αυτό που παίρνει ένα παιδί σήμερα, είναι καταιγισμός. Πρέπει λοιπόν να μετατρέψουμε τη σχολική διαδικασία σε μια διαδικασία ερευνητική, δίνοντας στα παιδιά τη δυνατότητα της αυτενέργειας. Αυτό απαιτεί κυρίως εκπαίδευση των εκπαιδευτικών και διαρκή επιμόρφωση. Πρέπει να συνεργάζονται μεταξύ τους στην τάξη, να συμμετέχουν στη λήψη των αποφάσεων».

Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που η εκπαίδευση δέχεται ένα πλήθος μεταρρυθμίσεων.  Αν γυρίσουμε το χρόνο πίσω και συγκεκριμένα το 1986, ο τότε υπουργός Αντώνης Τρίτσης  ανακοίνωνε τον «διαρκή εθνικό διάλογο για την παιδεία» σε μια επιχείρηση επιβολής αλλαγών στη σχολική εκπαίδευση με μια ολοένα αυξανόμενη δυσαρέσκεια των εκπαιδευτικών, η οποία οδήγησε σε απεργία διαρκείας στις εξετάσεις το 1988.

Τις μεγαλύτερες αλλαγές στην εκπαίδευση όμως επέφερε ο Γεράσιμος Αρσένης που διετέλεσε ως υπουργός παιδείας απο το 1996 έως το 2000. Οι μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση που προώθησε ιδιαίτερα όσο αναφορά το εξεταστικό σύστημα  προκάλεσαν ένα τεράστιο κύμα αντιδράσεων από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας ειδικά στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση,  καθώς και στους Μαθητές. Το 2000 ένα τεράστιο κύμα μαθητικών καταλήψεων ξεσπάει σε όλη την χώρα όπου γίνεται γνωστό το σύνθημα «Κάτσε καλά, κάτσε καλά Γεράσιμε».

Αμέσως μετά ήρθαν οι διορθωτικές παρεμβάσεις του Πέτρου Ευθυμίου στη μεταρρύθμιση Αρσένη και το άνοιγμα πανεπιστημίων και ΤΕΙ στην περιφέρεια, ακολούθησε χρονολογικά το 2006 ο Νόμος-Πλαίσιο της Μαριέττας Γιαννάκου, που επιχείρησε να βάλει τάξη στο διοικητικό καθεστώς και τα οικονομικά των πανεπιστημίων.

Στη συνέχεια, το 2011 ψηφίστηκε ο Νόμος της Άννας Διαμαντοπούλου που επέφερε αλλαγές στο νόμο Γιαννάκου και αποτέλεσε το νομοθέτημα που συγκέντρωσε την ευρύτερη πολιτική και κομματική συναίνεση στη Βουλή.

Το 2013 επί υπουργίας Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου ψηφίστηκε το σχέδιο «Αθηνά» που επέφερε αλλαγές στο γεωγραφικό χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με καταργήσεις και συγχωνεύσεις τμημάτων κυρίως στην περιφέρεια.

Τέλος  το 2014 ανακοινώθηκε από τον Ανδρέα Λοβέρδο ένας ακόμα Εθνικός Διάλογος  που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ λόγω των εκλογών του Ιανουαρίου του 2015, με σκοπό να υπάρξουν δομικές αλλαγές στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο.

Τις 19 μεταρρυθμίσεις που προτείνει σήμερα η Επιτροπή Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία μπορείτε να τις δείτε εδώ: http://www.tovima.gr/society/article/?aid=796199.

Σύμφωνα με δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας Ν. Φίλη τον Ιούνιο θα παρουσιαστούν οι εκθέσεις της Μορφωτικής Επιτροπής της Βουλής και της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, όπου θα γράφονται τα άμεσα μέτρα και τα μεσοπρόθεσμα μέτρα του υπουργείου. Αναμένουμε λοιπόν!

* Η Γιούλη Γκίκα παρακολουθεί το σεμινάριο δημοσιογραφίας του Citycampus.