Παιδεύουν (ξανά) την Παιδεία

Άρτεμις Γιαννακοπούλου

Νέες και ποικίλες αλλαγές στον πολύπαθο χώρο της Παιδείας, τόσο στην δευτεροβάθμια όσο και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, εξήγγειλε ο Έλληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, σε κοινή του συνέντευξη με τον αρμόδιο υπουργό Παιδείας, Κώστα Γαβρόγλου.

Όπως τόνισε στην διάρκεια της συνέντευξης, στις 09/05, κύριο μέλημα της κυβέρνησης είναι η αλλαγή πλεύσης της Παιδείας συνολικότερα, η οποία θα πρέπει να στοχεύει στην διαρκή μάθηση, την ανάπτυξη και την αλλαγή της ελληνικής νοοτροπίας των εξετάσεων και των φροντιστηριακών μαθημάτων, που αποτελούν πάρεργο της δημόσιας ελληνικής Παιδείας.

Πιο αναλυτικά, σε πέντε κεντρικούς άξονες προσανατολίζονται οι μεταρρυθμίσεις του Υπουργείου Παιδείας :

  1. Ενίσχυση των δημοτικών σχολείων.
  2. Αναβάθμιση του Λυκείου.
  3. Ομαλοποίηση της διαδικασίας εξετάσεων για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση.
  4. Ενίσχυση των ΑΕΙ και ΤΕΙ με πόρους και θεσμικές αλλαγές.
  5. Επένδυση στην έρευνα και στην τεχνογνωσία.

Στις σχετικές δηλώσεις του μάλιστα, ανέφερε πιο συγκεκριμένα:

Για το ολοήμερο σχολείο: καθιέρωση σε όλα τα σχολεία της χώρας, καθώς και στα μονοθέσια και διθέσια, του ολοήμερου σχολείου από τον Σεπτέμβριο του 2017. Εντάσσονται σε αυτό 800 σχολικές μονάδες με πάνω από 10.000 μαθητές.

Για τον αριθμό των μαθητών στις τάξεις: Σταδιακή μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα σε νηπιαγωγεία και δημοτικά με όριο σε δυο χρόνια να μην είναι πάνω από 22.

Για τα προγράμματα σίτισης: Περαιτέρω ανάπτυξη του προγράμματος σίτισης σε όλες σχεδόν τις σχολικές μονάδες της χώρας, ακόμη και στις ακριτικές περιοχές. Του χρόνου θα καλύπτονται συνολικά περίπου οι μισοί μαθητές που φοιτούν στα δημοτικά σχολεία και ο θεσμός θα ενισχυθεί ακόμα περισσότερο το 2019 με σκοπό την βοήθεια των ασθενέστερων κοινωνικά ομάδων και μαθητών.

Για την 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση: Υποχρεωτική 14χρονη εκπαίδευση για κάθε μαθητή, που θα ξεκινά από το προνήπιο και θα συνεχίζει στο νηπιαγωγείο, το δημοτικό, το γυμνάσιο και τέλος το λύκειο. Αυτό σημαίνει κανένα παιδί από 4 ετών και πάνω να μην μείνει εκτός εκπαιδευτικής διαδικασίας. Το μέτρο θα εφαρμοστεί, σύμφωνα με την κυβέρνηση την επόμενη τριετία.

Στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση: Αλλαγές στο βασικό πρόγραμμα σπουδών, με κύριο στόχο τα θρησκευτικά, την ιστορία και τα τεχνικά μαθήματα. Κύριο μέλημα είναι η πραγματική εκπαιδευτική και βιωματική μάθηση, μέσα στο χώρο του σχολείου και όχι στα φροντιστήρια, ιδίως στο ζήτημα της εκμάθησης των ξένων γλωσσών.

Παράλληλα, σχετικά με το θέμα της εκπαίδευσης των παιδιών των προσφύγων, ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι ήδη 115 σχολεία και 300 τάξεις λειτουργούν για πάνω από 5.000 προσφυγόπουλα που πηγαίνουν καθημερινά στο σχολείο. Ακόμη, 450 καθηγητές επιπλέον προσελήφθησαν ως αναπληρωτές από χρήματα του δημόσιου προϋπολογισμού και άλλοι 60 συντονιστές εκπαιδευτικοί είναι σε κάθε προσφυγικό camp για να συντονίζουν αυτή τη διαδικασία.

Για τις Πανελλαδικές: «Σχεδιάζουμε ριζική αναβάθμιση των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου, που θα οδηγήσει στην κατάργηση των Πανελλαδικών, μια διαδικασία που δεν υπάρχει αμφιβολία πως είναι αδιάβλητη, ίσως το πιο αδιάβλητο που υπάρχει σε αυτή τη χώρα, αλλά που είναι εξαντλητική και απάνθρωπη. Η αναβάθμιση σημαίνει λιγότερα μαθήματα με περισσότερες ώρες, ενώ το απολυτήριο θα καθορίζει την εισαγωγή στα πανεπιστήμια». Υπενθυμίζεται ότι μέχρι στιγμής έχει προταθεί να γίνει υποχρεωτική η Α’ Λυκείου, να καταργηθούν τα μονόωρα μαθήματα, να δημιουργηθεί ένα εθνικό απολυτήριο- εισιτήριο για την εισαγωγή σε τμήματα της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που παρουσίαζαν έως τώρα χαμηλή ζήτηση.

Για την αναγνώριση πενταετών σπουδών: Λύση του φλέγοντος ζητήματος των φοιτητών πενταετών σχολών φοίτησης, με αναγνώριση του πτυχίου τους ως Master, δηλαδή ως αναγνωρισμένο δίπλωμα μεταπτυχιακών σπουδών. Το ζήτημα αυτό αφορά σχολές όπως οι Πολυτεχνικές, τα Γεωπονικά πανεπιστήμια, αλλά και τα ΑΕΙ και ΤΕΙ, τα οποία στο πρόγραμμα σπουδών τους έχουν ως υποχρεωτικά μαθήματα για την απόκτηση του πτυχίου την πρακτική άσκηση και την εκπόνηση διπλωματικής- ερευνητικής εργασίας.

Για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής: «Ταυτόχρονα προχωράμε σε διαδικασία ουσιαστικής αναβάθμισης των ΤΕΙ, ξεκινώντας από την εμβληματική πρωτοβουλία με ειδική αναφορά στα ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά που συνεργάζονται αρμονικά. Πρόθεσή μας είναι μετά την αξιολόγηση αυτά τα δύο ιδρύματα να δημιουργήσουν ένα νέο πανεπιστήμιο, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, όπου θα δημιουργηθούν και διετείς δομές που θα δίνουν ευρωπαϊκούς τίτλους για τους αποφοίτους των επαγγελματικών λυκείων».

«Τις επόμενες μέρες φέρνουμε στη Βουλή ένα νομοσχέδιο που θα παρέχει δυνατότητα μεταπτυχιακής φοίτησης σε όλους, ανεξαρτήτως οικονομικής δυνατότητας, ορίζουμε ανώτατο όριο αμοιβής των καθηγητών, ενισχύουμε τα προγράμματα που λειτουργούν χωρίς τέλη φοίτησης, ενώ κάνουμε και παρεμβάσεις στην διοίκηση, καθώς οι αντιπρυτάνεις θα εκλέγονται σε ξεχωριστό ψηφοδέλτιο, μια αλλαγή που θα οδηγήσει σε μεγαλύτερες συναινέσεις και θα αποτρέψει κακώς κείμενα. Οι φοιτητές μένουν απέξω από την διαδικασία εκλογής, αλλά όχι έξω από τα όργανα, καθώς συμμετέχουν μέσα από δικές τους διαδικασίες».

Τέλος, ο πρωθυπουργός διαβεβαίωσε πως τα κουδούνια των σχολείων θα χτυπήσουν στην ώρα τους τη νέα σχολική χρονιά, χωρίς προβλήματα ή τις ελλείψεις του παρελθόντος.

Την ίδια στιγμή, φοιτητές, μαθητές, γονείς και καθηγητές τηρούν στάση ιχθύος μέχρι να δρομολογηθούν επισήμως οι κυβερνητικές εξαγγελίες. Αναμένουμε λοιπόν την αλλαγή…

Για περισσότερες πληροφορίες: www.minedu.gov.gr